Annons

Problem med kärvande motljusskydd till min 17-40/4L

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag har köpt ett EW-83DII till mitt 17-40 efterssom jag använder den till en 350D. Mitt problem nu är att den börjar kärva. Det är väldigt svårt att ta på och av skyddet. Någon som har haft liknande problem?

Eller är det några av er som gör samma sak utan problem så att det kanske är fel på mitt motljusskydd?

Nej, det kärvar en hel del. Men mitt sitter alltid på så jag upplever inte det som ett problem. Det är ju inte "avsett" för 17-40...så lite knirk får man ta ;)

mjupp... även mitt kärvar lite, men jag tar inte helelr av mitt någonsin.. har dock provat någon gång att ta av det i början men fann att det var ju ganska meningslöst eftersom jag alltid har det på vid fotograferingen. Alla mina motljusskydd sitter på konstant utom på mitt 70-200 som både är enkelt att ta av och som faktiskt kan vändas på och sättas på bak och fram, det är för stort att ha monterat på hela tiden eftersom lite andra gluggar också ska samsas om platsen.

Jag använder ett EW83-J till min 17-40 med 350D, vänder det ofta bakofram när jag har liten fotoväska.
Inga problem så här långt.
Mvh/ Stefan

Då verkar det som om det inte är mitt skydd som är felaktigt...

Jag kommer troligen att göra som ni föreslår och låta skýddet sitta på!

Tack för all hjälp!

EW-83D II är som sagt inte avsedd till 17-40/4L så det är inte så konstigt att det inte passar perfekt. Jag filade ner glidytan på mitt EW-83D II en aning med sandpapper och finputsade sedan med en rund metallbit för att få tillbaka den glansiga ytan igen. Har fungerat perfekt sedan dess.

Observera att det inte är väldigt lite som skall slipas ner!

ANNONS
Götaplatsens Foto