Annons

Picasa - Photoshop försvann från "Öppna med"?

Produkter
(logga in för att koppla)

tobiasschroder

Aktiv medlem
Jag använder Picasa för att sortera mina bilder. För ett tag sedan installerade jag Photoshop Elements 6, jag hade sedan tidigare Elements 5 installerat.

Under "Öppna med", i Picasa, när man högerklickar på en bild så kom Photoshop Elements 6 upp bland valen, men efter att ha avinstallerat Elements 5 så försvann även Elements 6 från "Öppna med". Hur kommer det sig, och hur fixar jag så att den kommer tillbaka?

Installera om elements 6 så kommer det tillbaka. Annars högerklickar du, väljer "öppna med" - "välj program" och letar reda på elements 6 så kommer det att dyka upp bland valen igen. Kryssar du för rutan "använd alltid detta program" kommer det att bli standard program för att öppna en filtypen.

Nej Tomas, du tänker på utforskaren. I Picasa finns inte det alternativet. Har haft samma problem som Tobias. Kanske behöver installera om Picasa? Det känner nog av vilka bildhanterare som finns tillgängliga vid installation, men uppdaterar inte när nya tillkommer. Bara en tanke...

Testade att installera Picasa igen, men det hjälpte inte. Blir väl att avinstallera och installera om det helt, om det inte är någon som vet ett annat sätt?

Nu fick jag då till så att bilden öppnas i Windows bildvisningsprogram iallafall, därifrån går det sedan gå in i Photoshop.
Om jag väljer Photoshop Elements 6 som program för att öppna jpg, så öppnas ju bilden i PS6 om man trycker på "Öppna fil", men det betyder ju att alla jpg bilder kommer att öppnas i PS6, även utanför Picasa.
Så jag ställer nog in det så att bilderna öppnas i Windows bildvisningsprogram, för att sedan gå till Photoshop.

Lite märkligt att "Visningsprogram för bilder och fax" dök upp i "Öppna med"-menyn i Picasa, när jag valde det för att öppna alla jpg, men när jag valde PS6 så kom inte det upp i menyn.
Jaja, får vara nöjd. Nu är det då lite lättare att öppna bilderna i Photoshop :)

Tack så mycket för hjälpen!

MVH Tobias

ANNONS
Götaplatsens Foto