Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-3

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Skarpt som tusan även på 250 mm:
Bländare: f/6.3
Slutartid: 1/800 sek
Känslighet: ISO 200
Det var inte dåligt, enligt tester är den lite klen, men kanske
en finjustering i fabriken.

Det har varit en lastbil som blockerat vägen nu tre nätter i sträck.
Första natten var det disigt och jag hann plåta (genom vindrutan).
Har alltid K5 IIs med och nu i mörkret oftast FA50/1,4 (ibland FA35/2)
iso 3200 och bl 2,4.
Gillar ni att titta på exif?, i så fall kan jag strunta i "spara för webben"?

Ps har beskurit en del och naturligtvis skärpt upp lite.
Ljuskatterna kommer nog främst från UV filtret.
 

Bilagor

bony

Aktiv medlem
Det var inte dåligt, enligt tester är den lite klen, men kanske
en finjustering i fabriken.

Det har varit en lastbil som blockerat vägen nu tre nätter i sträck.
Första natten var det disigt och jag hann plåta (genom vindrutan).
Har alltid K5 IIs med och nu i mörkret oftast FA50/1,4 (ibland FA35/2)
iso 3200 och bl 2,4.
Gillar ni att titta på exif?, i så fall kan jag strunta i "spara för webben"?

Ps har beskurit en del och naturligtvis skärpt upp lite.
Ljuskatterna kommer nog främst från UV filtret.
Absolut, exif är alltid intressant tycker jag. Får en bra "hint" om vilka värden bilden har. // mvh Bosse
 

abstruse

Aktiv medlem
Så där. Då har även jag hoppat på tåget och uppgraderat från gamla K-5:an till K-3 inklusive batterigrepp.

Spontan reaktion är att kameran känns fantastiskt välbyggd och autofokusen är ett otroligt lyft jämfört med första K-5:an.

Önskemålet nu är att de släpper en 70-200 2,8 med snabb motor alternativt att man uppdaterar 50-135 2,8:an med annan fokusmotor än den nuvarande
 

beasten

Aktiv medlem
Ett bra hus...

Har nu tagit ett antal bilder med k3:an... har följande kommentarer...Autofokusen är mycket bra och en stor förbättring jämfört K 5.. Bilderna får en annan stuns utan filter och handhavandet är föredömligt ergonomiskt. Då jag oftast kör helt manuellt så nyttjar jag inte alla finesser och filter så mycket men det finns mängder med lull lull för den som vill skruva på det.

Jag anser nog att detta är en proffskamera mer än en entusiastkamera. Byggkvalitén är bra, knapparna lätta att hitta, bildkvalitén i toppklass och duger väl för ganska så stora bilder i tryck. För den som jobbar professionellt och vill ha en reservkamera till sin huvudkamera att slita och slänga med är k 3:an ett mycket bra val. Som reportagekamera borde den vara utmärkt. Liten,tyst snabb och dubbla minneskort är inte fy skam det heller..

En sak som jag märkt är att hastigheten för att skriva från bufferten skiljer sig åt trots samma klass på minneskorten. Har upplevt att sandisk minneskort lite bättre sort passar bäst och gör kameran märkbart snabbare inte bara skrivningsmässigt. Lite underligt men det kanske finns en teknisk förklaring.

Nej jag är mycket nöjd. Visst skulle man kunnat lyfta filmfunktionerna ett snäpp till men man kan ju inte få allt.

En sak som man inte kanske pratar om så där jättemycket är ljudnivån. Den är tyst..mycket tyst och i ett flertal sammanhang har jag stått nära pressfotografer som förundrat hört ett stilla väsande mycket väl dämpat ljud då jag bränt av en seriebildstagning. Jag tar en hel del bilder i miljöer då man inte vill störa och det är en milsvidd skillnad på att nyttja K 3:an jämfört dess konkurrenter...den stör inte alls på samma sätt.

Så där. Då har även jag hoppat på tåget och uppgraderat från gamla K-5:an till K-3 inklusive batterigrepp.

Spontan reaktion är att kameran känns fantastiskt välbyggd och autofokusen är ett otroligt lyft jämfört med första K-5:an.

Önskemålet nu är att de släpper en 70-200 2,8 med snabb motor alternativt att man uppdaterar 50-135 2,8:an med annan fokusmotor än den nuvarande
 
ANNONS