Annons

Printa ifrån Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej

Är ganska nybörjare på lightroom, men börjar gilla programmet mer och mer.... men..

Idag tänkte jag att jag skulle printa ett gäng bilder, och hittar ingen kontroll för hur stor utskriften av själva bilden blir?

Hittar bara inställningar för marginaler på sidan och några templates för hur många bilder jag vill ha per sida..

Har jag missat något eller finns inte kontrollen att välja storleken på själva bilden?

Vill ju kunna säga att bilden ska vara tex 10*15 och sedan ska lightroom matcha upp det på storkleken av pappret tex A4 eller A3 så jag får in så många bilder som möjligt på ett papper.

Något annat bra program för att printa på detta sätt ?

Du väljer pappersstorlek och orientering från 'Page Setup', ange marginalerna du vill ha på den valda storleken och övriga attribut, tex ram kring bilden. Naturligtvis också antalet bilder per sida. Ställ in din skrivardrivrutin i vanlig ordning via 'Print Settings'.

Välj upplösning, 240-360 dpi, sätt 'Print Sharpening' till 'High' och välj lämplig utskriftsprofil om du har en sådan till din skrivare eller 'Managed by Printer' om du låter printern sköta färghanteringen.

Printa. Enklare kan det inte bli. Lightroom hanterar interpolering och alla övriga inställningar du gjort. Om du är nöjd med resultatet, spara inställningen för framtida bruk.

putt putt...

Går det verkligen inte att välja storlek på själva bilden i Lightroom ?

Under "Layout" så har du "Cell Size", där skriver du in 4 x 6 så blir rutorna 10 x 15.
Sedan ändrar du "Rows" och "Columns" så att du får in sånga som möjligt, väljer du för många rader eller kolumner, så ser du att storlekn på cellerna blir mindre.

Jörgen

ANNONS
Götaplatsens Foto