Annons

Problem med Canons programvaror

Produkter
(logga in för att koppla)

P.R.

Aktiv medlem
Jag hade Zoombrowser EX installerad på datorn (Win XP home) och försökte installera programvaran som följer med 20D (EOS Solution disk v9.1). Jag hade onda aningar och som man kunde frukta spårade det ur. Jag försökte då avinstallera allting och börja om från början med EOS-CD:n. Tyvärr hamnar man då i läget att man får in EOS-programmen men när man ansluter kameran så finns EOS Viewer Utility inte med i listan av program som skall användas för att ladda ner bilderna (om det nu är det programmet man skall använda?). Istället syns där fortfarande Zoombrowser EX men naturligtvis går det inte att välja eftersom programmet är avinstallerat.

Kan inte Zoombrowser EX (PowerShot S50) och EOS Viewer Utility samexistera? Finns det någon som använder både PowerShot och EOS och hur gör i så fall ni?

Om det nu inte går att köra båda samtidigt hur skall man bära sig åt för att åtminstone få in EOS-programmet i listan över program för nedladdning istället för Zoombrowser?

På den amerikanska nedladdningssidan för 300D hittar man både Zoombrowser och EOS Viwer och dessutom i ett flertal olika versioner. Mycket förvirrande. För 20D syns dock bara EOS Viewer Utility så jag antar att det är den man skall ha?

För att riktigt komplicera så skickar man också med Digital Photo Professional utan att förklara om det är en ersättning eller ett komplement till EOS Viewer Utility. Någon som vet och kan reda ut denna djungel av Canon-program?

Dokumentationen är tyvärr måttligt informativ när det gäller att ens förklara vad programmen gör och installationsproblem berörs naturligtvis inte alls. Har Canon någon bra supportwebbplats där man kan hitta lösningar?

Jag har både Zoombrowser EX (till en Canon S45) samt EOS Viewer Utility (20D) installerade samtidigt på Windows XP. Det är inget problem att använda dem tillsammans.
Jag startar först EOS Viewer Utility, och ansluter sedan kameran till datorn. Efter en liten stund dyker kameran upp i listan. Ser inte riktigt poängen med att starta programet från menyn som dyker upp när kameran ansluts.

Klick-en skrev:
Ser inte riktigt poängen med att starta programet från menyn som dyker upp när kameran ansluts.
Poängen är att man då kan välja att istället ladda ner dem direkt in i ett annat program eller att EOS Viewer startar automatiskt när man ansluter kameran som jag egentligen skulle vilja.

Men mycket tack ändå för tipset som ledde mig vidare. Nu ser jag åtminstone kameran i EOS Viewer. Jag hittar dock ingen annan metod att ladda ner bilderna än att manuellt dra dem till en mapp. Är det så man skall göra? Det känns lite mossigt när man är van vid den smidiga dialogen i Zoombrowser EX men verkar fungera.

Stort tack också till Anders för tipset om en webbplats som verkar mycket nyttig!

Jag bumpar upp den här tråden lite.
Nu har jag letat hur mycket som helst utan att kunna hitta något (lagligt) sätt att ladda ner Digital Photo Professional. Jag har installerat programmen som följde med min 300D och det fanns inte med bland dom. Men jag minns att jag laddade ner det från Canons hemsida till den andra datorn.
Är det olagligt att ladda ner det från någon nerladdningssida? Jag har ju faktiskt köpt kameran och DPP ingår väl, eller? Är nästan helt säker på att jag laddade ner det från Canons sida förra gången. Men det enda jag hittar ni är en uppdatering.

PMD skrev:
Canon Digital Photo Professional följde med min EOS 350D.

Jag fick med 2 cd skivor, en me photoshop elements 2 och en med zoombrowser och lite annat. Det är en 300D jag har. Eller har jag tappat bort någon cd-skiva? Jag är nästan helt säker på att jag laddade ner det från Canons hemsida till den andra datorn.
Är det lagligt att ladda ner det "olagligt" från nån nerladdningssajt? Eller kan man köpa det nånstans?

Jag kör själv hela paktet med programvaror (Win) som följer med 350D. Dock har jag på grund problem med programmen valt andra alternativ. Det enda program från Canon som jag fortfarande kör är "Digital Photo Proffesional" och "Camera Window".

* Canon support:
De finns en supportsida som rent tekniskt och svarsmässigt verkar fungera bra. Om det finns någon kompetens bakom detta sedan vet jag inte. Jag fick själv ett "Goddag yxskaft"-svar vid kontakt om ett problem rörande ZoomBrowser. Svaret var i princip "något är fel - installera om...".

* Canon SW - install/deinstall:
Programmen som installeras är en mängd drivrutiner, körbara filer och inställningar. Canon verkar inte ha fått ihop installationspaket som fungerar ihop med detta.

Programmen som hanterar avinstallation fungerar inte tillfredsställande eftersom de inte tar bort registerposter (inställningar) korrekt utan lämnar kvar en massa av dessa. Detta genererar sedan problem vid ominstallationer etc. Min lösning för att kunna ominstallera var att manuellt gå in och rensa bort felaktiga registerposter som ej raderats av Canons installationsprogram.

Andreas Carlsson (andreasc89) skrev:
Är det olagligt att ladda ner det från någon nerladdningssida?
Det är förmodligen inte olagligt för dig men den som driver sidan begår sannolikt ett upphovsrättsbrott.

Bortsett från den legala biten är däremot ett generellt råd att man för sin egen skull bör passa sig för att hämta program från annat än tillverkarens egna webbplatser. Att lägga upp saker under ett populärt programnamn som aningslösa människor tankar ner och installerar är det absolut smidigaste sättet att sprida virus, trojaner eller andra obehagligheter.
Jag har ju faktiskt köpt kameran och DPP ingår väl, eller?
Det ingår med 20D men jag har ingen aning om 300D.
Är nästan helt säker på att jag laddade ner det från Canons sida förra gången. Men det enda jag hittar ni är en uppdatering.
Uppdateringen är ett helt program. Däremot kräver nog installationsprogrammet att du skall ha något av följande program installerade (antagligen som bevis för att du verkligen har rätten att använda programmet) för att du skall kunna installera:
- File Viewer Utility 1.1 - 1.3
- EOS Viewer Utility 1.0 - 1.2
- Digital Photo Professional 1.0/1.1/1.5/1.6.0/1.6.1/2.0.1
- RAW Image Task 1.2/2.0/2.2

Har du alltså vilket som helst av dessa program installerade skall du kunna installera DPP.

Någon har däremot tidigare beskrivit att det går att installera något eller flera av Canons programuppdateringar även om man inte har de godkända programmen installerade innan. Leta i forumet.

Digital Photo Professional finns lätt tillgängligt på canonusa.com.

1. Klicka på Products -> Consumer -> SLR Camera System.
2. Klicka på Download library.
3. Välj lämplig kamera (jag testade med 300d/Eos Digital Rebel)
4. Välj Software
5. Ladda ner

För att kunna installera det måste man ha något av programmen som medföljde kameran installerat.

ANNONS
Götaplatsens Foto