Annons

Photoshop eller Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lackner

Aktiv medlem
Jag har Photoshop 7.0 i datorn och nu har jag köpt en fototidning där de använder Photshop elements 5.0.

vad är det för skillnad? och vad är photoshop cs?

Lackner skrev:
Jag har Photoshop 7.0 i datorn och nu har jag köpt en fototidning där de använder Photshop elements 5.0.

vad är det för skillnad? och vad är photoshop cs?

Photshop elements 5.0 är en äldre, budget version, av din Photoshop.
Lågt nummer – gammal, högt nummer – nyare.
Photoshop CS är en nyare version av ditt Photoshop.

/Magnus

Det där med äldre håller jag inte med om...Elements 5 är nyare, men lite enklare version av PS. Passar i regel bra för de med mindre kunskaper/plånbok! Men saknar en del funktioner som CS har. En sak som nya elements 5 gör utmärkt är konvertering från färg till svartvit!(slipper hålla på å fippla med kanaler) Ladda ner testversionen! ..

Photoshop/Elements

Jag har varit i samma situation som du. Jag har gått över till Elements av två skäl. Dels är photshop avsett för proffs dels var det billigare att köpa elements 5 än att uppgradera photoshop.

Tidningen du avser förmodar jag är Digital Foto, vilken även jag läser.
Torparen

Jag har CS2 på jobbet och då jag bl a levererar bilder till tryck så räcker det inte med "bara" med Photoshop Elements. CMYK-färger är nästan ett måste, då de flesta ändå vill ha det. (Och ja, jag har kalibrerad skärm om nån nu undrar...)

CS är inte bara Photoshop utan någon variant av Adobes paket av progamvaror. I mitt fall Photoshop, Illustrator, Indesign, Golive (hatkärlek...), Acrobat, Designer och Bridge. Just Bridge har jag snöat in en smula på. Det är riktigt trevligt att t ex kunna lägga text i "description" i IPTC:n, och vara helt säker på att webbfotogalleriet (Photoshop) verkligen får med det som bildtext. Det sparar mycket tid om sånt fungerar korrekt.

Sen är interaktionen mellan Adobe-programmen helt underbar. Att kunna växla så smidigt mellan t ex Illustrator, Photoshop och Golive är riktigt bra när man har hittat en arbetsmetod man trivs med.

Fast CS är ju dyrt och inget som jag själv hade haft råd med. Jobbar man med RGB och 8 bitars filer så är Elements fullt tillräcklig för i princip alla. På min arbetsplats finns det flera som inte har någon som helst nytta av Creative Suite, men ändå har det då det är branschstandard enligt dom. Det må så vara men då ska man ju också (kunna..) använda programpaketet.

/Calle

Satt själv med en fundering om Elements vs CS3 för ett tag sedan. Det slutade med att jag köpte Lightroom och Elements 5. Den kombinationen täcker in i princip allt jag behöver kunna göra som amatör. Visst vore det läckert med CS3 men jag kan bara inte motivera kostnaden på flera tusen bara för att få lite extra verktyg. Det jag iofs saknar mest är möjligheten att scripta saker men är det värt pengarna? I mitt fall, nej... Faktum är att jag skulle kunna köpa en bättre dator för de pengarna, vore nog ett bättre sätt att spendera dem.

/P

Det är ofarligt att köpa elements 5 om du tvekar mellan versionerna.

Om du ångrar dig och vill ha CS3 i stället kan du utnyttja din elements 5 licens vid köpet och göra en uppgradering. Då får du i stort sett hela kostnaden elements avdragen från priset på CS3.

Det fungerar om du köper via Adobes onlinebutik i alla fall, jag utnyttjagde min elements 3 licens när jag köpte CS3.

CS2 eller Element 5

Jag har skaffat en bok med namnet; photo shop CS2, författaren är förmodligen finne och lyder till namnet Juha Kaukoniemi. Övervägande delen av innehållet kan jag tillämpa för Element 5. Det som inte Element 5 klarar av är till stora delar sådant som enbart yrkesfolk använder.

BugEyes skrev:
Det är ofarligt att köpa elements 5 om du tvekar mellan versionerna.

Om du ångrar dig och vill ha CS3 i stället kan du utnyttja din elements 5 licens vid köpet och göra en uppgradering. Då får du i stort sett hela kostnaden elements avdragen från priset på CS3.

Det fungerar om du köper via Adobes onlinebutik i alla fall, jag utnyttjagde min elements 3 licens när jag köpte CS3.
Jag utnyttjade detta i början av 2006 och köpte en uppgradering från Elements 4 till CS2, (Som numera är uppgaderad till CS3.) Köpet gjordes via Adobe Store och leveransen från Irland var otroligt snabb. Dessutom "glömde" Irländarna att lägga på svensk moms så jag "tjänade" ytterligare ca 25 %

ANNONS
Götaplatsens Foto