Annons

presskort.org 2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Micke_mg skrev:
Jag har ingen klar defination av journalistiskt intresse.

Men sen är jag inte heller journalist. Jag skulle aldrig tänka tanken på att avgöra vad som är vad, utan överlåta dem i yrket att avgöra.
Det är givtvis inget lagvidrigt i det presskort.org gör, journalist är inte en skyddad titel. Och så vidare. Men att någonting är lagligt betyder inte automatiskt att det är moraliskt.

Det är självklart att en stor del av era kunder skaffar ett presskort via er specifikt för att missbruka det. Det ni skriver på hemsidan kan man dessutom utan några som helst problem se som en direkt uppvigling till att missbruka kortet:

"Efter ett tag insåg jag vilka förmåner jag fick så fort man visade upp det. Under tiden jag använt det har jag inte betalat ett enda mässa, museum, Gröna Lund, Skansen- eller festivalbesök".

"Allt detta bara för att vakter och kassörer tror att jag har makt, journalistens makt".

Att avsäga sig ansvaret för konsekvenserna av vad man håller på med är fegt. Och argumentet är lika enkelt som ihåligt - det är inte vår uppgift att avgöra vem som är journalist, det får folk göra själva. Med andra ord: vi bryr oss skit i vem som köper vår produkt och vad de gör med den. Ett välbekant tankesätt från många mindre hederliga branscher.

Journalistkåren har delvis sej självt att skylla för att förtroendet för journalister har minskat. Det handlar i min mening långt om att alla skribenter på kvällstidningarna kallar sig journalister, medan bara fåtalet är det. Men det presskort.org gör sliter ytterligare på förtroendet för journalister. Vad händer med press- och yttrandefriheten när samhället över huvudtaget inte längre litar på folk som kallar sig journalister? Men där har förstås presskort.org inget ansvar. Ni bara säljer saker som folk vill köpa.

/Andreas

EDIT: långt
 

Kijana

Aktiv medlem
Micke_mg skrev:
Jag har ingen klar defination av journalistiskt intresse.

Men sen är jag inte heller journalist. Jag skulle aldrig tänka tanken på att avgöra vad som är vad, utan överlåta dem i yrket att avgöra.
Varför då inte överlåta åt dem som är i yrket att också avgöra vad som är riktiga id-handlingar?

När jag läste detta stycke...
"Efter ett tag insåg jag vilka förmåner jag fick så fort man visade upp det. Under tiden jag använt det har jag inte betalat ett enda mässa, museum, Gröna Lund, Skansen- eller festivalbesök.
Allt detta bara för att vakter och kassörer tror att jag har makt, journalistens makt".

.. så förstod jag att det inte handlar om den heta och desperata längtan att få ett jobb som kan ha viss glamourfaktor och är inne, utan om att man tror att man blir insläppt för att arrangören är rädd för den "journalistiska makt" som är förknippad med leg-innehavaren. Citatet andas maktberusning av väldigt hög grad.
Nej, det är helt enkelt så att man blir insläppt för att arrangören tror att du är en seriös journalist som vill göra ett bra jobb till förmån för dina läsare och lyssnare.
 

pointzero

Aktiv medlem
Blev förbannad!

Jag blev ganska förbannad för ett tag sen, Jag har fått presskort utfärdat av ungmedia efter som jag driver en ungdomstidning i Helsingborg (ett projekt som dock inte går så bra) Dessutom är jag fotointresserad och kallar mig för fotograf.

I allafall nu när vi skulle ta upp arbetet igen och kolla lite krogliv blev jag nekad att komma in på presskortet. Då vakten sa ett sån falskt skitkort kan vem som helst beställa på internet. Då förklarade jag att det var från utfärdat av ungmedia, bla bla bla, och att jag gärna kunde visa vanligt leg (har mitt pass lite pinsamt att visa det därför visade jag presskortet först, dessutom vile jag fråga en del saker därför skulle det underlätta.) Vakten blev då otrevligare och sa att jag inte fick komma in, sen vägrade han dessutom lämna tillbaka mitt kort osv. Slutade med att jag fick kalla på polisen på andra sidan som hjälpte mig. Gissa vad jag skriver om den krogen!

Men det som jag blir förbannad över är i sig inte vakten (i alla fall inte nu längre) utan det är dem som har förstört det med presskort. Så till alla som har planer på presskort.org (vilket jag tror och hoppas att folket på denna sida inte har) säger jag bara något som jag inte bör uttrycka i direkta ord här!

//Kim Nilsson
 

KGS

Aktiv medlem
Re: Blev förbannad!

pointzero skrev:
Men det som jag blir förbannad över är i sig inte vakten (i alla fall inte nu längre) utan det är dem som har förstört det med presskort.
tsss, vad säger att inte jag har lika mycket rätt, eller inte, att komma oanmäld för att skriva om krogen som du? fast jag har gjort mitt "presskort" själv?

