Annons

Portfolio bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
Hejsan !!

Har någon bra tips på hur man får bättre kvalite på bilderna man sätter in i Portfolion. Det blir så dålig kvalitet på dom efter att man förminskat dom osv.. Tips mottages !! Ja behandlar dom i PS CS !!

Du måste lägga på skärpa/oskarp mask. Hur mycket får du testa dig fram till, men var inte rädd att använda 200%.

Jag har upptäckta att skärpan försämra markant om man lägger upp bilder som är för "stora" så jag har en maxsida om 640pxl vilket jag tycker funkar bra

Vad är det som du inte är nöjd med i bilderna? Du skriver att du lägger upp bilderna i 1024 och sedan skärper. Då får du ju den skärpa du vill att bilden ska ha i den storlek den visas. Har du problem med skärpan ändå måste bilden vara oskarp från början?

Skala bilderna till max 640 pixlar i längsta dimensionen och skärp dem i det läget. De visas ju inte större än så.

Gör du dina bilder i 1024 pixlar så kommer de att skalas om på servern, med halvdåligt resultat som du redan upptäckt.

GranVia skrev:
Jag har upptäckta att skärpan försämra markant om man lägger upp bilder som är för "stora" så jag har en maxsida om 640pxl vilket jag tycker funkar bra

så gör jag också + lite OSM och en aning högre saturering

Ah nu missuppfattade jag. I portfolion visas ju inte bilderna större än 640 pixels och då måste man ladda upp dem i max den storleken där. I vanliga album går det att visa bilderna upp till 1024. Då var det lätt att lösa.

Graal skrev:
Vad är det som du inte är nöjd med i bilderna? Du skriver att du lägger upp bilderna i 1024 och sedan skärper. Då får du ju den skärpa du vill att bilden ska ha i den storlek den visas. Har du problem med skärpan ändå måste bilden vara oskarp från början?

Dom är absolut inte oskarp från början .. Kanske ja bara inbillar mej att dom är oskarpa på min Porfolio.. Kika gärna in där om du vill !!

jimh skrev:
Skala bilderna till max 640 pixlar i längsta dimensionen och skärp dem i det läget. De visas ju inte större än så.

Gör du dina bilder i 1024 pixlar så kommer de att skalas om på servern, med halvdåligt resultat som du redan upptäckt.

Hejsan !!

De är något som ja skall testa .. Tackar för tipset.

Mvh Glenn

ANNONS
Götaplatsens Foto