Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
PorträttDIA-kampen...
- Trådstartare _lkerdun
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag vet inte om man kan jämföra NPS och Astia. Det är de filmer som har lägst färgmättnad och kontrast. Låg kontrast kan man alltid fixa i efterhand i photoshop.
Mina bilder är kanske inte ett jättebra exempel. Den bästa porträttfilmen IMO är Fuji NPS. Den ger väldigt fina hudtoner samtidigt som övriga färger blir klara och starka. Det syns på bilden från moderna museet.
Mina bilder är kanske inte ett jättebra exempel. Den bästa porträttfilmen IMO är Fuji NPS. Den ger väldigt fina hudtoner samtidigt som övriga färger blir klara och starka. Det syns på bilden från moderna museet.
_lkerdun
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Det beror ju helt på hur du väljer att exponera. Du har dina fem steg att leka med. Hur du sen väljer att exponera är ju en smaksak. Sv ren nyfikenhet.. vad menar du med press-blixtar?
Jo, det är klart, men just fel-marginalen om något skulle "skita" sig är ju lägre och kan innebära katastrof då negativ-filmen är mer förlåtande. I och för sig går det mesta att fixa rätt skapligt i PS, men man vill ju få det så bra man kan direkt vid plåtningen.
Blixten man sätter på kameran. Att kalla dem bara externa blixtar kan ju missförstås, då det kan innefattar även studio-blixtar.
_lkerdun
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Jag vet inte om man kan jämföra NPS och Astia. Det är de filmer som har lägst färgmättnad och kontrast. Låg kontrast kan man alltid fixa i efterhand i photoshop.
Om du skulle göra porträtt-bilder i ett vanligt vardags-rum i blandat ljus med två blixtar, vilken film skulle bli ditt spontana val? Jag kör med Canon EOS-50E kanske ska tilläggas.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Fuji Reala är en film som är känd för att klara blandljusförhållanden bra. Jag rekommenderar inte att blanda ljuskällor med olika färgtemperatur då folk kan se lite sjuka ut.
alf109
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Magnus: Om du inte har testat Fuji NPS eller Kodak Portra så är det dags att göra det.
Fuji Superia ger de effekterna du lider av. Den ger höga kontraster och starka färger. Inte snyggt vid porträttfoto.
Fuji Reala fungerar hyffsat.
Det är även viktigt att lämna filmerna för kopiering på rätt ställe. I den vanliga amatörbutiken drar man gärna på lite extra färg och kontrast. Pröva ett proffslab istället.
Om du testar Portra så var noga med att labbet klarar av den, har själv ett flertal gånger råkat ut för att labben inte klarat av filmen, med katastrofalt ressultat som följd. Tycker personligen att Realan spöar det mesta när det gäller negativ film. Har själv fotat med både Provia och Astia och tycker bägge funkar bra, tycker att kodaks diafilmer har ett grövre korn och mer av pastellfärger.
objernulf
Aktiv medlem
Har filmen lägre kontrast är den lättare att exponera då den tål lite större felexponering, kanske ett steg. Velivan måste exponeras helt rätt, i princip inom 1/2 steg.@lkerdun skrev:
Astian är intressant som porträtt-DIA, helt klart i min smak. Men är den inte jobbig att hantera exponerings-mässigt, med två press-blixtar?
Jag antar att du har en blixtljusmätare och då ska det inte vara något problem med exponeringen.
_lkerdun
Aktiv medlem
objernulf skrev:
Har filmen lägre kontrast är den lättare att exponera då den tål lite större felexponering, kanske ett steg. Velivan måste exponeras helt rätt, i princip inom 1/2 steg.
Jag antar att du har en blixtljusmätare och då ska det inte vara något problem med exponeringen.
Intressant, mindre kontrast=högre exponerings-marginal.
Nej, inte mer än ljus-mätningen i min 50E.