Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photax Pro-Pack

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Någon som har testat Provia 100F i Pro Pack? Det är antagligen helt OK men jag undrar bara. Jag ska precis beställa en rejäl bunt och frysa in merparten.

Har sökt runt på forumet och ingen har något negativt att säga om pro-pack från photax. Så kör på.

styckpriset är bättre (57,50), sen måste man klart köpa 20 rullar, men det måste ju inte vara ett problem. antingen så fotar man mkt eller så kan man frysa in...

jag brukar köpa både t-max 100 och tri-x från photax propack och det funkar bra.

Köpte Velvia i Propak av Photax för några år sedan, tyckte att dom blev bra. Kolla t.ex Här klicka på bilden så ligger det 4 st till direkt under som är tagna med Velvi Propak.

Köpt tre Propack Provia 100F senaste året. Blir bra resultat, men tre olägenheter som jag inte tycker om:

1. Numreringen är totalkaos. Kan börja var som helst på rullen och går efter nr 42 över i nr 1.

2. DX-kodningen är opålitlig. Ställer ibland in sig på ISO 160 (och t.o.m. ISO 16 eller ISO 1600). Gäller att se upp. Detta har nu skett på tre olika hus och aldrig med någon annan film, så det måste vara Propack-Provians fel.

3. Locken trillar alltid av de filmburkar filmerna levereras i.

Sparar 6,50 kronor per rulle gentemot det näst billigaste Provia jag hittat (64 kr hos Hegethorns), men har blivit så less på ovanstående, särskilt numreringen, att det kanske är lika bra att köpa Fujis egna kassetter? Dessutom blir det nog mera Astia 100F för mig i framtiden.

/Svante

Ja, numreringen är löpande och stämmer ej med verkligt bildnummer.

DX-kod? mina Velvia rullar hade ingen kod överhuvudtaget.

Ja, filburkarna var kanske lite sämre kvalitet än vanligt.

Vinsten är ju som sagt var inte så gigantiskt som man kan tro först.

hasse lundberg skrev:

Vinsten är ju som sagt var inte så gigantiskt som man kan tro först.

I mitt fall 60 st x 6,50 kr = 390 kronor.
Fast ändå inte. Tog med mig ett 30-tal av rullarna till Nepal, bara för att upptäcka att Provian där kostade runt 40-45 kr st. Smart!

ANNONS
Götaplatsens Foto