Det du borde ha gjort var förstås att snacka med någon i ledningen för krogen o ge vakten det namnet när du, nykter o städad, dök upp vid entrén.

Eller så kunde du ha pröjsat entrén o gjort ditt reportage ändå...
 

musicboy

Medlem
Re: Re: Blev förbannad!

HDFS) (KGS skrev:

Eller så kunde du ha pröjsat entrén o gjort ditt reportage ändå...
Det kunde han säkert gjort men då ungdomstidningar generellt inte har så stor budget så var nog presskortets funktion i detta fallet att slippa entrén eftersom det var ett journalistiskt arbete som skulle utföras. Har för övrigt själv aldrig haft ett presskort däremot har jag flera vänner som nekats insläpp av vakter och i några fall även om dom visat ett presskort utfärdat av SJF.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Varför ska just journalister, oavsett graden av erkändhet på legitimationen, automatiskt ha fritt inträde till ditten och datten? Det är väl upp till förhandling i varje enskilt fall liksom för alla andra människor?
 

KGS

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Blev förbannad!

musicboy skrev:
presskortets funktion i detta fallet att slippa entrén eftersom det var ett journalistiskt arbete som skulle utföras
Då skulle han ännu mer ha kontaktat krogen i förväg, eller gått dit så tidigt att det var fritt inträde ;-)
Det är inte alla krogar (och kroggäster) som uppskattar allehanda vimmelfotografer i mörkret.
 

Kijana

Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Varför ska just journalister, oavsett graden av erkändhet på legitimationen, automatiskt ha fritt inträde till ditten och datten? Det är väl upp till förhandling i varje enskilt fall liksom för alla andra människor?
Oj, vad trött jag blir, här finns mycket att förklara känner jag.
1) Man ska inte behöva betala för att jobba som journalist. 2) Vi gör ett jobb som våra läsare/lyssnare/tittare (förhoppningsvis) tycker är intressant. 3) Oavsett vilket jobb man har är det nödvändigt med snabb framkomlighet. Jämför med den exklusiva bussfilen för bussar. Eller det kanske är kul att åka kollektivt till jobbet med det bussbolag som får kryssa sig fram i tre fullproppade bilfiler och som gör att du kommer försent till jobbet - varje dag? 4) En seriös (bild)-journalist betalar entré när denne kommer dit som privatperson. 5) Att komma till exempelvis ett nöjesställe i jobbet är inte samma sak som att komma dit för nöjes skull. Kan ju vara så att jag ska intervjua en artist som jag personligen inte har någon särskild åsikt om, eller kanske direkt ogillar.
6) Nu är det väl så att SJF har förhandlat fram en acceptans för SJF-kortet hos myndigheter, nöjesbranschen, idrottsvärlden etcetera. Man ska inte som färsk journalist behöva uppfinna hjulet på nytt varje gång. 7) Som privatperson har du aldrig någon tidspress när du är på "ditten och datten".
 

KGS

Aktiv medlem
Nä, men kommer man som representant för en icke etablerad publikation så får man nog räkna med en reaktion som den Kim beskriver. Då är det såklart bättre att meddela sin ankomst i förväg.

Dessutom är det inte en självklarhet att en krog vill ha den publicitet som du avser att ge. Du kanske är där för att skriva om hur snuskigt det är i deras kök eller att personalen inte tvättar sej om händerna... inget de vill ha ut i media. Då får du hitta på andra arbetsmetoder. Ta jobb i köket, så får du fritt inträde o full insyn ;-)

Dessutom kan gästerna bli störda av fotografer som flashar omkring i tid och otid. Jag känner "vimmelfotografer" som efter ganska lång tid i vimlet blivit portade, just för att folk tröttnar på att ständigt bli fotade. Det e ju inte alla som är nyktra o i "rätt" sällskap på krogen...
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Oj, vad trött jag blir, här finns mycket att förklara känner jag.
Nej, det fanns inte ett dugg att förklara. Jag skrev inte så för att jag saknar insikt i de problem du radade upp utan för att påpeka att det trots allt detta är upp till varje ägare eller arrangör att välja om han vill släppa in en viss person, med reservation för diskrimineringslagstiftningen.

I mina ögon gäller denna rätt särskilt gentemot media. Vad är det som säger att en krogägare vill få sin tillställning undersökt av någon amatörjournalist som för allt han vet kan vara utsänd av t.ex. en "fundamentalistisk nykterhetsorganisation" som ska svartmåla "spritfestandet" i staden?

Jag vet inte men jag misstänker starkt att även seriösa journalister som ska göra krogreportage för etablerade medier i regel inte heller kommer oanmälda utan har kontaktat ägare/arrangör i förväg och försäkrat sig om att det är ok.

