Annons

presskort.org 2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasC

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Såååå stort är nog inte intresset för att springa på olika evenemang o leka journalist/fotograf utan att ha seriöst uppsåt, även om det förstås kan slinka in en o annan katt bland hermelinerna. Den risken får o ska man ta i en demokrati.

Säkerheten garanteras knappast av presskort.
Du svarade inte på frågan.....
 

KGS

Aktiv medlem
Åh, sorry, missade att det var en fråga med... om det nu är ont om plats så är det väl bara för de glada medarbetarna att vara där i tid o säkra en plats, annars får väl den tidning som hamnar utanför köpa bilder o reportage av dem som är där i tid ;-)

Säkerheten får man sköta med metalldetektorer, kroppsvisitering eller whatever man nu kan finna nödvändigt beroende på vad det handlar om. Det är nog rätt sällan det föreligger en hotbild ens mot statsministern.

Förutom hot om obekväma frågor då, sådana som den "etablerade" pressen ofta avstår ifrån för att slippa GP eller Zlatans onda öga i framtiden...
 

Damocles

Aktiv medlem
Auktoriserad av Säpo att göra kort som blir godkända för GP såklart. :p

Vi alla vet ju att det inte ligger något olagligt att trycka upp ett kort med ditt namn och press på. Sen om Säpo godkänner det är en annan femma.
 

KGS

Aktiv medlem
Som alla andra "arrangörer" kan SÄPO välja att acceptera eller inte acceptera olika representater för massmedia. Men den dag säkerhetspolisen bestämmer vem som är journalist, ja då ere dags att packa o dra till Norge...
 

Kijana

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Det är nog rätt sällan det föreligger en hotbild ens mot statsministern.
Efter ett statsministermord, och ett mord på en utrikesminister här i Sverige så hävdar du att det inte finns någon hotbild.. Hallå, KG! Vakna!

Många politiker kan berätta om människor vid offentliga möten som betett sig underligt och upplevts som ett hot. Man talar inte så ofta om sådana saker, men det är nog rätt vanligt.

Självklart är det inte säkerhetspolisen och statsmakten som ska kontrollera medierna. Men sannolikheten är väl i alla fall mindre att en innehavare av ett välkänt och välrenommerat id-kort är ute i ljusskygga ärenden?
 

KGS

Aktiv medlem
Att en nerdrogad knarkare råkar mörda en statsminister är ingen hotbild, troligen var mordet på Anna Lindh också en elak slump, det kunde lika gärna ha drabbat någon annan kändis eller look-a-like.

Om jag vore terrorist o tänkte mörda en statsminister skulle jag nog lätt fixa ett presskort som såg alldeles äkta ut, så det är nog en falsk säkerhet.

Å andra sidan vet jag inte om en välbevakad presskonferens är bästa stället att slå till på, risken att hamna på Expressens förstasida är rätt stor...
 

Highweiss

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Andreas>> Är inte press- o yttrandefrihet viktigt? Vem ska bedöma om tjejen som vill fota/skriva är seriös elle skrupulös? Behövs inte skrupulösa journalister ibland, om sanningen ska fram!?
Press- och yttrandefrihet betyder inte att alla medborgare skall ha tillträde till alla tillställningar. Att det är svårt att använda ett föga etbalerat presskort är inte ett hot mot press- och yttrandefriheten. En seriös journalist kan med mycket enkla medel påvisa att han eller hon är just seriös. Olika former av presskort eller rekommendationer handlar om att nån går i god för dej. Är du en seriös journalist har du inte problem att få någon att gå i god för dej. Kallar man sej journalist har man förhoppningsvis utfört åtminstone några uppdrag för en redaktion. Om den redaktionen anser att du är en seriös journalist skall det inte vara några som helst problem att få ett rekommendationsbrev av den tidningen. Speciellt inte om du kan förklara vad orsaken är till att du inte har/kan få/skaffar ett presskort via facket. Alla journalister vet att det ibland är svårt att jobba utan "dokumentation". Betydelsen av skrupulösa journalister för att få fram sanningen skall inte heller överdrivas. Ojusta metoder kan behövas ibland, men avsaknaden av rekommendationer eller presskort är sällan nyckel till sanningen.

Om det är viktigt med pressfrihet så kan inte ett fåtal "äkta" journalister (än mindre fotografer) hävda bättre rätt än representanter för andra media, oavsett hur svårt deras jobb blir, det borde de inse om de bara tänker ett steg längre.
Storleken spelar roll. Arrangörer prioriterar alltid större media, genomslagskraften är bättre. Det kan man knappast klandra dem för. Det är en naturlig del av mediavärlden. Och på samma vis prioriteras också etablerade journalister fram om mindre etablerade journalister. Om du tänker ytterligare ett steg längre blir det ganska klart vad som är av vikt för pressfriheten. Låt oss säga att en politisk journalist från landets största tidning inte kommer in på en viktig presskonferens för att hans plats gått till en redaktör från en skoltidning eller en webbloggare. Bra för pressfriheten? Knappast. Platser på presskoferenser och evenemang kan inte lottas ut bland alla intresserade. Jag förstår principen bakom det du skriver, men hur skulle det se ut i praktiken?
 

KGS

Aktiv medlem
Arrangörer får prioritera o göra vilka urval de vill, men ingen politiskt styrd organisation, fack eller säkerhetspolis ska någonsin få avgöra vem som bäst representerar allmänheten. Det var lätt att vara journalist i Ryssland med om man var sanktionerad av Stalin. Fast å andra sidan kanske man var i onåd dagen efter...

