Annons

Portrait Paul Dzik, hur gör han?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med lite träning så kommer det säkert att bli bättre.. här kommer en Före/efter version på Oliver

Bilagor

• draganizer.jpg
    draganizer.jpg
    18.7 KB · Visningar: 555
här en före/efter jag gjort, mest för att testa hur det fungerar.

Bilagor

• föreefter.jpg
    föreefter.jpg
    72.9 KB · Visningar: 544
Jimmie, använde du samma Action?

Testade en annan action som låg på den sidan, + lite egna justeringar.. resultat kommer här

Bilagor

• draganizer_crop.jpg
    draganizer_crop.jpg
    25.9 KB · Visningar: 532
Jag använde Draganizer, men det tar lite tid innan man lär sig att få till "rätt" på alla lager, sen tycker jag inte att det fungerar med alla bilder, inte lika bra i alla fall.

det har du helt rätt i, gärna bilder som i ditt fall, och min första länk, äldre personer med lite rynkor i pannan.

Men det är ju kanon att du har kläm på det, när jag har en bild som passar så mailar jag över den ;)

den innehåller en bra massa saker, sen stannar den upp och ber dig justera en del saker manuellt på vägen..

Har testat lite nu, kan nog vara användbart på en del porträtt. Gäller att det är rätt ljus från början.

mange78 skrev:
Drog du bara ner saturation för att göra den svart-vit eller gjorde du det steget efter att du kört hela processen?

Den svartvita komverteringen gjorde jag efter "Draganizer", inget avancerat, gjorde bara ett övertonings lager svart till vit, och en liten s-kurva:)

Lite snabbt och slarvigt och inte helt rätt ljus etc, men den här har jag gjort med enbart justeringar i RAW-konverteringen.

Det jag har gjort är att kraftigt öka fill light och shadow contrast, ökat highlight contrast något, minskat saturation kraftigt och dragit detail extraction hela vägen upp.

Lite dodge/burn här och där och justering av färg, konturer etc skulle behövas, men grundeffekten med kraftigt förstärkta rynkor och blemmor etc tycker jag i alla fall att jag fått fram.

Bilden är av min far, den vänstra helt obehandlad från RAW-filen.

Bilagor

• pappa_manipulation_forumsto.jpg
    pappa_manipulation_forumsto.jpg
    37.6 KB · Visningar: 382
Sen får man tänka på att han har förmodligen gjort ett stort antal bilder som blivit mindre bra i den stilen, träning ger färdighet.

En annan sak som man ska komma ihåg är att väldigt mycket nog ligger i ljussättning och annat förarbete, inte bara i efterarbetet.

absolut, i grunden är det en riktigt bra bild..
Ibland vill man se före/efter, men kanske inte alltid.

Lekte lite grann, kom på att denna action funkar bra till att ge lite sotig, oliver twist bakgata känsla till vissa bilder...

Bilagor

• draganizer.jpg
    draganizer.jpg
    48.3 KB · Visningar: 190
ANNONS
Götaplatsens Foto