Annons

Photoshop uppdatering, saknar jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Efter uppdatering av photoshop, när jag jobbar med bilden i lightroom och skickar vidare till photoshop, när jag är klar, och ska spara bilden, väljer jag spara som, då lägger photosop automatiskt ordet xxx-redigera och sen saknar jag vanlig jpeg alternativ, det har alltid funnits innan. Om jag öppnar raw bilden i photoshop, så då har jag jpeg alternativ, men inte när jag skickar bilden från lightroom, vilket jag har haft innan. Har Photoshop version 22.4 uppdaterad idag.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Efter uppdatering av photoshop, när jag jobbar med bilden i lightroom och skickar vidare till photoshop, när jag är klar, och ska spara bilden, väljer jag spara som, då lägger photosop automatiskt ordet xxx-redigera och sen saknar jag vanlig jpeg alternativ, det har alltid funnits innan. Om jag öppnar raw bilden i photoshop, så då har jag jpeg alternativ, men inte när jag skickar bilden från lightroom, vilket jag har haft innan. Har Photoshop version 22.4 uppdaterad idag.
Jag har inte testat detta, men bara en undring, varför väljer du inte ”spara” istället så du kommer tillbaka till LR och har den PS justerade versionen där?
 

zosma

Aktiv medlem
Det är så få justeringar i photoshop som jag gör, till bilder jag lägger på instagram, så jag vill inte skicka den tillbaks till lightroom.
 

zosma

Aktiv medlem
Hittade nu om man ändrar i bild till 8-bitar, då kunde man spara den i jpeg. Men behövde aldrig tidigare göra det.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Likadant om jag har en bild i flera lager, det går då inte att välja jpg i "spara som". Det gick förut - bilden sparades utan lager och Photoshop hade fortfarande versionen med lager öppen när jag sparat jpg-versionen. Nu måste jag först göra bilden till ett lager och sedan spara i jpg.

Kanske en inställning, ska rota lite. Annars är det ingen jättegrej för mig.

Edit: Om man i Photoshop väljer i Spara en kopia går det att kringgå.
Kopia.jpg
 
Senast ändrad:
Adobe rättar sig efter Apple, världsherraväldetsföretag...

If your file contains items that are not supported in your required format (e.g. layers or 16 bits/channel) then the file format is moved to the Save a Copy menu. This was actually driven by changes in the Mac Operating System, although the changes are applied to both Mac and Windows versions to keep them in step but it also prevents users from inadvertently losing layers etc which was a well hidden issue after saving as PDF. Dave https://helpx.adobe.com/photoshop/using/whats-new.html Dave

Likes
 

Osquar

Aktiv medlem
Hittade nu om man ändrar i bild till 8-bitar, då kunde man spara den i jpeg. Men behövde aldrig tidigare göra det.
Har förstått att kommandot "Spara som..." kräver(?) att man själv ändrar till 8-bit för att få med bl.a jpeg i rullistan. Om man istället väljer "Spara för web..." (ligger i de senaste PS-versionerna under "Export.../...gamla..." tror jag), så får man jpeg-alternativet automatiskt.

Mvh
Oscar
 

martley

Aktiv medlem
Kanske irrelevant, men i Gimp fungerar det på liknande sätt. Med "Save As" kan man endast spara som något av Gimps egna filformat, och funktionen antar jag är mest avsedd för att ge filen ett annat filnamn. Vill man använda "lossy"-format som jpg får man i stället använda Export-funktionen. Märkligt nog tillåter den dock att man skriver över en nyss inladdad och modifierad jpg-fil med "Save"
 
ANNONS