Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop scratch disks full

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_S

Aktiv medlem
Detta är skumt. Får rubrikens medelande när jag vill beskära ett foto. Har sett var man ändrar och så i hjälpen men det hjälper inte. Installerade om, hjälpte inte. Några bra ideer?

mvh Per

Har du en disk i datorn? Är det utrymme på den?
Har du flera diskar? Vilken använder du som scratchdisk? Hur mycket utrymme är det på den?

jag har en disk som är delad i 2 partitioner, båda på ca 50gb. Använder C som scratch disk, deafult så att säga. Har i runda slängar 5 gb ledigt på den ena och 8-9 på den andra, C är den med ca 5 gb ledigt på.

Har du testat ändra så scratchen hamnar på andra disken samt startat om ps efter? Och du kan ju ställa C som första scratch och andra partitionen då som andra scratchdisken.

Sn3jki skrev:
Har du testat ändra så scratchen hamnar på andra disken samt startat om ps efter? Och du kan ju ställa C som första scratch och andra partitionen då som andra scratchdisken.

Om man har EN hårddisk uppdelad i två partitioner så gör ju inte det någon skillnad. Det är ju fortfarande samma disk som gör jobbet. Har man däremot TVÅ olika hårddiskar så blir det skillnad. Då lägger man alla swap/scratch delar av PhotoShop där. Då avlastas C partionen avsevärt. Samma knep kan användas för Windows i övrigt. Ökad prestanda nästan gratis. Jobbat med pc-datorer 12 år...

Du har inte gjort samma miss som jag gjorde en gång då. Missade att det inte stod px utan cm som måttangivelse vilket gjorde att jag försökte beskära en bild till måtten 17 x 13 meter i 300dpi, istället för 1700 x 1300 pixlar. *s*
Det tyckte datorn var lite för stort för att få plats på disken.

hehehe, jo, så var det nog...tyckte jag hade kollat det innan, men sett fel...en tackar för påpekningen!

Skönt att någon hann före så jag slapp skämmas allt för mycket... har nu svurit åt ps i två dagar för att jag inte kunnat beskära en bild till 210*300 cm Nu ska jag bara förklara för mina vänner (som jag ringt och bett om hjälp) hur de ligger till... :)

Tack...

ANNONS
Götaplatsens Foto