Annons

Powerbook G4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__P

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte höra med er om det räcker med 1,5GHz eller ska man satsa på modellen med 1,67GHz.
Ge mig anledningar till vilken jag ska satsa på.

Mvh
Johan P

Jag har den med 1,5GHz och är skapligt nöjd med den. Kör sedan några dagar Photoshop CS2 samt Illustrator CS2 på den (som tryouter) och har inga problem alls med PS, men däremot med Illustrator som ofta slår ner sig själv (kan bero på bara 512 minne förstås..)
Använder oftast stationär äldre med bara 1GHz till det mesta arbetet annars och sanningen är att jag inte känner specellt stor skillnad mellan de två i hastighet. Däremot funkar CS2-programmen bättre på den stationära underligt nog.
Men allt handlar väl om dina krav. För mig räcker som sagt 1,5GHz bra trots att jag arbetar grafiskt.

Jag har en 1,67 Ghz men jag tror inte att det är så stor skillnad i praktiken. Mitt tips är att köpa så billigt som möjligt och lägga de sparade pengarna på en rejäl extern firewire-disk!

Jag tror du får större prestandavinst om du väljer den långsammare och lägger mellanskillnaden på minne (1Gb totalt). Eventuellt kan du skippa DVD-brännaren också, det beror på dina behov. Apple tar om jag inte missminner mig en tusing extra för den och det är lite styvt.

Johan

Jag har en G4 med 1,25Ghz o 1gb rammninne.
Det första jag gjorde var att uppgradera minnet samt att köpa en extern skärm som man kan kalibrera för G4 går inte att få till med kalibreringen.
Det är super att köra med 2 skärmar att ha ett rent arbetsbord så att säga.
G4 funkade bra med gamla 1ds med bildfiler på 33mb
fast med nya 1ds mark 2 blev det segt så jag köpte en stationär Powermac G5 dual 2,3 Ghz med 4,5 gb ramminne o det är stor skillnad det går snabbt.

Men jag är nöjd med G4 driftsäker hänger sig aldrig funkar alltid så om du inte har för stora bildfiler så kommer den funka alldeles utmärkt om du kopletterar den med en extern skärm samt med minne.

Lägg pengar på minst 1 GB ram-minne och om det går så uppgradera även grafikminnet. Detta är det viktigaste vid bildredigering, den lilla skillnaden i processorkraft märks knappt. Sanningen är att man väldigt sällan använde processorns fulla kapacitet.

Jag kör en PowerBook 1,67 med 1 gig ram (128 Mb vram) kopplad till en Cinema 20 o tycker som de flesta att du ska lägga pengarna på mera RAM istället. Funderar på att uppgradera min med mer minne. Jag lyckas på något sätt fylla mitt minne jag har nu.

Ursäkta om jag lånar din tråd lite nu! Men då vi ändå diskuterar Powerbookar måste jag bara passa på o fråga fall det är någon som först kört 1 gig ram o sen uppgraderat till 1,5 (alt 2 gig)? Har ni isf märkt stor prestanda skillnad?

ANNONS
Götaplatsens Foto