Annons

Problem med Canon 20D, spontanexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik_d

Aktiv medlem
Igår fick min Canon 20D spel. Den började ta bilder helt av sig själv, ibland så gick den till Err99-läge och låste sig. Jag har tagit ur batteriet, något som alltid funkat förut med Err99, men när jag sätter tillbaka batteriet så börjar kameran ta bilder igen. Observara att kameran inte ens är påslagen!

Det tar bilder i hastigheten av ca 0,5Hz.

Jag testade att ta ur och sätta i batteriet - ingen skillnad
Jag tog bort vertikalgreppet - ingen skillnad
Jag tog ur minneskortet - ingen skillnad
Jag har prövat med olika objektiv - ingen skillnad

Någon som vet vad det är för fel och var den gigantisk resetknappen sitter?
 
Jag har inte kvar min 20D men det ska finnas en återställning till fabriksinställningen via menyerna.

Aldrig hört talas om detta, verkar som en kortslutning trots allt.
 
Fick lera i avtryckaren i somras vilket gav ungefär samma symptom som du beskriver, väl borta så var den som den skulle igen.
 
igår fotade jag BJJ, jag tog ett par gruppfoto, lade ner kameran på (judo)mattan, tog bilder med ett par andra kameror och när jag plockade upp min kamera igen så var den så här. så lera eller liknande har nog inte smugit sig in.

hur fick du bort det?
 
jag har tyvärr ingen garanti kvar på den och en service får inte kosta många kronor om det ska vara värt att göra den.

jag kan tillägga att även med det interna batteriet ute, och kameran fortfarande i OFF-läget, så slår kameran av en exponering så fort jag sätter i ett batteri.
 
Senast ändrad:
ANNONS