Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Printfärger från LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Jn

Aktiv medlem
Har fått ett underligt fel. När jag skriver ut får jag en rejäl magentafärgning. Det blir när jag använder ICC-profilerna Epson Archival Matte eller Scandinavian Photos Matt v2.
Det underliga är att när jag skriver till JPG blir det likadant, så felet ligger före kopplingen till printern (en Epson SC-P800).

När jag printade samma bild från ON1 fick jag den ok - där körde jag "manage by printer". Manage by printer blev inte helt lyckat Från LR. Testade också med profil Satin, men då blir det svarta på ankaret lite för blekt, eftersom det borde vara photoblack i stället för matt black bläck.
Alla utskrifterna jag testat har jag kört på samma papper - SP matt.

Testade att uppdatera skrivarens drivrutin från Epsons hemsida, och hämtade nya profiler från ScanPhoto. Lyfte dessutom ut hela ICC-raddan från den "Color"-mappen innan jag gjorde det, så det ska vara färska profiler.

Gjorde två exempelbilder som jag la upp här på min sida, men när jag såg dem blev jag rätt förvånad, för den felaktiga bilden är visad helt ok här.

Bifogar direkt här i meddelandet så får vi se hur det ser ut. "Bukett" är skriven med Matt och "Lisa..." är skriven med Satin profil.
Ser att det blir samma nu - bilderna är rätt lika. Inte större skillnad än det brukar vara mellan två profiler.

Har skrivit ut en hel del både på en Epson photo 1400 och på denna P-800 och aldrig varit med om detta förut.

Någon som har en ide vad det kan röra sig om.

/Lars
 

Bilagor

Lars Jn

Aktiv medlem
Problemet löst

Efter mycket trasslande fick jag ordning på det. Var en konflikt mellan LR och WIN10. I "Färghantering" gick det att klicka för och lägga till ICC-profiler som av nån anledning inte låg där. Det löste det hela.

Lars
 
ANNONS