Annons

Pentax K-3

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Det finns en massa olika K-3 trådar men eftersom kameran nu kommit till Sverige så skapar jag en tråd för Pentax K-3, kort och gott!

Är det någon som fått sin kamera än? Jag fick besked idag att den finns i landet och att den skickas till min återförsäljare i morgon och bör vara i mina händer på torsdag.
 

abstruse

Aktiv medlem
Det finns en massa olika K-3 trådar men eftersom kameran nu kommit till Sverige så skapar jag en tråd för Pentax K-3, kort och gott!

Är det någon som fått sin kamera än? Jag fick besked idag att den finns i landet och att den skickas till min återförsäljare i morgon och bör vara i mina händer på torsdag.
Grymt!

Ska bli väldigt spännande att läsa ditt omdöme om kameran. Om du har lust att jämföra K3:ans AF mot K5:ans vore jag grymt tacksam. Har själv den första K5:an och är egentligen nöjd med allt, förutom just AF:en vilken upplevs som "tvekande" och är lite långsam när det kommer till sportfoto, såsom exempelvis trav- och motorsport.
 

x-country

Aktiv medlem
Grymt!

Ska bli väldigt spännande att läsa ditt omdöme om kameran. Om du har lust att jämföra K3:ans AF mot K5:ans vore jag grymt tacksam. Har själv den första K5:an och är egentligen nöjd med allt, förutom just AF:en vilken upplevs som "tvekande" och är lite långsam när det kommer till sportfoto, såsom exempelvis trav- och motorsport.
Det kan du räkna med. Jag har precis som dig den första generationen K-5, specialutgåvan i silver med det fantastiska greppet. Återkommer.
 

quarc

Aktiv medlem
Hämtade ut min K-3 hos fotokungen runt 15:30. Satte direkt på ett objektiv och gav mig ut med kameran. Det började redan skymma, men fick i alla fall en första riktig känsla av kameran (den betamodell jag testade för en månad sedan var ju lovande, men alldeles för instabil för att kunna dra några slutsatser).

Jag håller på att ladda in bilderna, så återkommer till dessa, men bildkvaliteten var redan tillräcklig på K5 och K5ii, och jag räknar med att den inte är sämre här. Istället kommer här först lite andra intryck.

Kameran känns robust som tidigare, nästan lite tung.
Sökaren är fantastisk. Börjar närma sig en fullformatsökare.
Slutaren/spegeln är blixtsnabba (vilket de ju måste vara) men samtidigt extremt tyst. Rent subjektivt känns den som den tystaste Pentaxen hittills, och det säger inte lite.
Autofokusen är ett stort lyft. testade att fota lite bilar och busar som kom mot mig, och de allra flesta bilder blev skarpa (detta dessutom i dålig belysning). Det har Pentax aldrig klarat av tidigare.
Ljusmätningen verkar också vara ett jättelyft. Testade några svåra skott på väg hem i mörkret med lampor och strålkastare i bilden. Dessa bilder har man alltid behövt kompensera ganska mycket på, men nu exponerar kameran rätt från början. Jag ställde från början in kameran på -0.3 av gammal vana, men det kanske inte kommer behövas på K3.
Just det en sak till som jag testade lite systematiskt, var kameran väljer att lägga fokus. Tidigare modeller har haft en tendens att gärna fokusera på bakgrunden om motivet är litet eller kontrastlöst. Jag testade att försöka tvinga kameran att välja bakgrunden, men den hittade ändå förgrunden och valde den. Detta tycker jag är en fundamental förbättring. Jag har många bilder som fått kastats just av detta skälet.
Skärmen på baksidan känns också bättre.
ATt den inbyggda blixten nu kan användas helt manuellt är ju suveränt. Har inte testat detta ännu, men nu kan man ha med sig en eller två enkla slavblixtar och trigga dessa från blixten (som inte har någon förblixt). Jag har massor av gamla blixtar som kan triggas av en enkel blixt...
Den nya displayen har mer information.

Så K-3 är en helt ny kamera, med ett skal som liknar K-5 mycket. K-5 är en mycket bra kamera, och jag kommer säkert behålla några av mina ett bra tag. Men där K-5 kändes bra så känns K-3 fantastisk. Nu vill inte Pentax att man säger Pro, men detta är (känns som) ett riktigt riktigt robust verktyg för fotografering, dock saknas ju den proservice som Nikon och Canon har, så den riktar sig ju inte till alla.

För hugade spekulanter kan jag avslöja att fotokungen hade 6 st i kö för K-3, men de fick 8 !!!! kameror idag. Fanns alltså två kameror över vid fyratiden, men de kan ju ha sålts sedan dess :)

Lite tveksamheter och negativa tankar:
Att göra programhjulslåsningen valbar är för mig helt onödigt. Jag har aldrig haft några problem att hålla in knappen och vrida samtidigt. Gillade när låset infördes. Jag vet att en liten grupp klagat väldigt mycket på att de ville kunna vrida på ratten utan att behöva trycka in någon knapp...men lösningen nu känns för mekaniskt avancerad. Är den verkligen lika robust som resten av kameran. Det återstår att se. Det är ju iofs ingen katastrof om den skulle gå sönder, då får man antingen alltid använda knappen, eller alltid kunna vrida ratten.

Kanske lite mycket fokus på filmining på baksidan. Jag tycker det är bra man flyttat LV/REC knappen, eftersom jag ofta kom åt den med näsan förut. Dock når man nu inte LV med tummen om man håller kameran med en hand. Det är nog knappast något problem eftersom man håller kameran med två händer om man filmar, och troligen har den på stativ om man använder LV.

AF satt tidigare perfekt för tummen men har nu flyttats. Den nya platsen sitter också bra för tummen, så det är nog bara en vanesak. AE har flyttats mer till höger, men inga problem att komma åt med tummen, även med enhandsfattning.

Det stora vredet för filming tar upp mycket plats på baksidan. men även om jag inte filmar mycket så tycker jag det är en bra idé att ha det så. FÖrut drog man sig nästan för att filma bara för att man var tvungen att vrida så långt, och sedan vrida tillbaka igen...så kanske blir det fler filmsnuttar nu.

Nu skall jag kolla och se om det blev några talande bilder från ikväll.
 

quarc

Aktiv medlem
Autofokus

Här en buss som åker mot mig. Detta är den den 5:e bilden i en serie.
På den andra bilden försöker jag provocera kameran att fokusera på bakgrunden vilket nog K5 hade gjort, men K-3 envisas med förgrunden, även om jag manuellt ställt in objektivet på oändligheten från början. Mycket bra betyg tycker jag. Dessutom dåligt ljus.
 

Bilagor

holmbo

Aktiv medlem
Låter verkligen lovande. Då kanske man kan få dom där bilderna på flygande fåglar man missat tidigare. Hustrun har pratat om en kombinerad julklapp och födelsedagspresent. Undrar vad hon har i tankarna...

//Lars
 
ANNONS