Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pirat batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

Larrygus

Ny medlem
Ska köpa extra batteri till min canon 20D, funderar på om man törs köpa pirat. Canon varnar att det kan vara farligt med pirat, att dom kan explodera.Är det någon som har provat och vad tror ni om canons påstående? Man får ju tre pirat av priset på ett orginal. M.V.H. Larry

Explosions risken är nog som störst när man laddar, och det med trasiga/defekta laddare. Jag skulle inte tveka att köpa piratbatterier om laddaren är OK.
Men som det gäller för laddning av samtliga LiPol är att det inte skall vara nära lättantändliga material.

Jag köpte ett (nytt) piratbatteri på Tradera och det är identiskt så när som på Canon-stämpeln. Färgen och formen på både batteriet och "locket" är exakt likadana.
Förmodligen samma tillverkare men Canon tar typ 400 spänne extra för att det sitter en Canon-logga på.

Detta med att tillverkarna vill att man ska köpa original-batterier är inget annat än samma sak som varför biltillverkarna emellanåt kräver att man servar sin bil med märkes-reserbdelar = ett sätt att tjäna pengar.

Jag har testat flera olika varianter på "pirat"-batterier, och har då aldrig märkt någon som helst skillnad.

Nu sist beställde jag två NB-2lh-batterier (Canon) från Ebay. Totalt inklusive frakt 20 Euro. Ett original-batteri kostar 600 pix...

edovan skrev:
Jag köpte ett (nytt) piratbatteri på Tradera och det är identiskt så när som på Canon-stämpeln. Färgen och formen på både batteriet och "locket" är exakt likadana.
Förmodligen samma tillverkare men Canon tar typ 400 spänne extra för att det sitter en Canon-logga på.

Har du tittat inuti batteriet åxå?

Det finns en del piratbatterier som saknar den skyddskrets mot överladdning och djupurladdning som ett Li-ION-batteri ska ha.
Därmed inte sagt att det saknas i alla "piratbatterier", men det finns de där det är så.

Batterier från alternativa tillverkare, vilket ofta kallas för piratbatterier funger oftast väl. De är sannolikt inga dumbommar som tillverkar dessa. Min vilda gissning är att det är samma fabriker som levererar under olika namn. Sannolikt tjänar de mer när de inte säljer dem med kameratillverkarens stämpel.

Tekniken att bygga laddningsbara batterier av diverse olika grundämnen är kända sedan länge. viss styrelektronik av enklaste slag kan finnas i batterierna, som temperaturgivare som samarbetar med laddaren.

Köpte ett nytt Canon B-511 från en auktoriserad Canon-fotobutik i Hanoi för 1,5 år sedan. Tyckte det verkade vara ett bra och rimligt pris, 48 US dollar, om jag minns rätt.

Men batteriet var inte mycket att ha, ungefär halva kapaciteten mot det batteri som följde med kameran ursprungligen. Det var också lättare än originalbatteriet vilket indikerar att det nog inte innehöll samma komponenter som "originalet".
I övrigt kunde jag inte se några skillnader mellan det nyinförskaffade "originalet" och det första originalbatteriet. Canonförpackning och allt.

Så köp batterier från ett renommerat ställe, och se upp om ni köper utomlands, är väl budskapet från denna sedelärande erfarenhet.
Jag har sedan köpt piratbatterier som varit betydligt bättre än detta "original"!

h/Mats

Jag köpte ett par pirat-BP511 från USA till min Canon 10D för ett par veckor sedan.
100:-/st & 1800mah, dom funkar kalas. Firman hette Sterlingtek och batterierna kom rätt hem i brevlådan.
20D använder väl samma ack?
På Sterlingtek´s hemsida står det 1500mah men dom levererade är på 1800mah.

Stefan Zandher: Vad menar du med mindre Volt, mer Mah??

Spänningen på ett batteri är inte särskilt viktigt, och det kan diffa en del upp och ned. Vanligtvis är inte laddare särskilt kinkiga med detta heller.

Som exempel 7,2 eller 7,4v, det är sak samma...

