Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pressfoto
- Trådstartare zzzover
- Start datum
Director
Aktiv medlem
Några böcker känner jag inte till som skulle vara specifika för detta ämne. Pressfotografering kan innebära så oerhört mycket: olika situationer och förhållanden från gång till annan, och en viktig egenskap är att vara flexibel. Det som funkar i en situation går kanske inte att applicera nästa gång. Sedan skiljer det ju från media till media, dvs. ifall man jobbar som krigsfotograf, som sportfotograf, med kultur, på en båttidning eller annat.
Anders Östberg
Guest
Är inte största skillnaden mot annat foto att man fotar under press - det är väl därför det heter pressfoto? 
Dadigan
Avslutat medlemskap
Hej Michel.
Den enda boken som är inriktad på just pressfoto heter Photojournalism: The Professionals' Approach och är skriven av Kenneth Kobré. Det är en bra bok enligt mig och tar upp pressfotografi på ett heltäckande sätt.
Förutom den boken så finns det i mitt tycke ingen annan bok om pressfoto värd namnet -sen finns det ju en otroligt massa bra böcker med bilder tagna av just pressfotografer och dem kan man lära sig nog så mycket av.
Mvh
Daniel -pressfotograf.
Den enda boken som är inriktad på just pressfoto heter Photojournalism: The Professionals' Approach och är skriven av Kenneth Kobré. Det är en bra bok enligt mig och tar upp pressfotografi på ett heltäckande sätt.
Förutom den boken så finns det i mitt tycke ingen annan bok om pressfoto värd namnet -sen finns det ju en otroligt massa bra böcker med bilder tagna av just pressfotografer och dem kan man lära sig nog så mycket av.
Mvh
Daniel -pressfotograf.
Kijana
Aktiv medlem
zzzover skrev:
Tjena!
Finns det några böcker man kan läsa om olika tekniker och tillvägagångssätt vid pressfotografering.
Visst kan det vara bra att ställa in rätt bländare vid rätt tillfälle, men det viktigaste är egentligen hur du berättar i bild. Teknik lär man sig ganska snabbt, men berättande bilder kan man nog öva på hela livet.
froderberg
Aktiv medlem
Det viktiga vid pressfoto är att lära sig tänka journalistiskt. Att förstå vilka bilder som behövs, hur man berättar i bild, vad som är viktigt osv.
Magnus, fd pressfotograf (numer frilans mm)
Magnus, fd pressfotograf (numer frilans mm)
Anders74
Aktiv medlem
Magnus företrädare på Kamera & Bild har skrivit en bok som kanske innehåller lite av vad du söker. "Fånga bilden" riktar sig förvisso till fotograferande skribenter, men någon i tråden har kanske läst den och kan avgöra hur intressant den är även för en mer renodlad pressfotograf. Du hittar både boken och lite exempelsidor på länken nedan.
http://segeholm.typepad.com/
http://segeholm.typepad.com/
ola.axman
Medlem
personligt
När du fotar press så är det att försöka illustrera det som kommer att skrivas eller fattas i artikeln.
Det kan vara en känsla, en dokumentation av en händelse, ögonblick i sport
hur du gör det och det bildspråk du använder dig av ska vara du.
det är först då du blir en bra pressfotograf.
/Ola Axman
När du fotar press så är det att försöka illustrera det som kommer att skrivas eller fattas i artikeln.
Det kan vara en känsla, en dokumentation av en händelse, ögonblick i sport
hur du gör det och det bildspråk du använder dig av ska vara du.
det är först då du blir en bra pressfotograf.
/Ola Axman