Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclas Noring

Ny medlem
Tänkte börja experimentera lite med porträttfoto och macro. Funderar på att köpa ett Canon EF 100 mm f/2 USM eller 2.8 macro.

Är det ngn som har ngt tips angående vilket man skall välja,fördelar o nackdelar mm.

Mvh Niclas

Varför inte en 85:a plus mellanring?.
Jag har haft en 85/1.8 och har nu en 100/2.0. Tycker dock att 85:an är smidigare o jobba med än 100 mm optiken.

Jag har precis skaffat en 85/1.8 och älskar det verkligen! Funderar på att skaffa mellanringar men jag är osäker på kvaliteten, hur blir den? Sedan tidigare har jag en af nikkor 28-105 med inbyggd macrofunktion (ner till 1:2), är det nån som vet om 85an + mellanring skulle slå detta vad gäller kvalitet? I så fall kan jag med gott samvete sälja zoomen.

Hej

85:a och mellanringar för porträtt..? vad är det för närgräns då?

Nikkor 85/1.8 fungerar mycket bra som det är för porträtt.

Använder man detta på fullglugg så måste man fokusera på ögonen först, omkomponera sedan annars blir det skärpa på nästippen!

Gör man rätt så fungerar det perfekt för porträtt då man kastar allt före/bakom i oskärpa.

S2, 1600asa, 85/1.8 bländare 1.8, s/v
http://www.motljus.com/motphoto.asp?PhotoIdNr=590

Mvh
Johan
www.motljus.com

Jag kör både EF 85/1,8 och Ef 100/2,8 USM till porträtt. Båda är skarpa och med snabb autofokus.

Konstruktionen på 100/2,0 är närmast identisk med 85/1,8

Det är bara vid fotografering av bebisar jag tycker att närgränsen på 85:an inte räcker till.

Plåtar man reportrage är ljusstyrka 1,8 eller 2 att föredra.

Det är också viktigt att tänka på vad man har för andra objektiv i väskan.

Själv funderar jag på att byta min 100/2,8 USM mot en 135/2,0 som har jättefin närgräns på 0,9m. Jag plåtar ju ändå inte riktiga macrobilder.

Jag valde EF 100/2.8 Macro USM

Anledning 1: Det är faktiskt skarpare än EF 100/2 och EF 85/1.8 enligt Canons egna mätningar (Både på full och nedbländad)

Anledning 2: Man får ett objektiv med bättre kantskärpa

Anledning 3: Man får två-i-ett.

Macron har knappast några nackdelar gentemot de andra gluggarna. Felix..det ända du förlorar med mellanring är 1 steg, det är ju inga glas i en mellanring.

Personligen tycker jag 85mm är för kort för porträtt. Jag skulle nog valt 100 macro, någon 135-a eller en zoom (80-200/2,8 eller 70-200/2,8)

85/1,8 är bra på full öppning vilket inte 100/2,0 är.

Att ta porträtt med bländare 1,8 eller 2,0 är dock mycket svårt pga det korta skärpedjupet. Om modellen eller fotografen rör sig det minsta i djupled blir det inte skarpt.

Senast ändrad:
Här är en bild. 100/2 med full öppning. Jag hade jätte svårt att välja mellan 85/100 men bestämde mig för 100 objektivet för att det ger möjlighet till tajtare porträttlänk till bilden

julgus skrev:

85:a och mellanringar för porträtt..? vad är det för närgräns då?

Nikkor 85/1.8 fungerar mycket bra som det är för porträtt.
Jag menar inte att man måste ha en mellanring till Canons 85:a för att ta porträtt. Men om man ska ta porträtt OCH makro. Kan det vara bra.

Ett EF 85/1.8 med en 25mm tub på ger "bara" 0,44x förstoring alltså knappt 1:2. Men man kan ju trä på en 2x då så får man ett 170/4 (effektivt 5.6) som ger nästan 1:1..

Fast.. skulle tro att det är ett sämre alternativ till macrogluggen.

Om du gillar macrobilder, köp en 100/2.8. Jag har en 100/2 som jag verkligen gillar, men jag brukar ändå försöka blända ner den en aning vid porträtt, annars blir skäpredjupet så extremt kort. Att macron har 2.8 i bländare behöver nog inte vara någon stor nackdel. Om du fotar mycket på kvällar, nätter, inomhus (utan blixt) osv, kan det nog dock vara bättre att byta macromöjligheterna mot ett bländarsteg.

Jeppe:
En undran bara. Är inte macro-objektiv optimerade för att vara skarpa just för motiv på korta avstånd? Och att dom då möjligen inte håller toppklass vid t.ex oändligt?

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Fredrik: Ta en sån grej som MTF-kurvor t.ex. Det visar hur skarptecknande objektivet är, när det är inställt på på oändligt.

Jag säger inte att EF 100/2 är ett dåligt alternativ, för det är minimalt sämre (möjligen mätbart) än macrogluggen. Men om man funderar på ett porträttobjektiv som ändå kostar 6300:- så kanske man ska fundera om man inte skulle vilja ha möjligheten att fotografera macro för 800:- extra.

Att macroobjektiv är optimerade för att vara skarpa endast på nära avstånd tror jag är en kvarleva från svunna tider. ;)

Jeppe och Olle: Ok, var inte helt saker pa detta sa jag ville kolla.

Jag stod sjalv och valde mellan macro-objektivet och icke-macro-objektivet. Anledningen att jag kopte icke-macro-objektivet var att jag hittade det begagnat. Tar man mycket macro-bilder ar ju valet sjalvklart!

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Ett förslag är ju Tamron SP 90mm f2,8 Macro 1:1.. som kostar ca 4500:- och har fått 4,3 i MTF...

Billigt och jävligt bra..

Ifall man har Canon rekommenderar jag ett objektiv med USM, ifall man har råd.

Använder själv ett Sigma 105 EX. Den långsamma autofokusen är inga problem vid macro, eftersom jag kan fokusera manuellt då.Men vid portättfotografering händer det att jag vill hålla en blixt eller reflexskärm i ena handen, vilket blir i princip omöjligt med långsam autofokus.

ANNONS
Götaplatsens Foto