Hur ska arrangören annars skilja på de seriösa journalisterna och de oseriösa som bara använder presskortet för gratis inträde?
 

red-top

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Oj, vad trött jag blir, här finns mycket att förklara känner jag.
1) Man ska inte behöva betala för att jobba som journalist.
Så att 'presskortet' borde kanske gälla for fria resor vart som helst i världen och för gratis kost och logi mm för 'de arbetande journalisterna'..?
Utgifter 'för inkomsternas förvärvande' är ju annars avdragsgilla - för dessa såväl som för varje annan yrkesgrupp. Och om en pressfotograf har utlägg i tjänsten så får väl denne - oxå som alla andra - ta upp dem i reseräkning eller debitera i fakturan till uppdragsgivaren..?
YoursTruly
./h@nsN.
 

Kijana

Aktiv medlem
LeadHead skrev:
I mina ögon gäller denna rätt särskilt gentemot media. Vad är det som säger att en krogägare vill få sin tillställning undersökt av någon amatörjournalist som för allt han vet kan vara utsänd av t.ex. en "fundamentalistisk nykterhetsorganisation" som ska svartmåla "spritfestandet" i staden?

Jag vet inte men jag misstänker starkt att även seriösa journalister som ska göra krogreportage för etablerade medier i regel inte heller kommer oanmälda utan har kontaktat ägare/arrangör i förväg och försäkrat sig om att det är ok.

Hur ska arrangören annars skilja på de seriösa journalisterna och de oseriösa som bara använder presskortet för gratis inträde?
Nu råkar det vara så att jag även är medlem i en "fundamentalistisk nykterhetsorganisation", nämligen IOGT-NTO. (Någon av jönsarna Spendrup kallade förresten ungdomsförbundet UNF för "sekt" för några år sedan.)
Men självklart håller jag isär medlemsskapet och yrkesrollen. Inte så att jag hinkar i mig gratis alkohol när jag är på jobbet, utan att jag helt enkelt inte springer IOGT-NTOs ärenden. Kan ju dessutom påpeka att som journalist ta uppdrag från annat håll än redaktionen är ett brott mot de etiska reglerna hos SJF.
Och telefonsamtal i all ära i en tid när nästan varenda en har två nallar, tillgängligheten har inte ökat. Och vad är det som säger att bara för att jag ringer någon ansvarig på krogen i förväg så för denne informationen vidare till dörrvakter eller annan ordningspersonal?
Ocn nej, det är väl ingen brottsling som vill bli avslöjad och ta sitt straff, så jag förstår att man vill ha kontroll över journalisterna.
 

Kijana

Aktiv medlem
red-top skrev:
Så att 'presskortet' borde kanske gälla for fria resor vart som helst i världen och för gratis kost och logi mm för 'de arbetande journalisterna'..?
Utgifter 'för inkomsternas förvärvande' är ju annars avdragsgilla - för dessa såväl som för varje annan yrkesgrupp. Och om en pressfotograf har utlägg i tjänsten så får väl denne - oxå som alla andra - ta upp dem i reseräkning eller debitera i fakturan till uppdragsgivaren..?
Resor, kost och logi är det förstås arbetsgivaren som ska stå för. Visst, har jag andra utlägg i tjänsten än resor så kan jag kanske lämna kvitton till den ekonomiansvarige och få pengar tillbaka.
Men vore jag frilansare är det inget konstigt om jag även inkluderade resekostnader i fakturan till uppdragsgivaren.
Och som frilansare är det ju ingen som vet om du låter andra stå för hela notan; uppehälle, kost och logi vid test av bilar, vid reportage om resmål och så vidare.
Men trovärdigheten i reportaget kommer få sig en knäck den dagen det avslöjas. Carl-Ingemar Perstad på Trafikmagasinet fick ju gå på grund av detta.

Men det finns också en annan aspekt på det där med att betala. Alla redaktioner är inte rika, och vill vi att det bara är de stora redaktionerna som ska ha råd att göra reportage där man måste betala biljetter? Är mångfalden gynnad av det?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
red-top skrev:
Så att 'presskortet' borde kanske gälla for fria resor vart som helst i världen och för gratis kost och logi mm för 'de arbetande journalisterna'..?
Märkligt att folk medvetet ska överdriva allt.

Givetvis handlar det om att arrangörer ger tillträde till journalister för att få publicitet. Att inte släppa in journalister på en tävling tjänar man ju inte på. Att mingelreportage görs på en krog brukar också ligga i krogägarens intresse,

Men givetvis ska journalisten betala taxin till krogen eller tävlingen, det är ju inte taxibolaget man skriver om.

Jag kan naturligtvis betala för att gå in på en tävling även om jag är där i jobbet, men alla tävlingsarrangörer brukar begripa det osmidiga i det.
Är jag däremot ute som filans utan uppdrag blir dock ekvationen en annan. Då måste jag ju tjäna ihop till inträdet från bildförsäljingen vilket minskar lönsamheten och intresset - och det gynnar ju inte arrangören.

/magnus

PS. Undar vilken bartender som skulle betala inträde till jobbet, eller hantverkare som skulle betala för att komma in där han ska göra sitt jobb.
 
ANNONS