Annons

Polfilter, några tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Behöver lite tips angående polfilter.

Har ett Hoya cir-pol, men är lite osäker på hur och när jag skall använda det.

Tips och resonemang emottages tacksamt.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Några vanliga användningsområden:

1. Göra en blå himmel ännu blåare. Effekten är som störst i 90 grader från solens riktning. Har du solen i ryggen eller rakt i ögonen ger det ingen effekt. Var försiktig med vidvinkelobjektiv eftersom du kan få en varierande blåton i himlen.

2. Göra grönskande träd och växter ännu grönare.

3. Reducera blänk i vattenytor.

4. Reducera blänk i glasytor (fönsterglas, glasögon, mm)

5. Reducera avståndsdis i landskapsbilder.

6. Framhäva regnbågen.

Vrid på polfiltret för att variera effekten, och tänk på att maximal effekt inte alltid är snyggast. Att ta bort allt blänk i en vattenyta, t.ex., kan ge ett artificiellt intryck.
 
Senast ändrad:

Arell

Aktiv medlem

Mycket nyttigt info, skulle säga att Photography Life com är verkligen en kunskapsgruva.
Jag håller med, jag upptäckte Photography Life först för något halvår sedan. Ofta mycket bra tips. Deras objektivtester är också bra, mest inriktade på Nikon (vilket jag gillar men andra säkert tycker är ointressant).
 

Ventures

Aktiv medlem
-Och med vidvinkel kan effekten på himlen bli ojämn då man täcker in både den ideala vinkeln och de andra vinklarna.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Några vanliga användningsområden:

1. Göra en blå himmel ännu blåare. Effekten är som störst i 90 grader från solens riktning. Har du solen i ryggen eller rakt i ögonen ger det ingen effekt. Var försiktig med vidvinkelobjektiv eftersom du kan få en varierande blåton i himlen.

2. Göra grönskande träd och växter ännu grönare.

3. Reducera blänk i vattenytor.

4. Reducera blänk i glasytor (fönsterglas, glasögon, mm)

5. Reducera avståndsdis i landskapsbilder.

6. Framhäva regnbågen.

Vrid på polfiltret för att variera effekten, och tänk på att maximal effekt inte alltid är snyggast. Att ta bort allt blänk i en vattenyta, t.ex., kan ge ett artificiellt intryck.
Polfilter i all ära, men visst kan man väl åstadkomma alla dessa förstärkningar genom efterarbetning av råbilder?
 

Light Head

Aktiv medlem
Tycker fortsatt att det är svårt med polfilter. Gillar effekten, och den där "3d"-känslan man kan få av t.ex. moln, men hur man gör är ännu en gåta för mig. Tyler inte att jag får någon effekt alls, kanske missar jag något i exponeringen?
 

acke

Avslutat medlemskap
Tycker fortsatt att det är svårt med polfilter. Gillar effekten, och den där "3d"-känslan man kan få av t.ex. moln, men hur man gör är ännu en gåta för mig. Tyler inte att jag får någon effekt alls, kanske missar jag något i exponeringen?
Svårt att förstå vad du menar. Exponeringen har inget med polfiltrets effekt att göra. Kan du visa någon bild som du har tagit med polfilter, där du tycker att ”effekten” uteblev?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag slutade med polfikter flera år sedan. Enda nyttan jag ser idag är att undvika reflexer och t ex kunna se genom vattenytan. Jag tycker man får jämnare himmel och mer kontroll genom att i datorbeabetningen göra de blå tonerna mörkare och öka styrkan i den blå kanalen. Gör även justeringar i grönt för att ge rätt effekt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag slutade med polfikter flera år sedan. Enda nyttan jag ser idag är att undvika reflexer och t ex kunna se genom vattenytan. Jag tycker man får jämnare himmel och mer kontroll genom att i datorbeabetningen göra de blå tonerna mörkare och öka styrkan i den blå kanalen. Gör även justeringar i grönt för att ge rätt effekt.
Jag håller med. Polfilter är definitivt inget universalverktyg - ibland gör det mer skada än nytta. Jag använder det sparsamt, oftast när jag vill ta bort avståndsdis i landskapsbilder.
Dessutom stjäl polfiltret typiskt 1,5-2 steg ljus, så man ska inte använda det slentrianmässigt.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Jag håller på med landskapsfotografering och använder ofta ett polfilter för att minska reflexer i landskapet. Det kan vara reflexer i vatten eller från olika ytor, som t ex träd, löv, gräs eller stenar.

Anledningen är att jag vill få mustigare färger, framhäva mönster bättre eller minska reflexer som kan vara störande och dra för mycket uppmärksamhet till sig. Reflexer kan också öka det dynamiska omfånget och ser man inte upp, så kan dessa reflexer bli utbrända. Är de små, t ex blänk från löv, kanske det inte syns i histogrammet att dessa partier inte innehåller någon information.

