Annons

Plockar Ni ur batterierna när kameran inte används?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag tycker det skulle vara intressant att få höra lite om hur andra gör med batterierna när kameran inte används.
I alla Canons handböcker, som jag läst, står det att när man inte använder kameran så ska man plocka ur batterierna. Det har jag hittills inte gjort men det borde man kanske?
Jag har en 5DII och en 5DIII. Det går nog aldrig mer än en vecka mellan mina fototillfällen men någon av kamerorna kan säkert bli stående någon månad då och då.
Ska man ta för vana att alltid ta ur batterierna när man kommer hem?
Orsaken till att jag frågar är att jag tog min 5DII på en kvällspromenad och vid ett par tillfällen så vägrade den exponerar trots dynamiskt ISO och bra ljus. Kunde inte se någon rimlig förklaring till beteendet.
 
Hej,

Jag har aldrig plockat ut något batteri ur någon av mina kameror, eller andra saker för den delen - annat än om de ska långtidsförvaras. När jag köper ny mobiltelefon brukar föregångaren bli kvar som reservtelefon, då tar jag alltid ur batteriet innan jag lägger undan den.

Jag har för mig att de står på de flesta produkter med Lithium-batterier, men jag vill minnas att det främst gäller långtidsförvaring, och då i första hand för batteriets skull snarare än produktens. Ett Li-ion/Li-poly batteri som är helt urladdat är förbrukat så till vida att det inte kommer att kunna laddas upp igen. När kameran säger att batteriet är slut finns det fortfarande spänning kvar, men om spänningen sjunker tillräckligt mycket blir batteriet obrukbart.

Sen antar jag även att det från tillverkarnas sida är lättare att rekommendera det enligt devisen "better safe than sorry" om vi antar att någon del av en promille av alla batterier skulle ställa till problem/svälla eller dyl när de ligger i kameran.

Hur menar du med att kameran inte exponerar? Exponerar den fel, eller blir det inga bilder alls?
Oavsett så misstänker jag att det inte beror på batteriet. Jag har inte märkt något problem alls med min 5DII som varit batteribestyckad konstant enda sedan jag köpte den.

Ovanstående skrivet med reservation för att jag egentligen borde sovit redan för ett par timmar sedan, så texten kan vara något osammanhängande.

Fredrik

Edit:
Jag kan tillägga att jag sällan ens stänger av kameran, jag tror att min 40D spenderat gott och väl ett halvår i viloläge under de år jag haft den. Däremot brukar jag försöka knäppa av kamerorna när de inte ska användas på ett längre tag.

Jag borde också förtydliga kring det med spänning att jag syftar på att batterierna rimligtvis kan ladda ur snabbare om de sitter i kameran.

Hittade detta i manualen sid 25:
"När du inte använder kameran tar du bort batteriet.
Om batteriet lämnas i kameran under en längre tid avges en liten ström
vilket leder till att det laddas ur och att batterikapaciteten minskar.
Förvara batteriet med skyddshöljet på. Om du förvarar batteriet efter att
det laddats upp kan batteriets prestanda försämras."
 
Jag tänker nog mest på "krypströmmar". När vi talar om lite högra spänningar så pågår det ju ständiga krypströmmar. Visserligen med väldigt låg strömstyrka men de pågår. Dessa drar med sig små metallavlagringar som med tiden blir elektriskt ledande. Mängder av bränder uppstår den vägen.
Borde det inte finnas samma mönster i elektronik. Visserligen är spänningarna mycket lägre men avstånden är också extremt mycket kortare?
 
Aldrig! Samma som att dra ut sladden till spisen eller ugnen när de inte används. För den delen om man är rädd för såna krypströmmar så bör man gå igenom elekronik som jämt är på, ex kyl/fys, element, varmvattenberedare odyl.




/Stefan R. Nilsson
 
Aldrig! Samma som att dra ut sladden till spisen eller ugnen när de inte används. För den delen om man är rädd för såna krypströmmar så bör man gå igenom elekronik som jämt är på, ex kyl/fys, element, varmvattenberedare odyl.




