Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax *istDS, med chinon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JaQoB

Aktiv medlem
Hejsan
Blivit sugen på att köpa en ordentlig kamera, och har lusläst forumet nån vecka nu, så dags för en egen tråd :)

Som (alla?) andra som ska köpa ny dslr i lägre segmentet så har jag väldigt svårt att bestämma mig för vilken jag vill ha...

Dock kommit fram till att min fader har en chinon cm4, som inte används, med objektiven 50mm/1.9 och 135/2.8.

Efter att ha läst lite så tycker jag mig förstå att dessa borde funka på Pentax *istDS, och vara av ok kvalitet.
Rätt?

Om de nu funkar så har jag förstått att AF inte kommer att funka, men hur är det med annan automatik? tex exponerings och bländarautomatik?

Mvh Jacob Svensson

Chinon 135/2.8 är mitt favoritobjektiv till min *ist DS. :)

Med manuella objektiv (dvs objektiv med manuell fokus, MF) kan du plåta med tidsautomatik (Av) på största bländare.
Med M-läget kan du plåta med alla bländare om du använder AEL-knappen då du ljusmäter.
Centrumavvägd- och spotmätning kan användas.

*ist Ds är snäll på så sätt att den talar om när man har fått in fokus även med MF-objektiv. En symbol syns då i sökaren och kameran piper till samtidigt.

Mer att läsa:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=42539&highlight=objektiv+ist
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=42762&highlight=objektiv+ist

Dessa fjärilar är plåtade med *ist DS och Chinon 135/2.8. Jag plåtade i RAW och med bl 2.8.
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=ex&authorID=35805

Senast ändrad:
Tack för länkarna!

Verkar ju ganska lovande...
Hur står sig dessa objektiven mot kitgluggen?
Är det lönt att köpa den, eller kan man nöja sig med dessa gammla ett tag, tills man har råd med något lite bättre?

Köp bara huset du för generellt är kitgluggarna inget att hänga up i julgranen, men du har ju redan 2 sköna gluggar så (50mm/1.9 och 135/2.8)

Jag skulle skippa kitgluggen och istället spara för att köpa antingen en Pentax 16-45 eller en Sigma EX 18-50 (eller någon av Sigmas andra EX gluggar). Kitobjektivet ÄR rätt trist, även om det är litet och lätt.

Jag köpte endast huset och skippade kit-gluggen.
AF är inget jag saknar.
I somras köpte jag ett Sigma 28/2.8 för hela 200 kr på Tradera och nu saknar jag bara en bra vidvinkel, typ 16mm.

*ist och 28mm är liten och nätt. :)

När ekonomin tillåter blir det nog en AF-zoom så att jag kan testa kamerans övriga funktioner. :)

Funkar fint

Har för mig att foto testade en ist D med just Chinon 50/1.9 för något år sedan och då jublade de över kvaliteten. Har en sådan glugg som jag inte kastat just för att jag läst testet :)

Mvh

Martin

JaQoB skrev:
Det som gör mig lite tveksam är (bla) denna recencionen
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxistds/
När bildkvaliteten jämförs mot canon 300D så har pentaxen inte mycket att komma med.
Hur är det i "verkligheten"?

Jag har en D så kan väl inte svara på det egentligen men i Colorfoto och Fotomagazin blev den bäst i test (delad 1:a plats i en av tidskrifterna) med avseende på bildkvaité och så var den editors choise i American Foto i senaste nummret. Vad jag förstår så var det i konkurens med alla de "stora" märkena.

Det verkar som man skall undvika "bright" inställningen i jpg mode dock. Någon som DP inte gjorde vid testen.

Jag funderade faktiskt på en 300D först men ändrade mig när det började dyka upp trådar på FS om att AF slutat funka på den.

Min personliga åsikt är att jag tror att Canons och Nikons konsumentdslr inte håller så hög kvalitet pga det produceras så många kameror och det kommer nya modeller hela tiden. Livslängden är nog beräknad till att vara ganska kort.

Jag har hittills plåtat med Bright Mode i jpg och anser att färgerna blir alltför skarpa, särskilt grönt. Nu håller jag på att testa Natural Mode och gillar nog dom bilderna bättre.
Bäst gillar jag RAW men det tar så mycket plats på minneskortet.

Senast ändrad:
Det "bright"-läge som användes i dpreviews-testet är inte helt lyckat, det skärper bilden och lägger på rejält med saturation för att den ska se bra ut direkt ut från kameran till skrivare. Jag har inte använt det läget en enda gång, fotar bara med neutral inställning (jpg) eller med RAW där det ändå inte spela någon roll. Hade Phil på dpreview brytt sig om att byta till neutralt läge hade resultatet sett ganska annorlunda ut, helt i klass med 300Dn och Nikons D70 (som ju använder samma sensor). Inget att oroa sig för.

