Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop 7.0 vs Photoshop Elements 3.0

Produkter
(logga in för att koppla)

melker2001

Aktiv medlem
Finns det någon på sidan som kan säga vilken som är bäst att arbeta med och varför.

har idag PS 7.0 utan RAW men Elements 3.0 har RAW med i paketet, skall jag uppdatera?

// Håkan

Det finns en version för photoshop 7, men den kostar extra så det bästa är väl att köpa en uppdatering till photoshop cs kostar drygt två tusen.

Tyvärr, vet jag inte om det fungerar med PS 7.
Jag använder det med PS CS.
Vad som framgår på Adobes sida är att för Nikon .NEF skall vara CameraRaw version 2.2 eller högre. Du kan luska lite på Adobes sida.
Jag provade endast Elements 2.0 och skillnaden mot PS är inte så stor. Om Elements 3.0 vet jag inget, men kan gissa att det duger även för avanserad amatörbruk.
/Fred

Den plugin länken som är här tror jag inte fungerar med version 7,0. Du måste nog ha CS versionen. Det är heller inte den senaste versionen av deras raw plugin.

melker2001 skrev:
Finns det någon på sidan som kan säga vilken som är bäst att arbeta med och varför.

har idag PS 7.0 utan RAW men Elements 3.0 har RAW med i paketet, skall jag uppdatera?

// Håkan

Du har en 20D i väskan ser jag. Då är det CS2.0 (kommer i början av Maj) eller Elements 3.0 som är bäst.

Elements 3.0 är förstås billigast. Numera ingår ju även Elements 3 med en hel del prylar. Tex vissa modeller av Wacombrädor. Så då får du ju extra mycket för pengarna. www.wacom.com

Men är du seriöst intresserad av bildbehandling ska du uppgradera till CS2.0 (som är detsamma som Photoshop 9).

Lars Johnsson skrev:
Den plugin länken som är här tror jag inte fungerar med version 7,0. Du måste nog ha CS versionen. Det är heller inte den senaste versionen av deras raw plugin.
Båda kan vara rätt. Jag tror att det finns en CameraRaw 2.4 men hade inte tid att fördjupa mig i det. 2.2 fungerar bra här. Dessutom har jag inte köpt än den efterlängtade D70. Jag testade .NEF filer hos en bekant och hjälpte honnom att installera detta plug-in på hans (och givetvis i min) dator.
Vi testade att spara .NEF filen till .RAW format men resultatet blev oanvändbart (kanske p.g.a. okunskap).
Man skall kanske inte spara en .NEF fil til.RAW
En 5,2 MB .NEF fil justerad och sparat som okomprimerad .TIFF blev bra, men stor, 14,5 MB. Sparat som .JPG med max kvalitetsinställning blev filen 2,34 MB i 3008x2000 format.
Hur PS CS hanterar .RAW filer från andra kameror vet jag inte.
/Fred

Fred H skrev:
Vi testade att spara .NEF filen till .RAW format men resultatet blev oanvändbart (kanske p.g.a. okunskap).
Man skall kanske inte spara en .NEF fil til.RAW
En 5,2 MB .NEF fil justerad och sparat som okomprimerad .TIFF blev bra, men stor, 14,5 MB.

Det som heter RAW bland alla Photoshops filmformat är inte det som man menar med råformat. RAW är ett helt strippat format som bara innehåller pixelvärden. Det är ett format som används i en del vetenskapliga sammanhang.

Spara dina bilder i TIFF istället, så får du alla de fördelar som man kan få av kamerans råformat. Nackdelen är den som du nämner, filerna blir stora, cirka 3 gånger större än råformatet. Om du dessutom sparar dem i 16 bitars läge blir dem ännu större, dubbelt upp. Men du får stora fördelar om du bearbetar bilderna kraftigt i Photoshop.

MVH/Stefan

melker2001 skrev:

// Håkan
800 kr eller 2800 kr. Om du inte vet skillnaden mellan programmen så kommer du kanske inte sakna extrafinesserna i CS2. Det är ju ändå 2000 kr som skiljer. Elements 3 och CS använder samma RAW-konverter.

Re: Re: Photoshop 7.0 vs Photoshop Elements 3.0

PerFogelberg skrev:
800 kr eller 2800 kr. Om du inte vet skillnaden mellan programmen så kommer du kanske inte sakna extrafinesserna i CS2. Det är ju ändå 2000 kr som skiljer. Elements 3 och CS använder samma RAW-konverter.

Det skiljer sig en del vilka funktioner som finns även i råkonverteraren enligt de uppgifter som jag fått från Adobe. Det är i princip de delar som du kommer åt via Advanced som inte finns i Elements-versionen.

MVH/Stefan

Tack för alla svaren, jag kanske kan köra Raw filerna i RawShooter essential och sedan vidare i PS 7.0 eller..............?

Vet ni om det finns några hinder att köpa Photo shop från USA. Typ kompabilitetsproblem etc? JAg har en större order från B&H och tänkte att man kunde ju ta den där för bara 648 dollar. Halva priset nästan

Emeleus skrev:
Vet ni om det finns några hinder att köpa Photo shop från USA. Typ kompabilitetsproblem etc? JAg har en större order från B&H och tänkte att man kunde ju ta den där för bara 648 dollar. Halva priset nästan

Det är samma program som om du köper den i Sverige. (engelska versionen)
Men du får moms och tull på den

I flera fall kan man köpa en licens på nätet och ladda ner programmet. Då slipper man väl momsen?

PerFogelberg skrev:
Hur gör du när du sparar i .RAW?
1-Ta in .NEF bilden
2.Gör dina ändringar i Avanserat läge (Ställ in/Skärpa/Lins/Kalibrera etc.
3.Tryck OK, då får du ett felmeddelande: "Dokument DSC0006.NEF har en inbäddad färgprofil som inte matchar...etc" Tryck bara OK.
4. Fil/Spara som... i format blädra till Photoshop RRAW (under Photoshop PDF...)
5. Välj namn och spara.

Men, resultatet blir, ursäkta, skit, helt oanvändbart.
Spara istället i .TIFF format, som ger c:a 3x större fil men blir okomprimerad av det bästa möjliga kalitet.
Efter punkt 3.- kan du redigera filen som du vill, som vanligt, men spara som TIFF eller JPEG eller vad du vill men inte RAW. De har inte jag lyckats med.
/Fred

ANNONS
Götaplatsens Foto