/Stefan R. Nilsson
Jag är inte rädd för dem. :) Jag är bara intresserad att samla på mig så mycket erfarehet som möjligt. "Erfarenhet är det namn man ger sina misstag" - man behöver ju inte nödvändigtvis begå alla själv!
Det kan ju vara synd att investera 100.000:- tals kronor och sedan ändå ha en undermålig utrustning ändå p.g.a. dumt beteende. Datorer stänger jag inte av för att de fungerar säkrast i längden om man inte gör det - gällde mer förr än nu - men ändå. Varje gång man startar en disk så ska läshuvudena krascklanda några gånger på skivan innan den lilla luftkudden, som det svävar på, är uppbyggd.
Vill vara säker på att det inte finns något skäl till det ena eller andra som jag missat.
 
Jag tycker det skulle vara intressant att få höra lite om hur andra gör med batterierna när kameran inte används.
I alla Canons handböcker, som jag läst, står det att när man inte använder kameran så ska man plocka ur batterierna. Det har jag hittills inte gjort men det borde man kanske?
Jag har en 5DII och en 5DIII. Det går nog aldrig mer än en vecka mellan mina fototillfällen men någon av kamerorna kan säkert bli stående någon månad då och då.
Ska man ta för vana att alltid ta ur batterierna när man kommer hem?
Orsaken till att jag frågar är att jag tog min 5DII på en kvällspromenad och vid ett par tillfällen så vägrade den exponerar trots dynamiskt ISO och bra ljus. Kunde inte se någon rimlig förklaring till beteendet.

Aldrig. För länge sedan råkade jag ut för några batterier som läckte det blev skador på metalldelar runt om men det var riktigt länge sedan och vanliga icke laddningsbara.
 
Nu för tiden ser intelligenta kretsar till att batterierna inte drar ur särskilt mycket i avstängt läge. I min kamera så ser man fortfarande hur många bilder som är tagna i displayen trots att kameran är avstängd så det drar, om än väldigt lite, en del ström även då. Det som händer om batterierna får dra ur för mycket är att cellerna kan reversera polaritet och batteriet går sedan inte längre att ladda. Det finns inbyggda kretsar som slår ifrån med god marginal, men sedan självurladdar cellerna och efter lång tid passeras till slut den nedre gränsen för cellspänning.

För den normale användaren är det inget problem även om kameran bara används varannan månad. Ska man långtidsförvara utrustningen (flera månader/år) skulle jag nog ta ur och ladda upp batteriet.
 
Jag tänker nog mest på "krypströmmar". När vi talar om lite högra spänningar så pågår det ju ständiga krypströmmar. Visserligen med väldigt låg strömstyrka men de pågår. Dessa drar med sig små metallavlagringar som med tiden blir elektriskt ledande. Mängder av bränder uppstår den vägen.
Borde det inte finnas samma mönster i elektronik. Visserligen är spänningarna mycket lägre men avstånden är också extremt mycket kortare?
Jag är elektronikkonstruktör till vardags och vill säga att detta påstående är starkt förenklat. Vi har ett fenomen som kallas självurladdning. Detta är för de flesta batterityper inte hälsosamt och det är det som laddar ur. En mekanisk strömbrytare bryter verkligen men har man en klocka (som alla digitalkameror har) så bryts inte strömmen fullständigt. Skulle tro att i flertalet fall så har man även "elektronisk" brytare och då får man ett par uA minns som drar ur batteriet. Tror dock att självurladdning är största boven för att dra ur batteriet.
 
Hej!

Jag har också ställt mig denna fråga. På min Nikon d7000 visar toppanelen viss information även när kameran är avstängd men batteriet sitter i. Självfallet förbrukas en mindre del av batteriets kapacitet men hur är det med toppanelen? Riskerar man att förkorta livslängden på panelen eller kan den ta skada av att visa samma information en längre tid?
 
Jag är elektronikkonstruktör till vardags och vill säga att detta påstående är starkt förenklat. Vi har ett fenomen som kallas självurladdning. Detta är för de flesta batterityper inte hälsosamt och det är det som laddar ur. En mekanisk strömbrytare bryter verkligen men har man en klocka (som alla digitalkameror har) så bryts inte strömmen fullständigt. Skulle tro att i flertalet fall så har man även "elektronisk" brytare och då får man ett par uA minns som drar ur batteriet. Tror dock att självurladdning är största boven för att dra ur batteriet.

Klockan fortsätter gå även om batteriet är urtaget länge, veckor, månader? Så det finns nog ett litet klockbatteri som också håller inställningar. Inställningar kan iofs flashas men inte klockan. :)

(jo jag såg när ovan skrevs)
 
Hej!

Jag har också ställt mig denna fråga. På min Nikon d7000 visar toppanelen viss information även när kameran är avstängd men batteriet sitter i. Självfallet förbrukas en mindre del av batteriets kapacitet men hur är det med toppanelen? Riskerar man att förkorta livslängden på panelen eller kan den ta skada av att visa samma information en längre tid?

Tycker inte du ska oroa dig. Batterier blir dåliga över tid men inte pga detta. Lagra batteriet laddat bara.
 
Lagra batteriet laddat bara.
Njae, riktigt så enkelt är det inte.. Li-jonbatterier förstörs helt riktigt av att djupurladdas men de tar också stryk av att ligga fulladdade under längre tid. Så batterier som inte ska användas på några månader bör vara laddade med nånstans 40-60%, det finns lite olika ideer om detta. Är man nära undre gränsen kan förstås de mikroampere som kameran drar med tiden orsaka djupurladdning, kanske ingen dum ide att ta ur batteriet.. Sval (men torr) förvaring av batterier är alltid bra, det minskar både självurladdning och åldring.. :)
mvh erik
 
Brukar plocka ur batterier som inte skall användas på längre tid.

På min lilla mini drönare brukar jag vara noga med att köra slut på batteriet innan jag plockar ur det så den inte laddar ur av sig själv.
 
Jag plockar alltid ur batterierna. Dessutom brukar jag ha dom i kylen för att hålla urladdningen nere på ett minimum.

Laddar inte batterier ur fortare i kyla?

edit: Jo det gör det, men "Batterier släpper hela tiden ifrån sig laddning, och ju kallare det är desto mindre laddning lämnar det ifrån sig."

Så rätt för oss båda då. :)
 
Senast ändrad:
Jag brukar låta batterierna sitta kvar i kamerorna, de flesta grejer används ju i alla fall en gång varannan månad. Är mest imponerad hur länge batterierna i blixten håller laddningen.

Jag ser inge direkt anledning till att minimera självurladdningen av li-jon batterier, det är ju bara att ladda upp dom igen. Ett antal månader i kameraväskan är liksom inget problem.

Till slut, alla föremål mår bra av att förvaras i svalare temperatur, oavsett om det är elektronik, tyger, tavlor eller böcker - eller batterier. Jag har svårt att se varför man skulle prioritera en kallförvaring av slit och slängföremål som kamerabatterier.
 
Nu för tiden ser intelligenta kretsar till att batterierna inte drar ur särskilt mycket i avstängt läge. I min kamera så ser man fortfarande hur många bilder som är tagna i displayen trots att kameran är avstängd så det drar.

Displayen i kameran är en likadan som i ett digitalt armbandsur och den drar i princip ingen ström alls. Ett digitalt armbandsur håller i ungefär tio år på ett jättelitet knappcellsbatteri.
 
Flera av mina Canonkameror har dubbla batterier (ja, ännu fler om jag har batterigrepp på...). Ett till att driva kameran och ett annat som driver klockan, när huvudbatteriet inte är på plats, eller är urladdat.

Vissa Canon EOS har ett klockbatteri som inte är utbytbart, eller en superkondensator för samma behov.
 
Njae, riktigt så enkelt är det inte.. Li-jonbatterier förstörs helt riktigt av att djupurladdas men de tar också stryk av att ligga fulladdade under längre tid. Så batterier som inte ska användas på några månader bör vara laddade med nånstans 40-60%, det finns lite olika ideer om detta. Är man nära undre gränsen kan förstås de mikroampere som kameran drar med tiden orsaka djupurladdning, kanske ingen dum ide att ta ur batteriet.. Sval (men torr) förvaring av batterier är alltid bra, det minskar både självurladdning och åldring.. :)
mvh erik

Jag har hört att de ska inte laddas över 90% för optimal livslängd. Överlåter till tillverkarna att låta sina laddare stanna i tid. Det är lite jobbigt att ladda ur ett batteri 10% när det just varit i laddaren.

Nåväl, att inte låta batteriet lagras tomt får räcka för mig. Jämförde mina tre år gamla D4-batterier med helt nya likadana, kunde inte märka någon skillnad. Strategi: Laddade fullt och lät dem aldrig stå urladdade i någon kamera utan laddade upp dem igen och det batteriet fick bli reservbatteriet till nästa gång. Roterade tre batterier på två kameror. De fick gissningsvis 50-laddcykler vardera på tre år.
 
ANNONS