Annons

Problem 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Har på senaste tiden märkt att inte slutaren svarar varje gång jag knäpper av en bild. ( Kan vara dax för ett byte av den..)
Idag så har jag även problem med autofocusen. Kan detta ha något samband?? Låter ju lite märkligt men kan så vara fallet??

Finns det fler "standardförslitningsgrejor" än slutaren som man kan få räkna med på en 10D ?? Man funderar ju lite om det är värt att reparera eller om man bör satsa på något nytt?

Vad menar du "slutaren inte svarar"? Händer ingenting eller ger den felmeddelande?

Hurdana problem med autofokusen? Kunde det tänkas vara brytaren i avtryckaren som är sönder?

jeskata skrev:
Vad menar du "slutaren inte svarar"? Händer ingenting eller ger den felmeddelande?

Hurdana problem med autofokusen? Kunde det tänkas vara brytaren i avtryckaren som är sönder?

Tvåstegsavtrycket lämnar just dessa symtom. Tror denna fråga varit besvarad i ett annat forum tidigare.

Jan-Erik har troligtvis rätt. Problemet är inte ovanligt, nämligen.

Mvh/LA

Avtryckaren byttes för ett år sedan knappt. Har inga andra problem med avtryckaren.
Kontaktat Canon RCC som vill ha in den för att kolla.

Slutaren svarar inte alltid när jag "trycker av" en bild utan jag kan få trycka 2-3 ggr innan den tar bilden.

Den fungerar som den ska då. Bilden tas helt normalt.

Kan det vara så att ett glapp i avtryckaren ger detta fel också kanske...?? Alltså att felet helt ligger där och att slutaren då är okej...?

låter helt klart som glapp i avtryckaren... det var precis så med min av/påknapp. Canon RCC gjorde en justering på knappen och sedan har problemet aldrig uppstått mera.

Det kan ju ha runnit ner något runt avtryckaren som har orsakat oxid eller liknande.

//Peter

För att klargöra; när man trycker ner avtryckaren fullständigt kommer först spegeln att fällas upp (blir mörkt i sökaren) och sen öppnas slutaren. Det är spegeln som ger det mesta av ljudet.

Om slutaren inte öppnar kommer den troligen att krascha med en felkod (Err99 t.ex.), eller ge en delvis svart bild.

Om den är helt stum och inte verkar reagera är det troligen avtryckaren.

Okej ja det låter ju lovande. Ska skicka ner den så får vi se. Håller tummarna för att så är fallet.Trivs bra med kameran
Tack för svaren!!

Hur lång livslängd har eg en avtryckare? Fick den ju bytt i januari i år.

kameran än iaf nu ivägskickad så då får man höra vad som felas under nästa vecka.

om de bytte den i januari i år så borde det väl gå på garantin på reparationen. Jag har haft min 10D sen hösten 03, och jag har aldrig behövt skicka den på verkstad.

Det gjordes via Infocare Växjö och efter den resan vägrar jag skicka den dit igen. Nåja vi får se vad som händer nu

Jo den är paj som du kan läsa i denhär tråden. Inte helt kaputt men funkar dåligt. Tar hem den som den är och använder den tills den pajar helt. Den är alltså i Göteborg nu och jag fick ett kostnadsförslag på vad åtgärderna skulle kosta att fixa. Eftersom den gått på övertid så kan mer vara på g att lägga av också så det känns rätt att lägga pengarna på en ny.

ANNONS
Götaplatsens Foto