Annons

Fullformat som nästa steg eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

bullen_freden

Aktiv medlem
Så, tack så jättemycket för din uppbackning Peter Cohn det uppskattas. Jag kan förstå att det kan vara "roligt" med andra textbaserade missar och särskrivningar osv, men tänk er in i min och många andras vardag som dagligen får sådana där kommentarer, så blir det tråkigt och jobbigt i slutändan. Med det sätter vi punkt för den diskussionen?

Jag har funderat över vid ni har skrivit och diskuterat om. Jag fick mig en bra tankeställare ang, vad det är som gör att jag vill "gå ett steg framåt" och om där finns något som egentligen begränsar mig med min nuvarande utrustning, och där får jag nog svara egentligen ingenting, Jo brännvidden är väll Alltid en begränsning inom djur och natur forgrafering och kommer väl antagligen fortsätta vara det även om jag köper ett 800mm Objektiv och brännvidden gällande så kommer FF inte hjälpa mig. Det samma gällande ISOn, det kommer väl alltid att vara en begränsning, även med en FF, dock så är den begränsning högre med FF än crop-kamera.
Det ända jag skulle kunna tänka som egentligen begränsar mig är väderbeständighet, 70d'en är "all vädertätad" vad det nu egentligen innebär, dock så har inte någon av mina Objektiv någon vädertätning. Vilket gör mig lite "orolig" ibland

Men det lutat iallafall åt att jag sparar pengarna så länge, och väntar på den spegellösa utveckling som har börjat, och kanske inom något år satsa på ett FF's hus.

PS: jag hade faktiskt ignorerat de faktum att jag med ett FF hus är jag tvungen till att byta ut alla mina nuvarande objektiv, ville just med ekonomin jag har just nu hade varit omöjligt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte dina telezoomar, bara normalzoomen som bara passar canons crop-kameror. Sedan så bör du också veta att när du beskär från fullformatskamera så försvinner hela fördelen med lägre brus. Med två kameror från samma sensorgeneration där den ena är beskuren i efterhand till samma utsnitt så blir brusprestanda exakt den samma.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Förra sommaren köpte jag en häftig vidvinkelzoom. 16-35 mm. Den är mycket roligare på FF än på APC-C och APS-H som jag också har att välja bland, för de vida vinklarna blir vidare med större sensor.
 

apersson850

Aktiv medlem
"Grundinlägget behöver du inte skämmas för, dyslektiker eller ej. Men oftast förkortar man tusentals kronor som kkr (kilo-kronor) eller kSEK. "

Nej, verkligen inte. Varför skulle han det?
Han skrev själv att inlägget kunde vara dåligt skrivet, eftersom han är dyslektiker. Därför ville jag stötta genom att tala om att jag tyckte inlägget var bra skrivet. Hoppas det uppskattades, även om du tycks uppfatta det som något annat.
Det är inte lätt, det här med formuleringar, även om man inte kan ursäkta sig med att vara dyslektisk.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har också sneglat på FF-kameror (eller "småbild" som en del puritaner kallar det) men kommit fram till att det skulle bli en ganska dyr historia just på grund av mina EF-S-objektiv som inte längre passar. Och det 30 år gamla EF-telezoom jag använde flitigt på min EOS 650 (filmrullekamera), men iofs inte så mycket numera eftersom det är lite för tungt blir ju inte precis längre för att man byter från en cropsensor. Däremot om man fotar vidvinkel så måste ju FF vara en stor förbättring.
Eftersom FF-kamerorna tillhör det översta skiktet i produktsortimentet så brukar de även innehålla en del andra plustillägg utöver sensordimensionen som t.ex. inbyggd GPS och andra mer eller mindre användbara funktioner, men det kostar i så fall. Ungefär som med bilar; "vill du ha läderklädsel så måste du välja den dyrare modellen med större motor och metalliclack".
 

gamleJ

Aktiv medlem
Andra har varit inne på samma sak dvs att köpa ett FF-hus med många Mpx. Det blir till att köpa nudlarna du är inne på men kan hamna inom maxbudget. Idag ligger en 5Ds för just 10000kr på köp och sälj. Kanske kan du pressa priset ytterligare. Med den sensorn på 50 Mpx får du fortfarande många pixlar kvar vid motsvarande utsnitt som 70d ger.Behöver du inte beskära har du fördelarna från en FF sensor. Filerna tål betydligt mer efterarbete än vad 70d gör vilket ger ytterligare bonus till skapandet.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Den utrustning Du har räcker fint för bra bilder. Det är ju fotografen som gör bra bilder, inte utrustningen. Men jag känner igen mig! När jag inte var nöjd med bilderna, så ville jag köpa ny kamera eller nytt objektiv. Visst är det kul med nya grejor, men mitt råd är: spara pengarna och avvakta! Nya önskemål dyker upp hela tiden!
 

esbtse

Aktiv medlem
Så, tack så jättemycket för din uppbackning Peter Cohn det uppskattas. Jag kan förstå att det kan vara "roligt" med andra textbaserade missar och särskrivningar osv, men tänk er in i min och många andras vardag som dagligen får sådana där kommentarer, så blir det tråkigt och jobbigt i slutändan. Med det sätter vi punkt för den diskussionen?