En del batterier, t.ex. vissa (alla?) mobiltelefonbatterier innehåller förutom de kemiska beståndsdelarna också en processor med programvara. Det är väl ingen större risk för virus :) men jag vill betona att i en del fall kan det vara dumt att köpa piratbatteri. Laddningsförloppet blir säkert annorlunda på ett batteri med fel programvara i sig.

Själv litar jag ändå på piraterna och kommer strax att stoppa mitt nya piratbatteri i min D70. Det går säkert bra...

Personligen tycker jag att detta med piratbatterier bara är struntprat.
Förmodligen kommer cellerna från samma eller annan stor väletablerad tillverkare.
Jag tror att det endast är märket man betalar för.
Det är min åsikt.

Arro skrev:
Stefan Zandher: Vad menar du med mindre Volt, mer Mah??

Spänningen på ett batteri är inte särskilt viktigt, och det kan diffa en del upp och ned. Vanligtvis är inte laddare särskilt kinkiga med detta heller.

Som exempel 7,2 eller 7,4v, det är sak samma...

7,2 eller 7,4 volt är en jädra stor skillnad för
litiumbatterier. Skillnaden mellan hel och exploderande
i värsta fall.

Toleransen vid laddning är +-0,05 volt för
laddningskretsarna för 4,2 Volt-batterier t.ex.
Litiumbatterier har NOLL tolerans mot överladdning.

FILM) (arli skrev:
7,2 eller 7,4 volt är en jädra stor skillnad för
litiumbatterier. Skillnaden mellan hel och exploderande
i värsta fall.

Toleransen vid laddning är +-0,05 volt för
laddningskretsarna för 4,2 Volt-batterier t.ex.
Litiumbatterier har NOLL tolerans mot överladdning.

Instämmer i att spänningen är en viktig parameter. Kapaciteten däremot (mAh) spelar mindre roll. Det handlar ju bara om hur länge jag vill vänta på nästa laddning. I princip...
Huruvida batterierna är känsliga eller ej vet jag inte, men canons originalbatteri BP-511 är på 7,4V. Precis som mina alternativa batteri. Men laddarens output (original) är 8,4V. Är väl troligt att det regleras i någon krets i batteriet, men inget som påverkar funktionen i kameran som jag ser det. Och mina batterier ligger ALDRIG på laddning över natten eller obevakat. Never ever. Oavsett om det är original eller inte.

Arne: Har du varit med om, eller hört talas om något batteri till digitalkamera (pirat) som exploderat?

/Nyfiken

Exploderat, nej. Däremot har jag läst om batterier som smält/tagit fyr under laddning. Men det har även hänt med originalbatterier, och det gäller inte bara kamerabatterier. Om risken är större med alternativa batterier har jag ingen uppfattning om. Däremot blir det ju strul med garantier. Men jag har inte hört om någon som haft problem med batterier i kameran. Vilket inte=att det inte inträffat...

Huvudsaken är att laddaren och batteriet är
anpassade till varandra fullt ut. En liten avvikelse
i batterityp gör att laddaren gör fel när den ska
bestämma när batteriet är fulladdat. Antingen blir
batteriet inte helt laddat om polspänningen är för
låg och om laddaren inte slutar när den ska så smäller det.
Laddarna är ofta intelligenta och ändrar laddströmmen
i flera olika steg mellan tomt batteri och fulladdat
och vägrar att ladda om allt inte stämmer. Helt
tömda batterier brukar vara problem att få igång igen.

Både Ericsson och Nokia har drabbats av piratbatterier
som havererat på rätt dramatiska sätt.
Det är nog i denna bransch med stora volymer som
det fuskas mest.

Om kemin och annat är samma som i originalet så
är det lugnt.

dumbo skrev:
Arne:
Även djupurladdning kan få Li-ION-batterier att explodera. Risken är väl liten i en kamera, i praktiken, då kameran antagligen själv stänger av innan bateriet blir såpass urladdat, men ...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=24596&highlight=explodera+batteri

Instämmer helt, Robert. Man ska aldrig säga aldrig, Murphy finns alltid i närheten. Men det ska mycket till för att det ska smälla i kameran, och jag har inte hört talas om något sådant fall. Och återigen, är oturen framme kan det lika gärna hända med originalprylar.

ANNONS
Götaplatsens Foto