Känner själv att jag låter pessemistisk, men frågar ändå.
Kameran är trots allt några månader gammal, så hur står den sig egentligen mot tex 350D? (Ska jag vara ärlig är det den kameran jag tycker verkar bäst i alla tester, men tyvärr har den alldels för dåligt grepp)
Tyvärr är det ju för mig som student väldigt mycket pengar, så har inte råd att "köpa fel".

Om man nu skulle köpt den (pentaxen), nåt objektiv man bör köpa till som kompletterar de två jag har? Är väl trots allt ganska praktiskt att ha iallafall ett objektiv med AF, tex när man ska fotografera rörliga saker, tex djur...

Bildkvalitén från istDS är bättre än 350D i flera tester. Tror nog inte att skillnaden är speciellt stor med jämförbara kameror. Sökaren är också betydligt bättre i Pentaxen.

Pentax FA 28-105 är bra och ganska billigt. FA 24-90 är ännu bättre med kostar runt 5.000. FA 16-45 bör vara bra men den har jag aldrig testat.
Andra bra zoomar: Tamron 28-75/2.8 Sigma 18-50/2.8

Eftersom du har ett bra normal och tele skulle jag valt en vidvinkelzoom som komplement.

JaQoB skrev:

Dock kommit fram till att min fader har en chinon cm4, som inte används, med objektiven 50mm/1.9 och 135/2.8.

Först o främst. Jag har själv en CM4 med dessa två gluggar, plus ett 28mm som jag fotar svartvitt med. CM4:an är en härlig kamera med underbart stor sökare - Moderna kameror har ett titthål i jämförelse.

Teleobjektivet du nämner är helt okej, men Chinons 50mm/1.9 har sina brister. Först o främst så har det ett begränsat bländaromfång, minsta bländaren är bara f16 = glöm de längre slutartiderna när du vill ha rörelseoskärpa i fullt dagsljus. Dessutom är det inte så skarpt som man kan förvänta sig av ett fast 50mm i dagens läge. Kitgluggarna till moderna kameror presterar bättre.

Senast ändrad:
Det här var nytt för mig att Chinon har samma
fattning som Pentax, kul!
En fråga, hur står sig dessa gamla Chinon gluggar
mot Pentax gluggar av samma årgångar ?
Är det flera märken som passar på Pentax ?
Mvh
///Kjelle

Andra märken som gör/gjort objektiv med K-fattning är:

Sigma
Tamron
Tokina
Vivitar
C Zeiss
Cosina
Ricoh
Itorex
Soligor
Kiron
och förmodligen fler...

Riktigt alla funkar dock inte, läs mer här om kvalitén, upplösning och tredjepartsobjektiv:
http://ca.geocities.com/spirope/pentlens.html

Om man dessutom skaffar en simpel M42 skruvgängeadapter så finns det en massa fler, men de funkar även till många andra tillverkares kameror.

Re: Re: Pentax *istDS, med chinon objektiv

steelneck skrev:
Först o främst. Jag har själv en CM4 med dessa två gluggar, plus ett 28mm som jag fotar svartvitt med. CM4:an är en härlig kamera med underbart stor sökare - Moderna kameror har ett titthål i jämförelse.

Teleobjektivet du nämner är helt okej, men Chinons 50mm/1.9 har sina brister. Först o främst så har det ett begränsat bländaromfång, minsta bländaren är bara f16 = glöm de längre slutartiderna när du vill ha rörelseoskärpa i fullt dagsljus. Dessutom är det inte så skarpt som man kan förvänta sig av ett fast 50mm i dagens läge. Kitgluggarna till moderna kameror presterar bättre.

Är alltså kitgluggen till Pentaxen, SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL, bättre än chinons 50mm/1.9?
Den kitgluggen har ju trots allt fått ganska mycket kritik. Handlar ju inte om särskilt mycket pengar, så är den bättre är det ju helt klart värt att köpa till den.

Chinon 50mm/1.9 ska vara av mycket bra kvalitet och borde utklassa kitgluggen, om man får tro testet av *ist D där kameran testades tillsammans med äldre objektiv. Testaren hävdade att Chinon 50mm/1.9 var snäppet skarpare än FA50/1.4 som är ett av marknadens absolut bästa normalobjektiv.

Nej, Pentax kit-glugg är inte på långa vägar så skarp som Chinon 50/1,9. Vill du inte ha Chinon-optik, skaffa ett Pentax SMC-M 50/1,4 eller SMC-M 50/1,7 som är lätta att hitta begagnat och inte kostar så mycket.

ANNONS
Götaplatsens Foto