Annons

Prisvärt paket med D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokv41

Aktiv medlem
Nikon D80 med 18-55...
Kostar 5990:- idag vilket känns mycket prisvärt..

Är detta ett okej objektiv att starta med?

Kameran har ju några år på nacken nu och de tester man läst är ju ganska gamla. Min budget är på 6000 och det känns som att D80 står sig väl även mot nyare modeller såsom Canon 450D.

Vad tycker Ni kunniga om detta paket till det priset?

Postade i fel ämne därav dubbla trådar..

Jodå

En kompis till mig köpte exakt det paketet för ungefär ett halvår sedan. Har testat det lite och även sett bilder hon har tagit och jag har bara positiva saker att säga om både objektivet och kameran (i den klassen).

Den enda nackdelen med D80 som jag ser är att den inte har någon inbyggd dammreducering. Dvs, det kommer antagligen lättare hamna damm på sensorn vilket du då får rengöra lite oftare (antagligen inte så ofta ändå).

Sedan så är ju vissa kameror idag bättre på brushantering och liknande idag, men det tror jag inte är något problem för dig.

prisvärt tycker jag såtillvida att den sjunkit ordentligt sen d90 kom
jag köpte just det paketet
objektivet är bra - inte så ljusstarkt dock vilket du kanske kommer märka om du plåtar mycket inomhus el när mörkret börjar lägga sig

En kompis till mig köpte exakt det paketet för ungefär ett halvår sedan. Har testat det lite och även sett bilder hon har tagit och jag har bara positiva saker att säga om både objektivet och kameran (i den klassen).

Den enda nackdelen med D80 som jag ser är att den inte har någon inbyggd dammreducering. Dvs, det kommer antagligen lättare hamna damm på sensorn vilket du då får rengöra lite oftare (antagligen inte så ofta ändå).

Sedan så är ju vissa kameror idag bättre på brushantering och liknande idag, men det tror jag inte är något problem för dig.

Okej, brusreducering säger du... Är det på höga ISO eller generellt och varför skulle det inte vara ett problem för mig?

Okej, brusreducering säger du... Är det på höga ISO eller generellt och varför skulle det inte vara ett problem för mig?

Brusreduceringen blir bättre för varje generation kameror. Prioriterar du bra brusegenskaper före många andra egenskaper kanske du bör välja D90..? Men då till ett högre pris naturligtvis.

/K

Brusreduceringen blir bättre för varje generation kameror. Prioriterar du bra brusegenskaper före många andra egenskaper kanske du bör välja D90..? Men då till ett högre pris naturligtvis.

/K

Var mest nyfiken på varför du trodde att jag inte skulle störas av den eventuellt sämre brusreduceringen..

Jag tror D80 kommer duga åt mig.. Vet inte vilket paket som skulle vara mer prisvärt just nu.. Möjligtvis Canon 450D?

eller tjacka en beg d50 med 18-55, gjorde jag för 3000:-, ganska bra startpaket måste jag säga, bara displayen som är lite liten, den kameran kan jag säga att jag inte ångrade, haft 2 st.

om canon vet jag intet, den lär vara lite liten att hålla i handen har jag hört?

Som sagt så är det lite sämre brusegenskaper på högre ISO som är lite jobbigt. (upp till 1000 är det väl dugligt) Men det är en helt klart kompetent kamera. Jag funderar lite på att byta upp mig till en D90 men vet inte riktigt hur jag ska motivera det bytet då jag inte har så mkt pengar att röra mig med :)
Med en D80 så har du ju pengar över att skaffa objektiv och annat lull. Denna med en 50mm 1.8 är heltrevlig!

Nya, vet dock inte hur många dom kan ha kvar. Jobbarkompis köpte ett paket förra fredagen. Ingår även 3 års service med rengöring 1 ggr per år samt nikons fotoskola.

Som sagt så blir brushanteringen bättre och bättre för varje generation kameror, och med den ekonomin du påstår dig ha så kan du inte få så mycket bättre än så. 450D är helt och hållet en instegskamera, den är liten, plastig och rätt obekväm att hålla i. D80 ligger ett snäpp högre med bättre grepp, tyngre känsla och mer kvalitetskänsla, även om modellen börjar bli gammal nu.

Då får du tåla att brushanteringen inte är den bästa - men vad jag vet så fotar de flesta vid rätt goda ljusförhållanden ändå och då behöver man inte oroa sig för det.

Om det stör dig så får du helt enkelt bita i det sura äpplet och öka på din ekonomi, skaffa en kamera som klarar bruset bättre eller köpa ett mer ljusstarkt objektiv.

Som sagt så blir brushanteringen bättre och bättre för varje generation kameror, och med den ekonomin du påstår dig ha så kan du inte få så mycket bättre än så. 450D är helt och hållet en instegskamera, den är liten, plastig och rätt obekväm att hålla i. D80 ligger ett snäpp högre med bättre grepp, tyngre känsla och mer kvalitetskänsla, även om modellen börjar bli gammal nu.

Då får du tåla att brushanteringen inte är den bästa - men vad jag vet så fotar de flesta vid rätt goda ljusförhållanden ändå och då behöver man inte oroa sig för det.

Om det stör dig så får du helt enkelt bita i det sura äpplet och öka på din ekonomi, skaffa en kamera som klarar bruset bättre eller köpa ett mer ljusstarkt objektiv.

Som sagt, jag frågade bara av ren nyfikenhet..

Har köpt en D80 nu iaf.

ANNONS
Götaplatsens Foto