Annons

Photoshop nekar sedlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Prövade att öppna en bild på en 100 lapp och fix< till linné och då vart photoshop cs2 is kolan sur och en ruta kom upp spärrar photshop sedlar?
 
små cirklar stoppar förfalskare

Hej


Du har ramlat på ett kopieringsskydd som tillverkare av nyare programvaror bl.a. Adobe men också tillverkkare av skanners och fotokopiatorer mm har låtit installera som en del av en internationell överenskommelse, CDS (counterfeit deterrence system) .
Tekniken går ut på att sedlarna innehåller små cirklar i ett exakt mönster, (de går att se med ögat) detta mönster identifieras av utrustningen och du blockeras att kopiera . Det finns på svenska 100, 500 och 1000kr sedlar av nyare slag liksom vissa dollar och Euro sedlar.
 
Jag använde en svensk hundralapp som motiv för att testa skärpan i mina objektiv och blev förvånad när Elements plötsligt protersterade.

I Lightroom däremot gick det bra.

Jag gissar att långt ifrån alla program som kan hanter bilder har denna spärr.

mvh
Anders
 
Emil-G skrev:
1) Det är en typiskt dum idé att skriva ut egna sedlar.

2) Det är en typiskt bra idé att lära sig att använda skiljetecken.

Expiditen kommer ju inte att märka att det står canon direct print på baksidan av sedeln?
 
förr var det så att det inte var ngn spärr om man öppnade bilden i imageready, och sen skickade vidare bilden till photoshop genom att klicka på photoshopikonen i verktygspaletten. Jag vet inte om det finns ngt annat knep nuförtiden.
 
Undrar vilka andra bilder som spärrats och vilka signaler programmet sänder till vem, när man läser in ett nytaget foto på U B Laden t ex

1984 närmar sig...
 
vaktmästaren skrev:
Jag har också för mig att det är brottsligt? Och sådan verksamhet sysslar vi väl inte med här. Eller...

Jag har för mig att popgruppen Kent åkte dit för detta när de hade tryckt upp sedlar som rekvisita till en av sina videos (kärleken väntar). Detta trots att det tydligen stod rekvisita på dem med stor text. Ryktet säger att de åkte dit för att någon faktiskt lyckats använda en av sedlarna..

/Jon - som ibland lyssnar på skvaller.
 
Senast ändrad:
som jag har förstått det så är det olagligt att framställa sedlar med uppsåt att använda dem. Men att göra det på ett sätt där de inte används som pengar ska inte vara olagligt. Några bekanta tryckte upp pengar som kastades ut från globen i en film för en massa år sen, och de fick iallafall det svaret från polisen.
 
Brottsbalk (1962:700)
14 kap. Om förfalskningsbrott
6 § Den som eftergör inom eller utom riket gällande
penningsedel eller mynt eller på annat sätt förfalskar sedel eller mynt, döms för penningförfalskning till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Första stycket tillämpas även i fråga om penningsedel eller mynt som beslutats för utgivning men som ännu inte är gällande.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst två och högst åtta år. Lag (2001:31).

6a § tar upp definitionen av spridning
 
Då torde det ju inte vara brottsligt att fotografera av sedeln och bara använda bilden elektroniskt? Förmodligen inte heller att skriva ut den på ett fotopapper med blank baksida (som jag uppfattar att Robin tänkt sig). Båda dessa varianter bör ju vara ganska oanvändbara....

Men jag förstår att man lagt in vissa funktioner i programmen för att förhindra brottlig verksamhet, det finns ju även på nyare kopiatorer. Samtidigt är jag tveksam eftersom man på detta sätt hindrar en laglig verksamhet. Det är tveksamt tycker jag.
 
ANNONS