Jag brukar sällan använda polfilter på max effekt. En bild helt utan reflexer, brukar kännas platt och tråkigt. Man lär sig efter ett tag när man behöver ett polfilter eller när det inte behövs. Är man osäker, kan man ta en bild utan polfilter och några med där man varierar effekten.

Jag använder aldrig polfilter för att göra en himmel mer blå. Det är lättare att göra i efterbehandlingen.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ett bra filter ska ju vara färgneutralt så det påverkar ju inte direkt det blåa i himlen.
Jodå. Polarisationsfilter har lite annorlunda funktion än de flesta andra filter. Polfiltret är känsligt för ljusvågornas svängningsriktning. Eftersom blått himmelsljus är delvis polariserat så kan man påverka hur ljus eller mörk himlen blir, bara genom att vrida på polfiltret.
 

PMD

Aktiv medlem
Rimligen är det färgmättnaden som ändras av ett polariserande filter och inte färgnyansen.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Jag håller på med landskapsfotografering och använder ofta ett polfilter för att minska reflexer i landskapet. Det kan vara reflexer i vatten eller från olika ytor, som t ex träd, löv, gräs eller stenar.

Anledningen är att jag vill få mustigare färger, framhäva mönster bättre eller minska reflexer som kan vara störande och dra för mycket uppmärksamhet till sig. Reflexer kan också öka det dynamiska omfånget och ser man inte upp, så kan dessa reflexer bli utbrända. Är de små, t ex blänk från löv, kanske det inte syns i histogrammet att dessa partier inte innehåller någon information.

Jag brukar sällan använda polfilter på max effekt. En bild helt utan reflexer, brukar kännas platt och tråkigt. Man lär sig efter ett tag när man behöver ett polfilter eller när det inte behövs. Är man osäker, kan man ta en bild utan polfilter och några med där man varierar effekten.

Jag använder aldrig polfilter för att göra en himmel mer blå. Det är lättare att göra i efterbehandlingen.
Intressanta erfarenheter som du delar med dig av. Själv har jag hittills aldrig använt polfilter men ofta tänkt göra det. Det har särskilt gällt när jag haft bilder med inslag av pyttesmå vattendroppar (kan vara dagg eller liknande) som normalt inte framträder i den tagna bilden (jpeg). Men vid bearbetning av råbild har det dykt upp tusentals små störande prickar av dessa små droppar vilket försvårar t.ex. förbättring av skärpa och kontrast. Kan det här "fenomenet" var något som kan undvikas med polfilter?
 

Cubadust

Aktiv medlem
Jodå. Polarisationsfilter har lite annorlunda funktion än de flesta andra filter. Polfiltret är känsligt för ljusvågornas svängningsriktning. Eftersom blått himmelsljus är delvis polariserat så kan man påverka hur ljus eller mörk himlen blir, bara genom att vrida på polfiltret.
Jo, du har rätt, jag var lite otydlig. Ett filter ska ju sträva efter att vara så färgneutralt som möjligt. 100% går ju inte att uppnå, men jag skulle säga att har man ett filter som ger en väldigt stor skillnad i mättnad eller för den delen nyans mot vad du ser när du inte har ett filter på så har man ett "sämre" filter. Vare sig det gäller CPL eller ND. Har du ett filter som ger en väldigt överdrivet blå himmel så är det ju snarare en defekt, men kan ju ge ett djup i det blåa som man kan gilla och se som något positivt. Personligen vill jag att mina färger ska se likadana ut vare sig jag har ett filter på eller inte, så jag har valt allt investera i filter som är så pass färgneutrala det nu går att vara.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Jo, du har rätt, jag var lite otydlig. Ett filter ska ju sträva efter att vara så färgneutralt som möjligt. 100% går ju inte att uppnå, men jag skulle säga att har man ett filter som ger en väldigt stor skillnad i mättnad eller för den delen nyans mot vad du ser när du inte har ett filter på så har man ett "sämre" filter. Vare sig det gäller CPL eller ND. Har du ett filter som ger en väldigt överdrivet blå himmel så är det ju snarare en defekt, men kan ju ge ett djup i det blåa som man kan gilla och se som något positivt. Personligen vill jag att mina färger ska se likadana ut vare sig jag har ett filter på eller inte, så jag har valt allt investera i filter som är så pass färgneutrala det nu går att vara.
Jag tror att du har missförstått diskussionen. Visst kan det finnas dåliga polfilter som ger generella färgstick över hela bildytan, men den polariserande effekten har inget med färgstick att göra. Polfilter ger selektiv filtrering över bildytan, beroende på polarisationsriktningen i ljuset som motivets olika delar sänder ut. Polfiltret kan t.ex. mörka ner en blå himmel, utan att märkbart påverka vita molntussar på samma himmel. Det beror på att det blå ljuset från himlen är delvis polariserat, medan det vita ljuset från molnen är opolariserat.
ND-filter som du nämner bryr sig inte om ljusets polarisationsriktning. Om man mörkar ner en blå himmel med avtonat ND-filter, då blir molnen också mörkare.
 
Senast ändrad:
ANNONS