Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Printer Cannoni950-fel färger

Produkter
(logga in för att koppla)

irusia

Medlem
hej
Jag har försökt allt ( tror jag ) men mina prints har alltid fel färger. Till slut försökte jag med svart-vit foto , men det har en blå nyans istället för grått . Köpa en ny printer?
hälsningar-Irena

testa....

...att kovertera till cmyk innan utskrift och behåll för övrigt standardinställningarna i skrivardrivrutinen..

Blir det bättre då så lär det vara felinställt någonstans i RGB hanteringen.

Jerry

Tack för svaret. Det har jag inte alls tänkt att titta på. Nu innan jag printar i CYMK tittar jag på Fotoshops Color Settings. Där finns både Working Spaces och Color managment policies ( som jag har på off) RGB har jag på Monitor , CMYK på custom Är det fel ?
Tack!
Irena . .

irusia skrev:
Tack för svaret. Det har jag inte alls tänkt att titta på. Nu innan jag printar i CYMK tittar jag på Fotoshops Color Settings. Där finns både Working Spaces och Color managment policies ( som jag har på off) RGB har jag på Monitor , CMYK på custom Är det fel ?
Tack!
Irena . .

"Preserve Embedded profiles" och "Ask when opening" är kanske bättre.

Det där med att testa med CMYK innan utskrift är mer för att lite snabbt kolla om det är fel på din skrivare.

Blir det bättre med CMYK så återstår bara den värsta biten (ouch)...att lära sig färghantering (rgb) mera generellt.

Då finns det andra här som har betydligt mer kunskap än jag.

Jerry

Jag har själv en Canon i 965 som jag tycker ger bra utskrifter med korrekta färger. Jag har en pdf-fil från Canon som går igenom utskrifter, vilken färgrymd du bör ha på filen och hur du ställer in skrivaren. Filen är ca 1,7 MB stor men om din mail klara detta så kan jag maila den till dig.

Thomas

Jag har en i965 som skrev ut väldigt konstiga färger efter att någon annan än jag hade bytt färgpatroner och satt fel färg på fel plats. Dessutom hade denne inte tryckt ned patronerna ordentligt. Efter att korrigerat detta fungerade färgerna utmärkt.

Tyvärr ger min i965 ibland randiga utskrifter. Jag hade samma problem med en i550 tidigare.

Är det någon som känner igen detta problem?

Johan Hackman

Jag har en Canon s820 som använder samma patroner som din skrivare. Jag tror att programmet till skrivaren är rätt likt också.

Att svartvita utskrifter får ett färgstick är vanligt, det blir dessutom olika på olika papper. Korrigeras genom att du justerar manuellt i canonprogrammet och sedan sparar inställningarna under något begripligt namn. Du gör med andra ord en profil för pappret. Men fixa så den skriver ut färgbilderna först.

Att den skriver konstiga färger i färgläget kan som Johan skriver bero på att du satt in patronerna fel. Kolla det mot bruksanvisningen eller mot framkanten på skrivarhuvudet där det troligen finns en remsa som visar patronordningen.

Gör en inställning av skrivarhuvudet i programmet och kör en rengöringscykel så kan det bli bättre.

Kolla dina skärminställningar så att du har rätt färgtemperatur och ljushet inställd och att du ser alla toner i en gråskala med minst tio steg. Fixar du bilderna med en skärm som inte är rätt inställd, ja då blir också färgerna på utskrifterna konstiga.

Du kan heller inte skriva ut på vilket papper som helst, t.ex passar HP:s papper inte alls i Canonskrivarna.

Normalt ska det bara vara att plugga in skrivaren, installera drivrutinen och resultatet med Canonskrivarna brukar bli väldigt bra utan att behöva fininställa särskilt mycket.

Att använda CMYK läget vid utskrift på en vanlig konsumentskrivare om man använder skrivarens eget program är ingen lösning på några problem.

bildsten skrev:
Att svartvita utskrifter får ett färgstick är vanligt, det blir dessutom olika på olika papper. Korrigeras genom att du justerar manuellt i canonprogrammet och sedan sparar inställningarna under något begripligt namn. Du gör med andra ord en profil för pappret. Men fixa så den skriver ut färgbilderna först.

Normalt brukar ju rådet vara att skriva ut svartvit som om det vore en färgbild. Med min Canon skrivare blir det dock mycket bättre resultat om jag kryssar i rutan "Gråskaleutskrift". Då blir det inga färgstick.

Thomas

Konicas papper går utmärkt, själv gillar jag det som kallas "Silky", men glossy är utmärkt.

Det går bra att kryssa i gråskaleutskrift, men det hjälper inte ibland, det blir färgstick lik f-t. Det verkar som att skrivarens svarta bläck regerar med pappret och ger ett litet färgstick, oftast svagt grönt eller svagt magenta, beroende på papper. Lyckas man med pappersprofilen får man en bättre gråskala tycker jag. Skrivaren fixar då rätt gråskala genom att blanda färg. Men man måste göra en för varje papperssort, kvalite och yta.

Till Irena:
Det finns ett läge som heter "Vivid Photo", det ger överdrivna färger om du har fixat bilden i PS t.ex. Det läget har jag uppfattat som lämpligt om man tar en bild direkt ur en (enklare) kamera och skriver ut.

hej igen , nu har jag suttit och testat alla alternativ och kommit fram till några underliga resultat som jag inte förstår . Kan ni förklara att:

1. När jag skriver ut på helt vanligt papper blir bilderna mkt bättre än på Konika Professional Photo Glossy .?

2. När jag skriver ut genom att använda Easy PhotoPrint blir färgerna mkt mer äkta( går åt grönt), däremot från Fotoshop blir bilderna alltid orange , magneta , röda typ.?

Jag har försökt manuellt att ändra färginställningar på skrivaren , men det hjälper inte så mkt . Jag har också ändrat inställningar till ICC profile Guide.
hälsningar
Irena

Irena, jag vet inte vad som är fel med din skrivare. Det låter som konstiga symptom som du beskriver. Kanske ska du lämna den till en verkstad? Jag fick själv tillbaka min i965 idag, och den fungerar efter att skrivhuvudet blivit utbytt. Det gick på garantin för mig, men du kanske har haft din skrivare ett tag?

Johan Hackman

ANNONS