Annons

Polaroidtrend?

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Jag tycker mig se massor av polaroidbilder och polaroidliknande bilder ute just nu. Är det bara inbillning eller har det gått och blivit en jättetrend? Jag syftar mest på att unga tjejer använder just detta i sina bloggar.

Dessutom om man söker på photoshop guider på Youtube så finns där hundratals som visar hur man får en retrokänsla på sina bilder. Och för att inte tala om programmet poladroid som har fantastiskt antal nedladdningar på kort tid. Sen har vi alla toycams...

Jag har i alla fall bestämt mig för att införskaffa en polaroidkamera nu, för jag har själv blivit helt såld på dessa bilder.

Är det bara inbillning? Har det alltid varit en massa människor som älskat dessa bilder?

du vet väl att polaroid har lagt ner sin tillverkning av film?
Så det kan bli svårt och dyrt att få tag i när lagren börjar ta slut .

Men jag har hört att det finns några som försöker få igång tillverkningen igen så det kanske finns lite hopp.

du vet väl att polaroid har lagt ner sin tillverkning av film?
Så det kan bli svårt och dyrt att få tag i när lagren börjar ta slut .

Men jag har hört att det finns några som försöker få igång tillverkningen igen så det kanske finns lite hopp.

Det är ju inte bara polaroid som tillverkar film till polaroidkameror finns t.ex. Fujifilm som funkar alldeles utmärkt, och dom har inte lagt ner sin produktion;)

Det är väl som med mode, en stil gäller en kort stund, sedan springer alla på en annan stil ett tag. Något gammalt komma tillbaka eftersom ingen sett det på ett tag och det känns fräscht igen. När vi sett tillräckligt många fuskpolaroider så kommer det att bli gammalt och tråkigt igen och något annat tar dess plats.

vad kostar en polaroidkamera? och innan dom sa att dom skulle lägga ner filmtillverkningen vad kostade film?, jag är helt ny aldrig i mitt liv funderat på detta ?
och vad tror ni det kommer att kosta med film respektive kamera om ett år?
skulle ju faktiskt vara riktigt häftigt att få äga en polaroid innan dom helt går ur tiden.

Det är ju inte bara polaroid som tillverkar film till polaroidkameror finns t.ex. Fujifilm som funkar alldeles utmärkt, och dom har inte lagt ner sin produktion;)

Nej det har dom ju inte gjort men jag har bara sett deras bladfilmer men aldrig några kassetter till de vanligaste
"amatör"polaroidkamerorna typ 600, Vision och Image serierna.
Men de kanske tillverkar sånt oxå vad vet jag.

vad kostar en polaroidkamera? och innan dom sa att dom skulle lägga ner filmtillverkningen vad kostade film?, jag är helt ny aldrig i mitt liv funderat på detta ?
och vad tror ni det kommer att kosta med film respektive kamera om ett år?
skulle ju faktiskt vara riktigt häftigt att få äga en polaroid innan dom helt går ur tiden.

Vad kamerorna kostar det vet jag inte men filmen kostar väl runt en 300kr för en kassett med 10 bilder. men det kan nog variera beroende på butik

Ett 100-pack med Time-Zero till en SX-70 fick man för ungefär 10kr/bilden via Ebay från USA. I sverige för runt 20kr/bilden, det var i 20-pack. Jag köpte 80 bilder 600-film nu i somras när jag var i NY. Med dåvarande kursen blev priset runt 8kr/bild.

55-film för 4x5 tum storformat ligger eller låg på ca. 50kr bilden i slutet. De bilder jag har kvar har kostat 50kr/bild från staterna.

De enda intressanta Polaroidkamerorna för de mindre filmerna, som 600, är SX-70 och SLR680. Dessa två är de enda där man ser igenom objektivet när man fokuserar (spegelreflex). Man behöver inte gissa fokus och det är inte fixfokus. SX-70 finns också i silver med brunt läder, bara en sån sak! SLR680 brukar ha autofokus med hjälp av sonar. Den kan alltså fokusera i totalt mörker och det funkar perfekt. Den missar aldrig fokus :)

600-film kan man använda i en SX-70, men kräver 2 stegs kompensation för exponeringen, 600 till 150. Man måste också tälja/klippa av lite plast från kassetten.

edit: Ska också tillägga att de billigaste kamerorna har fast slutartid. Med en SX-70/SLR680 kan man ta bilder med upp till 30s. Perfekt för nattfoto med stativ.

Senast ändrad:
Man hittar en polaroidkamera billigt på tradera. De som snart avslutas ligger bara några hundralappar.

Hur som helst tycker jag att det är intressant att i en tid när bättre digitala systemkameror avlöser varandra så tjoffar folk in dessa högkvalitativa bilder in i ett program som gör bilderna vintage. Eller photoshoppar för att få cross-over effekt.

Å andra sidan har jag ju återfunnit tjusningen till vinyl. Min grammofon står på centrala punkten i vardagsrummet och skivorna får ta plats. Jag har inte lyssnat på en mp3 låt hemma på länge...Men nu hamnade jag lite of topic!

shit vad dyrt må jag säga 50kr/bilden,
8kr/bilden är mer acceptabelt men ändå i långa loppet om man ska fota mycket så drar det iväg. men fasiken vad kul det skulle vara. men jag ska då avakta och se om film produktionen fortsätter´annars är det inte intressant att köpa en kamera för mig.

Ju längre du väntar, ju svårare och dyrare att hitta film är min gissning.
Så prova nu om det verkar kul. :)

säg att jag köper en kamera nu och dom inte tar upp tillverkningen på film, då kommer det fort kosta multum att fota och min ekonomi är inte så het.

avaktar och ser hur utveklingen sker

säg att jag köper en kamera nu och dom inte tar upp tillverkningen på film, då kommer det fort kosta multum att fota och min ekonomi är inte så het.

avaktar och ser hur utveklingen sker

Köp en billig modell som tar packfilm. Då kan du köra Fujis filmer. Den stora krisen gäller 600-film, Time-Zero som lades ner redan tidigare, men framförallt Type 55 för storformat. 55-filmen är den sista där man får ett negativ.

Mina SX-70 & SLR680 bilder

Köp en billig modell som tar packfilm. Då kan du köra Fujis filmer. Den stora krisen gäller 600-film, Time-Zero som lades ner redan tidigare, men framförallt Type 55 för storformat. 55-filmen är den sista där man får ett negativ.

Mina SX-70 & SLR680 bilder

jag ska forska lite i det här med polaroid, packfilm type 55 time-zero, ren gallimatias just nu.
finns det nån bra sida man kan läsa på lite om polaroid kameror av olika typer och slag ?

Nu har jag ropat in två riktiga Landkameror i en och samma auktion. Det blev en Automatic 100 och en Automatic 220 för 56 dollar (med väska och hela köret). Båda tar packfilm, den sorten där man låter den framkallas och sen skalar fram ur pappret.

Jag vill testa Fujis färgfilm FP-100C först.

ANNONS
Götaplatsens Foto