Annons

Perfect för dig som vill veta mer om Compact flash.

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket märkligt.....kunde inte se ett endaste Sandisk CF II kort till 300D på listan.....enbart 6 st CF II kort överhuvudtaget faktiskt.

Trodde CF II mer eller mindre var standard till dessa kameror numera?

Nerevarine skrev:
Mycket märkligt.....kunde inte se ett endaste Sandisk CF II kort till 300D på listan.....enbart 6 st CF II kort överhuvudtaget faktiskt.

Trodde CF II mer eller mindre var standard till dessa kameror numera?
Sandisk Ultra II finns ju med. Plats nr 10 uppifrån på listan för 300D. Det är väl samma kort?

Hm....du kanske har rätt, misstolkade väl isf tabellen.... Det står ju card type I på det bara, trodde det var card type II som innebar CF II?

Förklaringen lyder: "Type I CompactFlash cards are 3.3mm in thickness; Type II, 5.0mm."

Och är inte alla CF II kort tjockare?

Det som skiljer mellan typ 1 och typ 2 är tjockleken. Inget annat.

Mikrodrivar är av typ 2, bland annat.

Ultra 2 och extreme och 80x och allt vad dom heter är tillverkarens egen benämning för att differentiera produker från varandra.

Clownfish skrev:
Tjockleken o inget annat?? Varför vill man ha ett CFII-kort om det bara är tjockare och inte bättre/snabbare?

Man vill nog aldrig hellre ha ett typ II än typ I, men ibland har man inget val. Många gånger har den dittills största storleken av kort varit typ II bara för att de ska få plats med allt minne i den (och en smalare typ I har dykt upp lite senare), och Microdrive har alltid varit det. Det var dock ett bra tag sedan jag såg ett typ II-CF-kort med flashminne.

Clownfish skrev:
Tjockleken o inget annat?? Varför vill man ha ett CFII-kort om det bara är tjockare och inte bättre/snabbare?

CFII kort är som en liten hårddisk, men alla för- och nackdelar. Lite kortfattat:

Pros:
Större lagringsutrymme (förut i alla fall).
Mindre kostnad per lagrat bait.

Cons
Rörliga delar =>
- Känsligare för skakningar och eventuella mekaniska fel
- Drar mer ström
- Långsammare

Summa summarum. Vid dagens snabba kameror och större CF I finns det ingen anledning att köpa CF II.

timofej skrev:
CFII kort är som en liten hårddisk, men alla för- och nackdelar.

Återigen, CF typ I eller II har enbart med storleken att göra, inte om det är en hårddisk eller ett flashminne i kortet.
I praktiken är alla (nya) flash-kort typ I och alla microdrive typ II, men det är bara för att det råkar vara så. Rätt vad det är dyker det upp ett typ II 16GB flash-kort...

Ok, nu börjar jag fatta lite. Blandade ihop IIan med IIan i Sandisk's Ultra-kort...

Kollar man listan över hastighet från länken från OPn på Canon EOS 300D, så verkar ju Kingston Elite Pro väldigt prisvärt! Snabbare än flera Extreme-kort, bl.a. Sandisks! Men är billigare än Sandisks Ultra II! Är Kingston bra och "felfria" för övrigt?

Jag köpte ett billigt 2GB Kingston-kort. Till datorn (via USB2-läsare) går det i 6-7MB/s. Tyvärr är det orimligt långsamt till min Dynax 7D, bara runt 0.8MB/s (trots firmware-update som gav drygt 3MB/s från mitt SanDisk UltraII-kort). Enligt sidan länkad från första inlägget så verkar kortet ge vettig fart till Canon 20D, men gå slött till Nikon D70.

ANNONS
Götaplatsens Foto