Än en gång, jag tror inte att problemet är stort. Jag har aldrig försökt orma mej in på någon presskonferens bara för att sno en plats. De allra flesta presskonferenser är rätt dåligt besökta, t o m en skoltidning skulle vara ett lyft.

Det är nog mycket få personer som är intresserade av att göra sej besväret att ens försöka ta sej in o ännu färre som känner till att det är en presskonferens på G, för vilka är det som blir inbjudna? inte är det webbloggaren o skoltidningsredaktören.
 

Highweiss

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Arrangörer får prioritera o göra vilka urval de vill, men ingen politiskt styrd organisation, fack eller säkerhetspolis ska någonsin få avgöra vem som bäst representerar allmänheten. Det var lätt att vara journalist i Ryssland med om man var sanktionerad av Stalin. Fast å andra sidan kanske man var i onåd dagen efter...
Det håller jag givetvis med om. Om t.ex Säpo håller i trådarna och vägrar nån inträde skall de ha mycket mycket goda orsaker. Vilket de iofs generellt kan ha ibland, deras problem är bara att de inte alltid kan redogöra för orsakerna. Det hör liksom till sakens natur. Men jag har alltid reflekterat över skillnaden mellan Finland och Sverige. SkyPo ha 160 anställda, Säpo kring 800 (?). Inte så konstigt att Säpo:s killar måste fördriva sin tid med att stoppa redaktörer för skoltidningar. Nått måste de ju göra... ;-)

Än en gång, jag tror inte att problemet är stort. Jag har aldrig försökt orma mej in på någon presskonferens bara för att sno en plats. De allra flesta presskonferenser är rätt dåligt besökta, t o m en skoltidning skulle vara ett lyft. Det är nog mycket få personer som är intresserade av att göra sej besväret att ens försöka ta sej in o ännu färre som känner till att det är en presskonferens på G, för vilka är det som blir inbjudna? inte är det webbloggaren o skoltidningsredaktören.
Visst, det är alldeles sant. Det finns inget mer plågsamt än att vara den enda journalister på en presskonferens. Det hände mej rätt ofta i tiderna när jag jobbade på en lokaltidning. Var det nått svenskspråkigt på gångs var vi där - och alla andra (finska medier) struntade i det. Å needless to say så var vi den enda svenska lokaltidningen i stan... så rätt ofta satt man där å var presskonferensen huvudatraktion.

Men vad gäller inbjudningar till presskonferenser så får redaktionerna nuförtiden allt färre och färre direkta inbjudningar - allt mer går via den nationella nyhetsbyråns system. Och åtminstone FNB i Finland ställer gärna upp och bjuder skoltidningar och andra välmotiverade projekt sin dagskalander. Det brukar inte vara nått problem alls att få reda på varje lite presshappening i våra avlånga land, any given day.
 

Micke_mg

Medlem
Tack för reklamen

Jag vill tacka de som diskuterat våra presskort på denna sida.
I mars låg fotosidan.se i topp 5 url´s som vi fick besökare ifrån.

Om någon som deltagit i denna tråd är intresserad av ett presskort från oss så kontakta mig.

Mvh
Micke Gustafsson
micke.gustafsson@presskort.org
 

KGS

Aktiv medlem
Ha ha, bra försök, men om du läst tråden ser du att vi redan klurat ut hur man tillverkar egna likvärdiga "presskort" fast mycket billigare ;-)
 

Micke_mg

Medlem
Bra försök? Till vad?
Jag ville bara tacka med några gratiskort, men kan du göra dem billigare än gratis så kanske du kan bli min underleverantör?
 

Micke_mg

Medlem
Kanske formulerade mig oklart, jag skulle skrivit:

Jag vill tacka dem som deltagit i denna tråd, om någon är intresserad av att få ett kort så kontakta mig.
 

KGS

Aktiv medlem
Gratis slår jag inte... men jag gjorde ett "körkort" som var till förvillelse likt ett äkta åt min dotter när hon fyllde arton... fast istället för just KÖRKORT stod det PRESENTKORT.

Inplastat o klart i ett skick som skulle duga som legitimation på systemet en stressig fredageftermiddag kostade det runt 20 spänn o då har jag laminatfickor kvar för 14 kort till...
 

Micke_mg

Medlem
HDFS) (KGS skrev:
Gratis slår jag inte... men jag gjorde ett "körkort" som var till förvillelse likt ett äkta åt min dotter när hon fyllde arton... fast istället för just KÖRKORT stod det PRESENTKORT.


Det är helt riktigt som du skriver. Det är ingen match att göra en "legitimation" om man hanterar Photoshop, har en laminator och lite tid över.

På samma sätt som en bilmekaniker inte lämnar in sin bil utan fixar den själv.

Men det finns dem som inte kan eller vill, de kommer till oss.
 

Highweiss

Aktiv medlem
Micke, eftersom du sköter reklam och PR för presskort.org... kan du förklara för mej vad "journalistiskt intresse" är? Jag skulle också vara nyfiken att höra din/er definition på journalistik.

/Andreas
 

Micke_mg

Medlem
Jag har ingen klar defination av journalistiskt intresse.

Men sen är jag inte heller journalist. Jag skulle aldrig tänka tanken på att avgöra vad som är vad, utan överlåta dem i yrket att avgöra.
 
ANNONS