Annons

Porträttobjektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnar_berg

Medlem
Hej,

Denna fråga har säkert diskuterats många gånger

Jag hade tänkt uppgradera till en bättre porträttglugg, där jag funderar mellan 2 st alternativ:

Nikon 60 mm f 2,8 makro
Nikon 85 mm f1,4

Någon som har erfarenhet av någon av gluggarna? 85:an e dubbelt så dyr som 60:an, men var jag förstår så e det en mycket bra porträttglugg...
vad tycker ni??

/Gunnar

Ser att du har en D70s. Det gör att 60 mm blir en 90 mm, vilket ju brukar anses som en rätt idealisk brännvidd för porträtt. 60 mm är dock bäst på nära håll (efter vad jag har förstått) som det makroobjektiv det är och inte lika bra för "vanlig" fotografering. 85 mm är förmodligen mera allround.

Har du kollat på 85/1,8? Jag fick hem en sådan idag (köpt på annons här på FS). Den finns att hitta för 2-3000 begagnade (D-versionen brukar vara lite dyrare). Är redan stormförtjust i den gluggen!

Hej Gunnar!

Jag har det macro du nämner o nikon 85mm f1.8.

Jag är mycket nöjd med bägge! Skärpa, kontrast o färgåtergivning är helt klart godkända för mina krav.

85:an ger mycket fina poträttbilder med utmärkt skärpa o snygg oskärpa. passar i mitt tycke bra till halv o tredjedelspoträtt.

Macrot är lika skarpt om inte skarpare, men då du har f2.8 som största bländare så blir ju inte möjligheterna till kort skärpedjup lika stort.. dock så passar den ju utmärkt till detaljbilder, händer, ögon osv.. för o inte nämna all annan macrofotografering som den passar mkt bra till :)

Om inte oskärpedjupet är det viktigaste för dig så anser jag helt klart att Macrot är MER objektiv för pengarna! (sen tycker jag iofsig att bägge objektiven är värda en plats i envar nikonists kameraväska..:)

mvh johan

FredrikB skrev:
Ser att du har en D70s. Det gör att 60 mm blir en 90 mm, vilket ju brukar anses som en rätt idealisk brännvidd för porträtt. 60 mm är dock bäst på nära håll (efter vad jag har förstått) som det makroobjektiv det är och inte lika bra för "vanlig" fotografering. 85 mm är förmodligen mera allround.

Har du kollat på 85/1,8? Jag fick hem en sådan idag (köpt på annons här på FS). Den finns att hitta för 2-3000 begagnade (D-versionen brukar vara lite dyrare). Är redan stormförtjust i den gluggen!

Har oxå hört att macro objektiv inte skall vara lika bra på långt håll som nära, men jag tror det beror litegrann på ens krav oxå, vilken kvalitetsnivå man väljer. Själv så tycker jag 60:an funkar till allt från macroarbete till det mesta bortsett från rena landskapsvyer där jag föredrar ett mer vidvinkligare alternativ. Så bortsett från att 85:an är ljusstarkare, så håller jag 60:an före som ett bättre allroundobjektiv.

/Johan

FredrikB skrev:

Hej Fredrik,

Ja jag har även kollat 85 f1,8...funderar även på den...priset jag har fått på 85 f1,8 e grymt mycket billigare en 85:an f1,4 som kostar 12 495:-...frågan är om 1,4:an är så mycket bättre??

/Gunnar

Jag personligen skulle aldrig betala så mycket för 85/1,4. 85/1.8 är ett guldobjektiv, lite högljudd AF bara (har inte provat D varianten). Har använt 60/2.8, 50/1.8 och 85/1.8 till porträtt. Gillade 60/2.8 minst, vet inte riktigt varför men AF kändes seg, högljudd och osäker, blev aldrig vän med objektivet helt enkelt. Jag har sålt allihopa nu men kommer köpa ett nytt 50/1.8 igen, det var den jag gillade bäst av de tre. Använder ett Tamron 28-75 till porträtt nu, den är grym från f4 och uppåt, men är inte lika skarp som de fasta gluggarna vid 2.8 som jag ofta vill använda i naturligt ljus.

Som ren porträtt glugg skulle jag välja 85/f1.8 för att få kortare skärpedjup

Men makrogluggen är ju en bra kompromiss eftersom du får ett makroobjektiv på köpet.

Nikkor 105/2,0D är också en väldigt prisad porträttglugg.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto