Annons

Polfilter, några tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar-E

Aktiv medlem
Intressanta erfarenheter som du delar med dig av. Själv har jag hittills aldrig använt polfilter men ofta tänkt göra det. Det har särskilt gällt när jag haft bilder med inslag av pyttesmå vattendroppar (kan vara dagg eller liknande) som normalt inte framträder i den tagna bilden (jpeg). Men vid bearbetning av råbild har det dykt upp tusentals små störande prickar av dessa små droppar vilket försvårar t.ex. förbättring av skärpa och kontrast. Kan det här "fenomenet" var något som kan undvikas med polfilter?
Min erfarenhet är att polfilter fungerar mycket bra för att minska reflexer från löv och gräs som är våta av dagg eller att det har regnat. Hur mycket beror på vart ljuset kommer ifrån. Mest effekt får man om ljuset kommer från sidan.

Så när du är ute nästa gång och löv och gräs är våta av dagg eller regn, så testa att ta några bilder med och utan polfilter. När du snurrar på polfiltrets ring så brukar effekten synas tydligt i sökaren genom att kontrast och färger ökar eller minskar beroende på ringens läge. Är man osäker på hur mycket effekt man vill ha, så är det bara ta några bilder så man kan välja när man sitter framför datorn.
 
ANNONS