Annons

Porträtt med canon 18-55 EF-S

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne.B

Aktiv medlem
Gjorde här om dagen några försök att fota porträtt med min 300D + 18-55 EF-s, och när jag kom hem och kollade på resultatet så såg det ut som om modellen plötsligt har gått upp minst 5kg i vikt på alla bilder. Är detta något man får räkna med när man tar med vidvinkel objektiv eller eller är det bara jag som ser helt galet??

Det har inte med vidvinkeln i sig att göra, utan att du plåtat "för" nära, perspektivet man får när man plåtar en person nära är att allt som är nära objektivet blir stort (näsa, haka o.s.v) medans om du plåtar på riktigt långt avstånd så blir det tvärtom.

För att få snygga proportioner så håll ett avstånd på 2 till 3 meter från modellen.

Ok, men hur löser man detta problem om man är tvungen att stå gamska så nära pga att tex plattsen man vill fota på är lurig att stå på och det inte fins några större möjligheter att gå några strg längre ifrån??

Janne.B skrev:
Ok, men hur löser man detta problem om man är tvungen att stå gamska så nära pga att tex plattsen man vill fota på är lurig att stå på och det inte fins några större möjligheter att gå några strg längre ifrån??

Byt fotograferingsplats?

/Z

Det går ju också naturligt vis, MEN hela min ide med att fota är att inte manipulera bilderan efteråt om det går. Så min fundering är om det inte går att lösa med någon annat objektiv eller andra tekniska lösningar på platts så att säga eller så blir det nog till att byta plats att fota på helt enkelt.

Nej, det finns ingen annan lösning eftersom objektiv inte påverkar perspektivet.

Byta plats är mitt förslag oxå, på bästa lösning, helt klart.

Vid porträttfotografering måste fotografen ha rätt att ställ vissa krav.
Det är trots allt han/hon som blir "hängd" om resultatet inte blir bra.
Kan vara nog så svårt att få till det fast man har tid på sig, även om ögonblicksbilderna är svårare på ett annat sätt.

Janne.B skrev:

Delvis med ett objektiv med större bländare vilket möjliggör större oskärpa i bakgrunden. Canon ef 50 1.8 är en klassiker till ett lågt pris.

OK, tackar för dessa svar. NU tror jag att jag har kommit ett litet steg närmare bättre porträtt bilder iaf

Johnny76 skrev:
Delvis med ett objektiv med större bländare vilket möjliggör större oskärpa i bakgrunden. Canon ef 50 1.8 är en klassiker till ett lågt pris.

Men detta objektiv har samma perspektiv som 18-55 i teleläget (på nån grad när, 55 vs 50 mm gör ju inte mycket)
Och det lilla som skiljer är till zomen fördel just i detta fallet (snackar inte skärpa eller skärpedjup nu)

Det är perspektivet som "strulat till det" för trådskaparen.

50/1,8 är en riktig liten goding, och allmänt bra för porträtt om man bara inte måste stå FÖR nära...vilket om jag fattat rätt var problemet som behövde lösas...
Går bara gm att ha lite längre avstånd kamera/modell.

MVH

Du KAN faktiskt fixa till en del av de porträtt du redan tagit, om du har Photoshop och installerar den utmärkta lilla gratispluginen "PTLens", som är en plugin som känner av exif-informationen i bilden och "distortar tillbaka" proportionerna. Det funkar förvånansvärt bra faktiskt. Pluginen i fråga finns att ladda hem från http://www.epaperpress.com/ptlens/index.html
(glöm inte att även installera pano12.dll-filen som finns att ladda hem från samma sida, samt Profiles - som är ett helt gäng kameraprofiler - inklusive 300D med kitgluggen).

Spygg skrev:
Du KAN faktiskt fixa till en del av de porträtt du redan tagit, om du har Photoshop och installerar den utmärkta lilla gratispluginen "PTLens", som är en plugin som känner av exif-informationen i bilden och "distortar tillbaka" proportionerna. Det funkar förvånansvärt bra faktiskt. Pluginen i fråga finns att ladda hem från http://www.epaperpress.com/ptlens/index.html
(glöm inte att även installera pano12.dll-filen som finns att ladda hem från samma sida, samt Profiles - som är ett helt gäng kameraprofiler - inklusive 300D med kitgluggen).

Hmmm...är inte PTLens ett program/plugin som är designat för att kompensera för den distorsion som finns hos bestämda objektiv, dvs gör olika korrigeringar allt efter objektivmodell, och alltefter brännvidd det objektivet ställts in på?
Objektivdistorsion är ju nåt helt annat än varierande perspektiv som kommer av avstånd motiv/kamera.

PTL lär (om det är gjort att motverka objektivets distorsion) inte kunna göra nånting åt den sortens 'distorsion'/'förvrängning' av proportioner i tex ett ansikte som uppstår när man fotar på "fel" avstånd.
Verkar som det inte finns annat än 'korrekt' avstånd motiv/kamera som kan förhindra 'oriktiga' ansiktsproportioner (?)

"(?)" pga att jag ju inte är helt säker på exakt vad PTL kan/inte kan..

ANNONS
Götaplatsens Foto