Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med färgerna på min laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

antoneklund

Medlem
Tänkte höra om det är någon som är vass på kalibrering och inställningar av bildskärmar?

En bild med skrikig rödfärg blir mattad när jag öppnar den i photoshop, varför blir det så?

Hur gör jag för att färgerna ska vara samma både i och utanför photoshop?

Och hur kan jag kalibrera min laptop skärm utan att måsta köpa program för några tusen?

Vore tacksam för svar
Mvh/Anton

Det kan du inte
Eftersom flertal andra program som du använder inte stödjer färghantering och har som default motsvarande s-rgb.
Du får gå över till mac OSX för att få som du vill ha det.
Angående PS, vilken arbetsfärgrymd har du valt? Är den större än S-rgb så blir färgerna fadda pga av att du antagligen har valt en större färgrymd i Photosop.
Mikael

Senast ändrad:
tror du får förklara lite mer... har inte alla bestick i lådan när det gäller sånt där.

Angående arbetsfärgrymden har jag inte valt någon speciell, vart och hur gör jag det?

/Anton

Gå in under inställningar, beror på vilket PS du har, där kan välja exv om du vill arbeta med bildern i den större färgrymden Adobe RGB.
Sök först här på forumet. Färghantering. Färgrymder. profiler och läs in dig lite i ämnet.
här är annars en bra länk http://www.ekdahl.org/kurs/fargrymd.htm

Mikael

Kortfattat , vad du vill göra är att kalibrera din skärm så den skall vara så neutral som möjligt, inte för blå, inte för gul. Få en skärm som har så bra färgtemperatur som möjlgt och även få återgivning av vitt som vitt, grått som grått , svart som svart.
Detta kan du göra visuellt med bla Adobe Gamma som följer med PS. Vårt färgseende är olika så därför är det bättre att mäta upp skärmen, med en externt mätinstrument som därmed gör en profil efter att ha tittat /mätt på vad just din skärm har för förutsättningar att återge en bilds omfång .
Vissa program stödjer sedan denna profil . Andra program har inte detta inbyggt i sig och presenterar bildens färger därmed annorlunda än den du ser den i Photoshop..
Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto