Annons

Plugin för distorsions- och perspektivkorrigering i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Är det någon som kan rekommendera ett bra plugin för Lightroom som både korrigerar för distorsion och perspektiv?

PTLens är väl en gammal trotjänare, men såvitt jag har förstått det så finns den bara som plugin till Photoshop och som extern editor till Lightroom. Jag hade föredragit en plugin.

Om det är så att det inte finns någon plugin som kan korrigera distorsion och perspektiv, är i så fall PTLens det bästa valet för en extern editor? Jag vill slippa starta PS bara för att perspektivkorrigera. Faktum är att jag vill slippa att ens ha PS installerat.

Hej Walle

Lånar tråden lite om de går bra...

Köpte ett Canon 17-40 4L idag, har bara hunnit ta några test bilder men tycker det är ett underbart objektiv än så länge.

Men nu letar jag efter bra perspektivkorrigerings program precis som dig, hörde att du nämnde PTlens är det bra och hur mycket kostar det?

Gärna till lightroom men om inte det finns, nöjer jag mig med ett PS plugin.

Mvh Christian

17-40 är samma objekiv som jag använder och behöver perspektivkorrigering för , så det går alldels utmärkt att låna tråden :)

PTLens kostar $25, och om jag har förstått det rätt så får man då både en plugin till Photoshop, samt ett fristående program som kan användas som extern editor till Lightroom.

Det verkar inte finnas några perspektivkorringeringsplugins till LR, och det beror väl troligen på att LR jobbar icke-destruktivt, och att de inte vill införa destruktiva plugins.

17-40 är samma objekiv som jag använder och behöver perspektivkorrigering för , så det går alldels utmärkt att låna tråden :)

PTLens kostar $25, och om jag har förstått det rätt så får man då både en plugin till Photoshop, samt ett fristående program som kan användas som extern editor till Lightroom.

Det verkar inte finnas några perspektivkorringeringsplugins till LR, och det beror väl troligen på att LR jobbar icke-destruktivt, och att de inte vill införa destruktiva plugins.

Det låter ju lite tråkigt älskar lightroom, tycker photoshop tar för mycket av min tid använder det bara när lightroom inte fixar det.

Men hur gör alla mäklarfotografer då? De måste väl perspektivkorrigera varje bild. Tar inte det väldigt lång tid i photoshop, borde vara smidigare med lightroom plugin :D.

MVH Christian

Det låter ju lite tråkigt älskar lightroom, tycker photoshop tar för mycket av min tid använder det bara när lightroom inte fixar det.

Men hur gör alla mäklarfotografer då? De måste väl perspektivkorrigera varje bild. Tar inte det väldigt lång tid i photoshop, borde vara smidigare med lightroom plugin :D.

MVH Christian

Jag kan inte annat än hålla med! Photoshop är för mig en plåga som jag måste ta till när inte LR räcker. Slapp jag PS så vore ingen lyckligare än jag :)

Flera större mäklarfotograffirmor skickar sitt bildmaterial till typ Indien för korrigering och retusch, och jag kan tänka mig att det blir vanligare och vanligare. Jobbar man t.ex. för SE360 så kan man glömma att fixa sina bilder själv.

Detta industrialiserade fotograferingssätt passar inte mig, därför tackade jag nej till 360 när de kontaktade mig redan för ett par år sedan.

Jag kan inte annat än hålla med! Photoshop är för mig en plåga som jag måste ta till när inte LR räcker. Slapp jag PS så vore ingen lyckligare än jag :)

Flera större mäklarfotograffirmor skickar sitt bildmaterial till typ Indien för korrigering och retusch, och jag kan tänka mig att det blir vanligare och vanligare. Jobbar man t.ex. för SE360 så kan man glömma att fixa sina bilder själv.

Detta industrialiserade fotograferingssätt passar inte mig, därför tackade jag nej till 360 när de kontaktade mig redan för ett par år sedan.

Det är väl de som är grejen när man tar mäklarfoto. Att man ska kunna visa upp sina EGNA verk! Då vet man vilken kvalité man håller. Om man bara tar några bilder som sedan redigeras av någon i Indien, då kan man väl aldrig göra sig ett namn inom branschen om du förstår hur jag menar?

Känns som att vi är ensamma på denna tråden! =)

mvh Christian

Det är väl de som är grejen när man tar mäklarfoto. Att man ska kunna visa upp sina EGNA verk! Då vet man vilken kvalité man håller. Om man bara tar några bilder som sedan redigeras av någon i Indien, då kan man väl aldrig göra sig ett namn inom branschen om du förstår hur jag menar?

Känns som att vi är ensamma på denna tråden! =)

mvh Christian

Jag tror inte det är lika viktigt inom mäklarfoto. Det viktigaste verkar vara att det går fort och är billigt. Bildkvalitet verkar vara sekundärt. Som sagt, jag gillade inte SE-360's erbjudande, så jag tackade nej (båda gångerna de kontaktade mig).

Men jag tror inte att SE-360 och liknande företag har gott om uppdrag för att de får fram bäst resultat, utan för att de är ruskigt billiga jämfört med många andra mäklarfotografer.

Japp, vi verkar vara rätt ensamma :)

Mitt i diskutionen...

Man kan ju använda en PS-plugin länkad som sista-steg i Lightrooms "export"-ruta? Då borde väl t.ex. PTLens fungera?

Jag har inga liknande plugins i datorn, annars hade jag testat med en gång. Men det borde inte vara nåt problem...

*sparkar liv i en död tråd*

Har själv jobbat för 360 sedan 2008 och fram till i höstas redigerade jag bilderna själv. Före det var det aldrig tal om att redigeringen skulle skötas av tredje part. Antingen har du fått nåt om bakfoten eller så fick du möjlighet att välja redigera själv (men någon missade att informera om detta)?

Såvitt jag minns så informerades det tydligt att redigeringen skulle ske av annan part. Det kan ju dock hända att så var tanken från början, men att det sedan slopades. Det kan också hända att jag minns fel, men minnet är starkt så jag tror inte det.

Till Lightroom 3 kommer det möjligheten att korrigera distorsion med mera.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto