Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Premiär som vimmelfotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)

eyelashes

Aktiv medlem
Hej hopp!
På onsdag gör jag förhoppningsvis entré som vimmelfotograf ute i nattlivet.
Så ge mig alla tips ni kan komma på!

Jag fotar ju med en D60, kitobjektivet 18-55mm.. Sen också min kära lilla speedlight sb-400 följer självklart med :)
Bör jag uppgradera blixten ytterligare till en sb-600 kanske..?

Inställningar? Antar att det får bli M men slutartider, bländare osv.
Ge mig alla tips och råd ni kan komma på som sagt!
Är viktigt att det här blir bra!

Tack för hjälpen.

Relativt högt ISO och stor bländare för att få med bakgrundsljuset och stämningen. Blixt på andra ridån för att frysa förgrunden. Då kommer folk inte att röra på sig lika mycket som om du har blixten på första ridån och sedan tar in bakgrundsljuset. Riktvärden: iso 800, bländare största du har, slutartid 1/30 kanske? Tänk på att blixtljuset fryser förgrunden till en viss del. Viktigt att vara stadig på handen. Skaffa gärna ett 50 mm 1.8 eller bättre för att få riktigt bra kvalitet. Då kan man sänka iso't något.

Andra synpunkter?

Gör gärna en sökning här i forumet, känns som detta diskuterats tidigare.

Iaf så skulle jag köra i M och ställa på största bländare (lägsta värdet), iso 400-800, ca 1/10 och låta blixten göra resten. Justera sedan tid och iso för hur mycket bakgrundsljus du vill ha med. Var dock observant så inte en för lång tid gör dina bilder oskarpa. Blixt på andra ridån skulle jag skippa då jag inte tycker det är snyggt...

Angående SB400 eller 600 så har jag ingen aning. Vet inte vad som skiljer dem åt.

Relativt högt ISO och stor bländare för att få med bakgrundsljuset och stämningen. Blixt på andra ridån för att frysa förgrunden. Då kommer folk inte att röra på sig lika mycket som om du har blixten på första ridån och sedan tar in bakgrundsljuset.

Hur ställer jag in blixt på andra ridå?

Blixten "fryser" förgrunden oavsett om du använder andra ridån eller inte.

Andra ridån används tex för att rörlseoskärpa vid längre slutartider ska följa en rörelse och inte ligga framför, vilket blir effekten av första ridån.

Hur ställer jag in blixt på andra ridå?

Håll in knappen med blixtsymbolen, snurra på ett av hjulen så ser du på displayen när den står på rear.

Men som någon påtalat så är det ju en smaksak. Det brukar fungera för mig eftersom motiven inte rör på sig lika mycket innan blixten slagit.

/T

Vad beror det på, då? Springer de sin väg när du fotograferar dem, eller? För annars spelar det ingen roll, bortsett från att man ser den skarpa bilden till vänster och suddet till höger i det ena fallet och tvärtom i det andra. Men den som betraktar bilden sen vet ändå inte vilket som är "rätt", om han inte råkar veta vilket håll motivet gick på. Men inte ens det lär spela någon roll på en vimmelbild.

Jag tolkar det som att Timmy tänker på den effekten att personerna börjar röra sig direkt när blixten slagit, den effekten minskar man ju om man slår blixten på andra ridån vid långa tider. Men på tider som 1/30 är jag tveksam till om det verkligen har någon större betydelse. Vi pratar om en slutartid på 3 hundradelar av en sekund om jag räknar rätt och den reaktionstiden tror jag inte personerna har.

Dessutom skickar ju blixten ut en förblixt vid avtryck och den lurar säkert lika mycket, kanske mer. Så i min värld har det nog ingen betydelse faktiskt. Åtminstone inte på så korta tider som 1/30 och hyfsat stillastående personer.

Men, det viktigaste är ju att man tror på sina metoder och är nöjd med resultatet. Prova båda vet jag och se vad du tycker är bäst.

/Arne

ANNONS
Götaplatsens Foto