Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Photo Mechanic Nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Jag har installerat en test version av Photo Mechanic 5. Men jag fattar inte riktigt hur det fungerar.
Jag testade att importera bilderna med PM , markerade de bilderna jag ville ha och drog in dem till Lightroom ikonen. Då importerade dom bilderna en gång till.
När jag kollar på hårddisken så har jag nu 2 kopior av bilderna. När jag sedan går tillbaka till PM finns inte dom ändringar jag har gjort LR.
Vad gör jag för fel ?

Kan någon här beskriva hur er arbetsgång ser ut som jobbar med PM och LR ?

Jag beskriver i korta drag hur jag använder PM.

Importerar bilder från minneskort till mapp via PM. Väljer där bilder/ser snabbt de bilder jag redan låst/taggat i kameran. Öppnar sedan dessa bilder i Lightroom 5, där jag har inställt på att kopiera bildfilerna till en ny mappstruktur baserat på datum. Där gör jag alla justeringar och exporterar sedan nya, färdiga, bildfiler i en "Klara bilder"-mapp.

Jag tror du kan få det på sådant sätt som du tänker. När du ska importera bilderna i Lightroom ändrar du från Kopiera till Lägg till. Då används din redan existerande mappstruktur. Om du sedan i Lightroom tar Inställningar->Kataloginställnngar->Metadata och bockar i "Skriv ändringar automatiskt i XMP-fil" så tror jag PM kan visa dina ändringar. I alla fall maskas det av hur du har beskurit.

...
Jag tror du kan få det på sådant sätt som du tänker. När du ska importera bilderna i Lightroom ändrar du från Kopiera till Lägg till.
...

Personligen har jag oredigerade bilder i en egen mappstruktur.
Samt en mappstruktur för LR (LightRoom).

För att undvik dubletter så använder jag alternativet "Flytta" när jag importerar bilder från PM till LR.
En fördel med det är att det minskar risken för att jag raderar bilder som ska vara kvar.
Samt att jag har lätt att hålla isär redigerade och icke redigerade bilder.

Jag testade att importera bilderna med PM , markerade de bilderna jag ville ha och drog in dem till Lightroom ikonen. Då importerade dom bilderna en gång till.

Det viktiga är att importera i PM och importera i LR är inte riktigt samma sak. I PM betyder importera att du kopierar över bilderna från minneskortet till disken och kan göra dina urval, tagga o.s.v. där. Importera i LR betyder att du lägger till bilderna i LRs databas. I samband med det så kan du flytta, kopiera, eller låta bilderna ligga kvar på sin ursprungliga plats.

PM har ingen koll på var bilderna ligger utan jobbar enligt det gamla "mappsystemet". LR hanterar bilderna på ett annorlunda sätt med sin särskilda databas (katalog) och det är viktigt att hålla isär.

Jag brukar se till att bilderna hamnar där de ska redan vid import med PM (kallas ingest). Har man sedan ställt in PM så att LR är den förvalda editorn så markerar man alla bilder (eller ett urval) i PM och trycker CMD+E (eller Ctrl+E i windows) och vips så startar LRs importdialog upp. Eftersom filerna redan ligger där jag vill ha dem så väljer jag bara "lägg till" så bilderna även läggs till i LRs databas utan att kopieras eller flyttas.

Importerar bilder från minneskort till mapp via PM. Väljer där bilder/ser snabbt de bilder jag redan låst/taggat i kameran. Öppnar sedan dessa bilder i Lightroom 5, där jag har inställt på att kopiera bildfilerna till en ny mappstruktur baserat på datum. Där gör jag alla justeringar och exporterar sedan nya, färdiga, bildfiler i en "Klara bilder"-mapp.

Jag tror du kan få det på sådant sätt som du tänker. När du ska importera bilderna i Lightroom ändrar du från Kopiera till Lägg till. Då används din redan existerande mappstruktur. Om du sedan i Lightroom tar Inställningar->Kataloginställnngar->Metadata och bockar i "Skriv ändringar automatiskt i XMP-fil" så tror jag PM kan visa dina ändringar. I alla fall maskas det av hur du har beskurit.
Tack för tipset att tagga dem redan i kameran.ska kolla om jag hittar hur man gör för att ställa in så att bilderna automatiskt kopieras till en ny mappstruktur baserat på datum.

Personligen har jag oredigerade bilder i en egen mappstruktur.
Samt en mappstruktur för LR (LightRoom).

För att undvik dubletter så använder jag alternativet "Flytta" när jag importerar bilder från PM till LR.
En fördel med det är att det minskar risken för att jag raderar bilder som ska vara kvar.
Samt att jag har lätt att hålla isär redigerade och icke redigerade bilder.
Låter smart att göra som du gör så får man inte en massa dubbletter på hårddisken.
Så här funderar jag på att göra ! Om tex det är innebandy skapar jag en mapp med matchens namn,
I den mappen lägger jag 3 mappar ex 1a, 2a och 3e. I dessa mappar har jag en mapp som heter skickat, där jag lägger dom bilderna som är färdiga att skickas. Då vet jag vilka bilder som är skickade/ publicerade/redigerade. När du tex skickar bilderna via ftp, gör du det ifrån LR eller PM ?
Jag är långt ifrån att börja jobba för någon bildbyrå men jag vill lära mig !
Jag kollade runt lite på nätet och om man skall skicka in bilder skånska dom vara på typ 36 MB,
Så stora blir inte mina filer, hur gör man det ?

Det viktiga är att importera i PM och importera i LR är inte riktigt samma sak. I PM betyder importera att du kopierar över bilderna från minneskortet till disken och kan göra dina urval, tagga o.s.v. där. Importera i LR betyder att du lägger till bilderna i LRs databas. I samband med det så kan du flytta, kopiera, eller låta bilderna ligga kvar på sin ursprungliga plats.

PM har ingen koll på var bilderna ligger utan jobbar enligt det gamla "mappsystemet". LR hanterar bilderna på ett annorlunda sätt med sin särskilda databas (katalog) och det är viktigt att hålla isär.

Jag brukar se till att bilderna hamnar där de ska redan vid import med PM (kallas ingest). Har man sedan ställt in PM så att LR är den förvalda editorn så markerar man alla bilder (eller ett urval) i PM och trycker CMD+E (eller Ctrl+E i windows) och vips så startar LRs importdialog upp. Eftersom filerna redan ligger där jag vill ha dem så väljer jag bara "lägg till" så bilderna även läggs till i LRs databas utan att kopieras eller flyttas.
Så som du beskriver kommer jag nog göra med dem bilderna som jag inte skall skicka iväg.
Å tack för förklaringen hur LR och PM fungerar vid import.

Nu har jag testat PM lite. När jag har gjort ändringar i LR så syns inte dessa i PM. Jag ser maskningen på dom fotona jag har beskurit, men om jag tex ljusat upp bilden så syns inte det.
Vad kan det bero på ?
Har jag missat att bocka i något ?

ANNONS
Götaplatsens Foto