Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Picasaliknande program till mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsan,
Nu sitter jag här med min nya macbook i knät och försöker få in mina bilder i datorn. Det senaste har jag använt picasa väldigt mycket och tycker att det är väldigt smidigt med det sättet som det sorterar upp bilderna i mappar. I iPhoto så verkar det ju inte som att det blir så. Den lägger upp bilderna i en enda stor mapp per år. Eller går det att lösa i iPhoto kanske??

/Johan (ny macanvändare...)

Det är faktiskt inte så dumt att ha dem ordnade i datumföljd, men du kan ju annars lätt skapa nya "album" när du laddar in bilderna.

En av de bättre sakerna med iPhoto är apples bok-tjänst, den är superenkel att använda och har riktigt bra kvalitet på bilderna.

Jo men det va ju det jag ville.. Men iPhoto slänger in alla bilder i en enda stor mapp. Jag skulle vilja ha in allt i datummappar. (Eller det ligger i datummappar men jag vill visa det så också)

Du kan välja att visa fler "rullar", default är 2 tror jag. Annars finns möjlighet att skapa "smart folders" där du anger från och till vilka datum som skall ingå i mappen.

Men jag vet inte något sätt att få det automatiskt sorterat i olika mappar efter datum.

Ok. Men bilderna är redan sorterade i mappar. Dom ligger lagrade så på hårddisken. Jag vill bara visa dom så också. Ska leta lite till men skriv gärna om någon vet hur man gör..

Ursäkta? Men mappen är en enda mapp.. Jag är inte ute efter att starta ett bildspel utan jag är ute efter att kunna bläddra mellan mina bilder så smidigt som möjligt. Då helst på samma sätt som dom ligger på hårddisken.

Fick du med något program med kameran? Program som följer med kameror brukar göra ungefär det du vill - visa bilder i kataloger.

Annars kan du söka på http://www.versiontracker.com/ efter "image browser" så kanske du hittar något du gillar.

Där finns ju många andra program för sådana bruk, men jag föreslår ändå att kika förbi http://mac.softpedia.com som ibland kan ha ett annat programurval än versiontracker.

Sen är det ju självfallet ens egna smak och behov som styr valet i slutändan. Själv använder jag Nikon View 6 (för det mesta).

ANNONS
Götaplatsens Foto