Jag har funderat över vid ni har skrivit och diskuterat om. Jag fick mig en bra tankeställare ang, vad det är som gör att jag vill "gå ett steg framåt" och om där finns något som egentligen begränsar mig med min nuvarande utrustning, och där får jag nog svara egentligen ingenting, Jo brännvidden är väll Alltid en begränsning inom djur och natur forgrafering och kommer väl antagligen fortsätta vara det även om jag köper ett 800mm Objektiv och brännvidden gällande så kommer FF inte hjälpa mig. Det samma gällande ISOn, det kommer väl alltid att vara en begränsning, även med en FF, dock så är den begränsning högre med FF än crop-kamera.
Det ända jag skulle kunna tänka som egentligen begränsar mig är väderbeständighet, 70d'en är "all vädertätad" vad det nu egentligen innebär, dock så har inte någon av mina Objektiv någon vädertätning. Vilket gör mig lite "orolig" ibland

Men det lutat iallafall åt att jag sparar pengarna så länge, och väntar på den spegellösa utveckling som har börjat, och kanske inom något år satsa på ett FF's hus.

PS: jag hade faktiskt ignorerat de faktum att jag med ett FF hus är jag tvungen till att byta ut alla mina nuvarande objektiv, ville just med ekonomin jag har just nu hade varit omöjligt.
Även vädertätade optik och kameror klarar inte av allt. Ta med ett paraply och en plastpåse att lägga över kameran. Kom ihåg att allt inte är svart och vitt. Planera inte för mycket eller köp i förväg. Man lär sig vad som är viktigt när man använder utrustningen systematiskt och olika områden ställer olika krav på din utrustning. Om du bara fotograferar då och då så spelar utrustningen mindre roll.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att välja FF är att välja större och tyngre utrustning. För egen del är det en positiv bieffekt. Jag gillar när händerna får plats runt apparaterna. Men många väljer bort FF för att de vill ha utrustning som ryms i fickan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Även vädertätade optik och kameror klarar inte av allt. [...]
Ja, det ska (väder)gudarna veta.
Jag har två gånger råkat ut för saker med Canon kameror med bara en siffra.
Först en 7D där en dag i hällande regn fick pekfingerhjulet att temporärt ge upp. Det löste sig själv när kameran torkat ett dygn.
Andra gången med en 1DX där hällande regn i några timmar gjorde att vatten läckte in mellan glasen i topp-displayen. Även detta löste sig själv bara kameran fick torka.
Plastpåse är helt klart ett bra tips och ingår sedan senaste händelsen i min kamerautrustning.
 

esbtse

Aktiv medlem
Ja, det ska (väder)gudarna veta.
Jag har två gånger råkat ut för saker med Canon kameror med bara en siffra.
Först en 7D där en dag i hällande regn fick pekfingerhjulet att temporärt ge upp. Det löste sig själv när kameran torkat ett dygn.
Andra gången med en 1DX där hällande regn i några timmar gjorde att vatten läckte in mellan glasen i topp-displayen. Även detta löste sig själv bara kameran fick torka.
Plastpåse är helt klart ett bra tips och ingår sedan senaste händelsen i min kamerautrustning.
Har alltid haft en plastpåse med mig och det brukar räcka, speciellt om kameran sitter på stativ. Reservoptik sparas i extra tjocka plastpåsar (slipper damm och mögel i optiken) och det finns skydd för spritkök/vattentäta påsar för vandring som brukar vara av bra kvalitet och kan passa.
Har dock inte kommit på ett bra sätt att fotografera med paraply då man behöver sätta fast paraplyet för att få händer fria och fungerar dåligt vid kastbyar.
 

esbtse

Aktiv medlem
Att välja FF är att välja större och tyngre utrustning. För egen del är det en positiv bieffekt. Jag gillar när händerna får plats runt apparaterna. Men många väljer bort FF för att de vill ha utrustning som ryms i fickan.
Håller helt med dig och jag använder alltid vertikalgrepp för att få mer att hålla i och jag har små händer.
Det jag kan tänka mig är att fotografer som fjällvandrar eller semestrar med cykel eller reser med lätt bagage vill ha en så lätt utrustning som möjligt och då kan det bli FF eller APS-C kompakt eller spegellös kamera men då är ju syftet något annat än att fotografera.
Med ökad ålder så orkar man inte bära lika mycket och det kan även vara en orsak men man kan ju alltid ta med sig färre optik eller sätta en Zoom på kameran. Det tillkommer ju någon for av stativ eller en kulled som monteras direkt på ryggsäcken/cykeln..
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har alltid haft en plastpåse med mig och det brukar räcka, speciellt om kameran sitter på stativ. Reservoptik sparas i extra tjocka plastpåsar (slipper damm och mögel i optiken) och det finns skydd för spritkök/vattentäta påsar för vandring som brukar vara av bra kvalitet och kan passa.
Har dock inte kommit på ett bra sätt att fotografera med paraply då man behöver sätta fast paraplyet för att få händer fria och fungerar dåligt vid kastbyar.
Jag hade ett tag ett pop-up tält från decathlon. Principiellt fungerade det perfekt. Men en felkonstruktion gjorde att själva öppningen var vänd liksom uppåt så det regnade in och blev blött på golvet.

Paraply är helt klart besvärligt. Jag kör nu med regncape och skörmmössa.
 

esbtse

Aktiv medlem
Jag hade ett tag ett pop-up tält från decathlon. Principiellt fungerade det perfekt. Men en felkonstruktion gjorde att själva öppningen var vänd liksom uppåt så det regnade in och blev blött på golvet.

Paraply är helt klart besvärligt. Jag kör nu med regncape och skörmmössa.
Bra tips. Skall prova cape. Köpt en billigt på Coop. Har alltid skärmmössa på mig förutom om det är väldigt kallt.
 
ANNONS