Annons

Problem med 20D och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

MaxEmil

Medlem
Min 20D villl plötsligt inte använda extern blixt och jag kan inte förstå vad det beror på. Den slutade fungera rakt av. Det är en 580EX och jag har idag varit och testat en ny blixt i hopp om att det bara var blixten som felade men den fungerade inte heller på min kamera.

Jag tänker mig att det lika gärna kan vara ett handhavande-fel men jag kan inte lista ut vad.

Den inbyggda blixten fungerar som den ska och när den externa sitter på så förstår kameran det, för det går inte att använda den inbyggda då.

Vad kan vara fel? Jag har nollställt kameran i hopp om att det skulle hjälpa, men icke. Först så ville blixten bara använda TTL (vilket ändå inte ska fungera?) men efter lite knappande så lyckades den visa ETTL i displayen.

Kan det vara så illa att det är ett fysiskt fel i kameran eller är det något annat jag inte tänker på?

Tack på förhand!
//Max Olsson

Det har hänt mig några gänger att mina 550:eek:r slutat blixtra och då haar det berott på att blixtskon blivit lös. Om blixtskon är lös så tar du bort den lilla fjädrande skyddsplåtetn och spänner de fyra skruvarna.

Annan fråga.
Min 580ex tänds i typ 0.5-1 sek ibland, vad är detta? Det har hänt då jag tagit något kort med blixt. Är detta hjälpbelysning? Det låter som den är på full kräm nämligen så jag blir lite fundersam.
MVH
/Robert

Verkar inte vara det som är felet, allt verkar väldigt icke-löst. Men hur får man egentligen av skyddsplåten? Allting verkade sitta hårt.

Kameran är drygt 1 månad gammal och blixten är väl 2 veckor gammal ungefär.

Jag råkade utlämna en viktig detalj i första inlägget! När jag tar ett foto med blixten monterad och påslagen ser resultatet ut såhär:
http://www.maxolsson.net/blandat/IMG_2197_800.jpg

MaxEmil skrev:
Verkar inte vara det som är felet, allt verkar väldigt icke-löst. Men hur får man egentligen av skyddsplåten? Allting verkade sitta hårt.

Kameran är drygt 1 månad gammal och blixten är väl 2 veckor gammal ungefär.

Jag råkade utlämna en viktig detalj i första inlägget! När jag tar ett foto med blixten monterad och påslagen ser resultatet ut såhär:
http://www.maxolsson.net/blandat/IMG_2197_800.jpg

Ja nåt är skumt, det röda är det blixten sänder ut innan blixten avfyras för att avgöra avstånd etc..

Det kan ju vara fel på blixten. Fungerar blixt om du trycker på testknappen? (Jag antar att den har en sådan.) Problemet liknar det som jag hade med min Sigmablixt, det var ett trasigt kretskort på den.

Fast du har ju provat med en annan blixt så...

--jalle

Japp, blixten avfyrar om man använder test-knappen. Har tyvärr inte kunnat testa min blixt på en annan kamera, men som sagt, har testat annan blixt på min kamera.

Vanligtvis så visas blixtsymbolen i displayen och sökaren och det gör den när när den inbyggda blixten är aktiv, men inte när den externa är monterad.

Jaja, lutar tyvärr åt något allvarligare fel, får kontakta Canon eller återförsäljaren.

20D och blixt

Min 20D med 580 blixt har hängt sig en gång, jag fick inte igång kameran igen hur många gånger jag än slog av och på den? När jag till sist tog bort blixten och tog lös batteriet i kameran och startade om kameran och därefter satte dit blixten så fungerade det. Sedan dess har jag aldrig stött på problemet igen????
Jag körde helt och hållet med automatiska inställningar.

/ Ken1

Har för mig att man ska slå på blixten och kameran i en speciell ordning enligt manuelen.

Är detta gjort, står den även i E-TTL läge?

Det brukar inte ha någon betydelse. Men i såfall är det kameran först och blixten sen som gäller.

Jag tippar ändå på en glappkontakt i din kamera. Kameran säger åt blixten att mäta (halv nedtryckning), men när du trycker av händer ingenting. Men eftersom IR-mätningen på blixten fungerar måste kameran och blixten ha någon form av kontakt. Det kan jju vara så att det är en av kontaktytorna som på något sätt är skadad eller glappar.

Gissar jag.. :)

/Jens

För framtida sökningar på forumet tänkte jag meddela att jag konstaterat att om jag drar blixten mot mig (ganska hårt), d.v.s att de två bakre kontakterna trycks neråt, så funkar blixten. Jag måste alltså dra den bakåt under hela tiden jag vill att den ska funka.

Kan inte se att något ser fel ut i blixtskon, men det blir reparation. Så var det med den saken!

En dum fråga, men med tanke på felorsaken... Har du skruvat fast blixten i blixtskon?

Det är alltid frustrerande med ett fel men det är alltid skönt att hitta orsaken.

--jalle

MaxEmil skrev:
För framtida sökningar på forumet tänkte jag meddela att jag konstaterat att om jag drar blixten mot mig (ganska hårt), d.v.s att de två bakre kontakterna trycks neråt, så funkar blixten. Jag måste alltså dra den bakåt under hela tiden jag vill att den ska funka.

Kan inte se att något ser fel ut i blixtskon, men det blir reparation. Så var det med den saken!

JalleS skrev:
En dum fråga, men med tanke på felorsaken... Har du skruvat fast blixten i blixtskon?

Det är alltid frustrerande med ett fel men det är alltid skönt att hitta orsaken.

--jalle
Hehe, japp. Jag har testat både hårt och löst :)

ANNONS
Götaplatsens Foto