Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttobjektiv Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Pliggen

Medlem
Undrar om någon kan tipsa om ett par bra objektiv för porträttfoto till 350D, vad ska man tänka på? Fast eller zoom?, ljusstarkt? Hade tänkt mej prisklass ca 2500-3500, finns där något? Sigma eller Canon? Har idag kit-gluggen och ett Sigma 70-300/4-5,6 DG macro.

Tacksam för hjälp!
Mvh Micael

Hej, Canon 50/1.8 är inte så tokigt till din kamera. Det blir då 80mm 1.8 med brännviddsförlängningen. Billigt objektiv, lite plastigt, men skarp och bra.

Hälsningar PO

Kolla med dina nuvarande objektiv vilken brännvidd du tror du kommer att använda mest, köp sedan ett fast objektiv som du tror du kommer ha mest användning av, tex 50/1.8, 85/1,8, eller 100/2,0.

För de pengarna skulle jag välja en begagnad 50/1,4 som på din kamera ger en mycket trevlig bildvinkel.

Köpte en sådan rätt nyligen och är riktigt nöjd. Har skåpet fullt med objektiv, fasta och zoomar, med och utan L, men fotar mer och mer med min älskade 50. Vill jag ha det riktigt skarpt finns inte mycket som slår den. Att jag på köpet får skön bakgrundsoskärpa och kort skärpedjup är bara bonus.

85 1.8 eller 50 1.4 tycker jag. 85 1.8 passar ju även riktigt fint till sport pga fokusmotorn. 50 1.8 är billig å riktigt prisvärd sett till bildkvalité, men autofokusen är ett kapitel i sig, å i det stora hela känns det väl inte riktigt som ett objektiv:)

Men testa lite vad du gillar för ngn brännvidd med dina nuvarande, sedan är det bara välja å vraka bland ljusstarka fasta kortare telen.

Jag har också en 50mm/1.4 och rekommenderar så klart det objektivet om du hittar ett begagnat. Det är ett mycket mer stabilt och tåligt objektiv jämfört med 50mm/1.8 som dock är skarpt och fint. Men om du vill hålla dig till din budget, men ändå köpa nya grejer så anser jag att 50/1.8 är det bästa valet.

Har även haft en 100mm/2.0 och det är ett riktigt bra objektiv det också.

Jag vill också stämma in på att EF 50mm 1:1.4 är ett mycket trevligt objektiv. Istället för att köpa begagnat så köpte jag mitt från England för 2550 sek med frakt, ungefär samma pris som begagnat ligger på.

pellepiano skrev:
Håller med. Jag använder det till alla mina modellbilder, porträtt såsom helkropp.
Du måste stå väääldigt långt bort för att kunna ta helkroppsbilder med 50mm objektivet på en 350D. Utomhus är det inga problem men inomhus funkar det dåligt.

Jag har 3.75-4.0 meter mellan vägg till vägg i min bostad och står jag mot ena väggen så det precis att mitt Sigma 28mm får med golv och taklisten på väggen mittemot (2.5m i takhöjd).

Ankhmorkpork skrev:
Jag vill också stämma in på att EF 50mm 1:1.4 är ett mycket trevligt objektiv. Istället för att köpa begagnat så köpte jag mitt från England för 2550 sek med frakt, ungefär samma pris som begagnat ligger på.

Var det från en online-butik? Vilken isåfall? :)

Senaste DigitalFotoFörAlla, fanns i brevlådan när jag kom hem idag efter helgen. Där finns en stor artikel om porträttfotografering. Två objektiv som rekomenderas till Canon är just 50/1,4 samt Sigma 30/1,4EX. Generellt är det 50mm i första hand samt 30mm dom rekomenderar till samtliga kameror, oavsett märke. (Inte studio, utan utomhusbilder). Har du pengarna så satsa på en Canon 50/1,4, tror inte du ångrar dig.

Senast ändrad:
Parise skrev:
Okej, tack så mycket för svaret. Skulle du rekommendera dom?

Första gången jag beställde därifrån men för mig fungerade det bra, hade dock hoppats att få objektivet lite snabbare än en vecka men med tanke på priset så kan man stå ut med det.

Ekdilson skrev:
Du måste stå väääldigt långt bort för att kunna ta helkroppsbilder med 50mm objektivet på en 350D. Utomhus är det inga problem men inomhus funkar det dåligt.

Jag har 3.75-4.0 meter mellan vägg till vägg i min bostad och står jag mot ena väggen så det precis att mitt Sigma 28mm får med golv och taklisten på väggen mittemot (2.5m i takhöjd).

Långt och långt. "Väääldigt långt bort" kan jag inte hålla med om. Inga problem att ta helkropp med 50mm på 1.6x fov crop i min lilla studio.

Det handlar ju om perspektiv också. Jag tycker att perspektivet man får om man plåtar helkropp med 28mm blir mysko, för att man måste stå så pass nära. Avståndet kamera-modell styr altså perspektivet. Med 35mm funkar det, men 50mm tycker jag blir snyggare.

Innan jag skaffade kamera med FF-sensor så använde jag min 50/1.4 till mer än 95% av mina modellbilder. Numera är det 85/1,2L som gäller för det mesta.

Walle skrev:
Långt och långt. "Väääldigt långt bort" kan jag inte hålla med om. Inga problem att ta helkropp med 50mm på 1.6x fov crop i min lilla studio.

Det handlar ju om perspektiv också. Jag tycker att perspektivet man får om man plåtar helkropp med 28mm blir mysko, för att man måste stå så pass nära. Avståndet kamera-modell styr altså perspektivet. Med 35mm funkar det, men 50mm tycker jag blir snyggare.

Innan jag skaffade kamera med FF-sensor så använde jag min 50/1.4 till mer än 95% av mina modellbilder. Numera är det 85/1,2L som gäller för det mesta.
Hur stor är din lilla studio?

Du har inget exempel att visa med cropkamera och 50mm. Det är omöjligt att ta en bild på en människa som är normallång (175-180cm) där avståndet mellan person och kamera är 4 meter eller mindre. (När personen/modellen står upp).

ANNONS
Götaplatsens Foto