Annons

Photoshop problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Har precis skaffat Photoshop (CS 8 tror jag det hette). Har tidigare använt MGI photosuite 4 som jag tycker är busenkelt att använda.

Men nu när jag testade att redigera en bild jag tidigare red i mgi så fick jag ett vansinnigt irriterande problem.

Efter jag sparat den så skulle jag ladda upp den på fotosidan men fick då info att den var för stor... men när jag kollade storleken så var den 1024 stor. Varför? Den gick ju bra innan och jag har inte gjort den större bara ändrat färgerna lite.

Skulle då öppna den i mgi igen men DET GICK INTE, då står det att den är ogiltig eller "corrupted".

Den sparades istället för jpg fil som psd fil.
Så jag öppnade den i photoshop igen och sparade som ny och döpte den till jgp istället men den går ändå inte att öppna i mgi igen.

Hur kan den vara för stor och varför går den inte att öppna i mgi igen?

/Charlotte

Ponnytok skrev:
Den sparades istället för jpg fil som psd fil.
Så jag öppnade den i photoshop igen och sparade som ny och döpte den till jgp istället men den går ändå inte att öppna i mgi igen.

Sparade du den som JPEG? Dvs, det är inte så att du sparade den som PSD och bara döpte om den till *.jpg?

HAHA!

Jovist är det så... nu funkar det som det ska. Så enkelt men ändå kunde jag inte fatta varför det blev fel.

Men tack iallafall för hjälpen. Nu ska jag försöka sätta mig in i alla funktioner i Photoshop...

Fortfarande problem

Trodde det var löst men det var det inte.

I mgi kan jag bara ändra bildstorleken till 1024x... så kan jag lägga in den på fotosidan.

Men när jag gör likadant i ps så är den för stor för att läggas in på fotosidan.

Varför blir det så??

du har storlek och storlek... storlek i antal pixlar och storlek i kb räknat.

när du sparar den i JPEG får du ju välja komprimerings grad... ska du bara lägga den på fotosidan duger ju tex 7-8 i kvalite och storlek kanske 800x600...eller mindre endå...prova dig fram vad som funkar bäst för dig

När du vill lägga upp bilder på FS så är max storlek 1024 och vikten <150 Kb. I PS CS och CS2 kan man spara bilder för Internet och i den funktionen kan du ange vilken storlek och vikt du villa ha på bilden.

kjellric skrev:
När du vill lägga upp bilder på FS så är max storlek 1024 och vikten <150 Kb. I PS CS och CS2 kan man spara bilder för Internet och i den funktionen kan du ange vilken storlek och vikt du villa ha på bilden.

Vikten 250kb menar du väl?

Jag använder alltid "Save for web" och så optimerar jag bilden till <250kb i upplösningen 900*600 och kvalitetsprocenten till så högt det går innan filen blir 250Kb.

uncool skrev:
Vikten 250kb menar du väl?

Jag använder alltid "Save for web" och så optimerar jag bilden till <250kb i upplösningen 900*600 och kvalitetsprocenten till så högt det går innan filen blir 250Kb.

Sorry !
Jag skrev fel på vikten, Jonne har rätt att det är 250Kb som gäller, Jag själv brukar hålla mig runt 150 Kb på dem bilder jag lägger upp på FS.

TACK ALLIHOP!!

Tack så jättemycket för er hjälp. Nu funkar det perfekt!

Sicken tur att ni finns :)
/Charlotte

ANNONS
Götaplatsens Foto