Annons

Photdex Bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

einar

Aktiv medlem
Jag testar fn. Fhotodex ProShow och ProShowGold. Vad som bekymrar mig är att bildväxlingarna (finns en ju massa alternativ) stör musiken. Även om det är provversioner skall de väl fungera korrekt. Jag har gjort bildspel i Photoshop Elements 4, med samma bilder och samma musik, utan störningar.
Någon som har mer erfarenhet av dessa program?
Tacksam för svar.

einar skrev:
Jag testar fn. Fhotodex ProShow och ProShowGold. Vad som bekymrar mig är att bildväxlingarna (finns en ju massa alternativ) stör musiken. Även om det är provversioner skall de väl fungera korrekt. Jag har gjort bildspel i Photoshop Elements 4, med samma bilder och samma musik, utan störningar.
Någon som har mer erfarenhet av dessa program?
Tacksam för svar.

Har du testat även på ett sparat bildspel?

Kan tänka mig att om du är inne i programmet och bara testspelar en show så kan du drabbas av störningar då renderingen av bildövergången drar ganska mycket datorkraft.

Har du en "dålig" dator ?

Om du har samma problem på ett redan renderat och sparat bildspel så ligger felet någon annanstans.

Min dator med Pentium 4 3.2GHz och 1Gb minne funkar bra med det programmet.

Re: Re: Photdex Bildspel

Fredrik H skrev:
Har du testat även på ett sparat bildspel?

Kan tänka mig att om du är inne i programmet och bara testspelar en show så kan du drabbas av störningar då renderingen av bildövergången drar ganska mycket datorkraft.

Har du en "dålig" dator ?

Om du har samma problem på ett redan renderat och sparat bildspel så ligger felet någon annanstans.

Min dator: Pentium 4 3.2GHz och 1Gb minne funkar bra med det programmet.
-----------
Tack för svaret!
Min dator: XP-Home SP2. Pentium 4 2,54 GHz.
512 MB Ram. Grafikkort Nvidia GeForce FX 5200.
I stort sett samma problem med sparat bildspel.
Fungerar bra med PictureToExe, Men vad snåla dom är med "provprogrammet" Max 10 bilder och 60 sekunders bildspel.
Einar

svaret är för slö dator
har testat runt på flera maskiner och det hackar på gamla burkar . . och ofta på (lite äldre) bärbara
//rob

funkar felfritt på min AMD XP 1800+ (1,55 GHz) med 768 MB RAM.

Din Pentium 4 2,54 GHz med 512 MB Ram är knappast problemet, möjligen har du dåliga/trasiga/(gamla?) drivrutniner till grafikkortet installerade.

Fyller på med lite fler problem med ProShow Gold. Jag kan göra sjävla bildspelet dvs lägga till bilder, musik och övergångar. Så fort jag skall välja "Create DVD" så hänger sig programmet. Ibland hinner den göra en del, men den blir aldrig klar för programmet hänger sig innan.

Har en AMD64 3000+ med gott om diskutrymme, funderar på om mina 512MB RAM räcker. Kan det vara där problemet ligger?

Nyligen formaterat om datorn och därför bör det inte vara nått virus eller liknande som bråkar.

Sammanfattnig av min tidigare frågeställning och svar på några frågor.
Program: ProShow Gold Verson 2.6.1775.
Dator: 3 år gammal. Pentium 4. 2,54 Ghz. 512 RAM
Nytt grafikkort NVIDIA Geforce FX 5200. Version 8.1.9.8
Problem: Dålig ljudkvalitet vid zoomingar och text oavsett om jag gör en .exe fil eller en CD.
Vad kan tänkas att jag gör för fel, eller har jag en "dålig" dator.

Bildspelet finns på

http://www.photodex.com/sharing/viewalbum.html?bm=94257

Öppna filen. Högerklicka och välj Full screen. Klicka sedan på bilden.

Om ev. intr. inte har ProShow måste Photodex Presenter laddas ner från
photodex.com >Downloads > Products Plugs-in > Photodex Presenter.

Einar

Hej igen Einar..

Kan glädja dig med att problemet ligger hos dig och din dator.

Fungerar perfekt hos mig vilket innebär att bildspelet produceras OK i din dator, men den får problem att spela upp det.

Uppgradera dina ljudkortsdrivrutiner är nog mitt bästa tips just nu.

Kolla även i aktivitetshanteraren ( Ctrl-Alt-Del) om du har någon process eller program som drar mycket datorkraft just när bildspelet är igång.

Hos mig så ligger Photodexfilen pxplay.exe på i snitt 20 % på CPU och 27000kB i minnesanvändning när jag spelar upp ditt bildspel.

Har nån topp på CPU upp mot 45% ibland.

Fredrik H skrev:
Hej igen Einar..

Kan glädja dig med att problemet ligger hos dig och din dator.

Fungerar perfekt hos mig vilket innebär att bildspelet produceras OK i din dator, men den får problem att spela upp det.

Uppgradera dina ljudkortsdrivrutiner är nog mitt bästa tips just nu.

Kolla även i aktivitetshanteraren ( Ctrl-Alt-Del) om du har någon process eller program som drar mycket datorkraft just när bildspelet är igång.
----------

Tack Fredrik för analysen, tyvärr lite smolk i bägaren. Tydligen har jag för klen PC. Ljudkortet är inbyggd i Moderkortet och hur jag uppdgraderar/uppdaterar drivrutinerna räcker inte mitt kunnande till. Samma med aktivitetshanteraren. Tyvärr är mitt tekniska kunnande inte det bästa.
Tittar jag på prestanda så har CPU toppar på 99%.
Vad jag inte förstår är att när jag gör en exe-fil eller CD så blir ljudet sämre, Störningarna uppstår om bilden zomar, glider och/eller det är text. När jag kör bildspelet direkt är ljudet i det närmaste felfritt.
Tack än en gång för att du tittade på mitt bildspel. //Einar

Har du en "märkesdator" typ Hp,DELL eller IBM, eller har du en som är ihopplockad ?

Om du skriver exakt vad datorn heter eller vad moderkortet heter (ifall den är ihopplockad av delar) så kan jag hjälpa dig och söka lite till.

Ibland så kan drivrutinerna till ett ljudkort bestå av flera olika delar så du kanske saknar nått.

En annan lösning skulla ju vara att köpa ett nytt ljudkort och stoppa i då dom interna inte är så vassa överlag.
Kostar ett par hndringar för dom billigaste.

Var det programmet "pxplax.exe" som låg på 99% på CPU ?

Hade du många andra program igång samtidigt?

Sista frågan för den här gången, om du tar bort musiken går bildspelet bra utan några hack då ?

Hej igen Fredrik. Datorn är ihopplockat av Riksdata (gått i kk). Moderkortet är ett
Gigabyte Pentium4 Titan 667 Series GA-8PE667 Ultra2. Musiken och bildspelet var för sig är helt korrekt. Tillsammans med musik visas bilderna korrekt, medan ljudstörningar uppstår vid några bildväxlingar. Speciellt när bilderna zoomas och/eller glider och när det är text.
CPU visar mellan 13 och 99%. Vad jag förstår är inga andra program igång, däremot en massa processer. Bara gud och Bill Gates vet vilka.

Ha en bra dag
Hälsningar Einar

Problemet löst!

"Även blinda hönor hittar korn". Lyckades hitta och uppdatera drivrutinen till ljudkortet så nu fungerar ProShow Gold perfekt.
Tack alla för tips och råd. /Einar

ANNONS
Götaplatsens Foto