Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressfotografers utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlphaXix

Medlem
Yrkesfotografers utrustning?

Vad händer med yrkesfotografers (typ pressfotografer) utrustning när den är "slut" eller när utrustningen (speciellt objektiv) uppgraderas. Kastas den, säljs den eller tas den hem?
Eller är de så pass slitna då att de inte går att använda längre? För kunde man köpa loss deras grejjor kanske man kunde spara en del slantar...

Senast ändrad:
Nu gissar jag bara för jag är inte pressfotograf, men är det inte troligt att den gamla utrustningen kommer ut på begagnatmarknaden? Kolla t ex in YFOs begagnatsida.

/AnnaKarin

Och jag skulle gissa på att en del även är fotografer på fritiden och köper loss utrustningen själva om den ägs av tidningen.

Jag är visserligen ingen pressfotograf men jag känner ett flertal och det som händer med deras kameror är att de sparar några ibland men de flesta sakerna lämnas in till den kameraaffär som tidningen har avtal med och den affären väljer sen vad den vill göra med prylarna. Ibland hamnar de på begagnatmarknaden här i sverige men det händer även ibland att kamerorna exporteras till andra länder, speciellt länder som är fattiga, olika afrikanska länder till exempel. Det händer ibland att kamerorna köps loss men mer sällan än man kan tro. De fotografer jag känner får ju använda tidningens grejor ändå så de har inget behov av en privat utrustning och om de har det köper de helst nya saker som kanske har lite andra förutsättningar än presskameror. En fotograf på SvD som jag känner frilansar en hel del och ska nu (efter 4 år med digitalkameror) köpa egna digitalkameror men väljer då att köpa Nikons D100 istället för D2h som är hennes arbetsverktyg på tidningen, delvis för att hon inte gillar D2h och sen för att det är bildkvalitén och inte snabbheten som hon är ute efter.

Optik säljer tidningarna egentligen aldrig om de inte byter system, man kan aldrig ha för många gluggar;)

Här kommer svar från en som är pressfotograf... :)

Vår tidning har kvar allt i ett plåtskåp i fall man skulle behöva låna om nya utrusningen pajjat, eller som nu när vi har en fotopraktikant.

Vår D60 kommer att bli reporterkamera nu när jag köper 1D mark II:

Många D30 och D60 har hamnat hos lokalreportrar eller köpts av fotografernas släktingar.

Andra tidningar löser in prylarna hos sin leverantör. tex Madeco. Och en del säljer ut lite bland folk de känner.

Man ser ibland att yrkesbutikerna fått in en hel massa prylar som man kan förstå kommer från en tidning.

Precis som Daniel skrev har inte pressfotografer något större behov av privata kameror. Möjligen har de en Leica M eller en digital kompakt.

Min släkting som till nyss jobbat på DN (sedan 70-talet) hade bara en Nikon F (som han aldig använde) som privat kamera. Han hade ju både Canon Eos, Leica och Hasselblad i jobbet. När han slutade fick han köpa loss allt billigt. (3 st Eos 1N HS, 14/2,8; 17-35; 28-70; 35-350; 28/1,8; 50/2,5; 85/1,8 och 70-200 samt en Leica M6) Men 300/2,8:an fick han inte köpa för den var alldeles ny. Nu frilansar han för Land och njuter av livet.

Slutsats: Det finns många olika sätt.

Tackar för alla svar!
Antar att det bara är att fortsätta införskaffa utrustning på det vanliga sättet... ;-)

www.fotobutiken.nu, där jag en gång i tiden har jobbat, kom det ibland in lådvis med tidningskörda kameror och objektiv. De grejerna blev som regel sålda tämligen fort, bland annat till mig :)

ANNONS
Götaplatsens Foto