Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med kameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Vet inte helt 100 om jag postar i rätt forum nu, men jag fick problem idag med min Nikon FA, kameran har låst sig i exponerande läge, spegeln åker alltså inte ner igen. Är detta ett känt problem, eller har någon en aning om vad det kan bero på??? Har fram till idag (igår nu) tagit en bild om dagen för 24exp, men nu är frågan om det kan fortsätta.

/Johan

Oj, jag tog alltså en bild kl 17:31 igår, och alldeles nyss: 01:10 så klickade det till bakom mig, finns det någon vettig förklaring till varför den exponerat i 501minuter?? :-/

Kameran kanske insåg att du fotograferar en bild om dagen och bestämde sig för att jävlas genom att exponera in på nästa dygn? :-\

Nä, men exponeringssystemet i FA:n är inte som i moderna (som nästan alltid lägger av efter en halv minut eller så).
Ken Rockwell sa:
Unlike any newer Nikons, the FA is also the only camera with Matrix metering which can meter exposures of seemingly unlimited duration. Newer cameras stop at 30 seconds of night exposure, while just like the FE, the FA will sit there for minutes clocking off a perfect time exposure.

Var det kanske väldigt mörkt, något som täckte objektivet eller så?

Hoppas objektivet hade bildstabilisering, annars blir det lätt rörelseoskärpa vid så långa exponeringar...

Haha, njae Så här var det, efter jobbet gick jag ut och skulle ta dagens bild, satte den på bländar-prio på f5,6 samt +0.3 och tidsautomatik, därefter klickade det till och jag satt där brevid och tog sekunderna (har fått digital-feber, och sparar alltid exif-data i bästa möjliga mån). Blandannat en gatlykta i motljus och bilden borde inte tagit mer än 4-8sekunder (asa200) men det klickade aldrig och efter 3 minuter packade jag ner kameran i väskan o cyklade hem.
Över sju timmar senare hade den fortfarande inte utlöst och det var inte svårt att förstå att bilden sedan länge var kass så jag plockade bort objektivet för att se om spegeln kunde röra sig utan motstånd eller om något hänt rent mekaniskt, så jag skrev första inlägget. strax därpå klickade det till och den ansåg sig färdig.

Vad kan få kameran att mäta så fel? Vill ju inte att det händer igen.

Nu har jag ju ingen FA, men väl en FE, och på den är knepet att vrida ratten till det mekaniska 1/90-läget om den låser sig under en lång exponering. Då ramlar spegeln ner igen och slutaren stänger. Vad som orsakat felet vet jag tyvärr inte...

Nu har jag ju ingen FA, men väl en FE, och på den är knepet att vrida ratten till det mekaniska 1/90-läget om den låser sig under en lång exponering. Då ramlar spegeln ner igen och slutaren stänger. Vad som orsakat felet vet jag tyvärr inte...

Detta ska helt klart undersökas!
Är uppe i fjällen nu, och skulle idag ta en bild på utsikten, då visade sig kameran vara helt död. Verkar som att cellbatteriet tog hårt åt sig med 20 minusgrader... Kameran var ju så kall att jag knapptkunde hålla i den utan handskar. Har en känsla av att det inte är dte bästa för filmen heller väl? Då alltså nerkyld>uppvärmd>nerkyld osv, med tanke på de rekomendationer jag sett om förvaring av film.

Så länge det inte blir kondens på filmen så är nog största problemet att ljuskänsligheten kan ändras lite när den blir kall. Eller om man kyler ner och värmer upp samma film om och om igen mängder av gånger (varför man nu skulle göra det) så kan jag tänka mig att emulsionen kan lossna, men det krävs nog rätt hård misshandel för det :).

Batterierna är däremot inte lika tåliga. Man får nästan ha en extra uppsättning i innerfickan och byta när de blir för dåliga. Sedan kan man byta tillbaka när de gamla har hämtat sig i fickvärmen en stund och de nya börjar bli dåliga..

För att svara i min gamla tråd för "vad som hände sen" så tog det ett tag innan jag skickade in filmen (skickar alltid ca 4 rular åt gången, då jag dessvärre inte har plats för ett fotolabb på mina 22kvm) Väl tillbaka var filmen helt ren, inga bilder - inte den minsta tendens på filmen att där skulle finnas någon bild.

Nu är frågan hur det blev såhär så man slipper göra misstaget igen, kan det bero på grova minusgrader som sedan fått filmen att kondens förstört filmen när jag kommit in i värmen --> 50graders skillnad!

Bilagor

• DSC_9347_400.jpg
    DSC_9347_400.jpg
    14.9 KB · Visningar: 560
Som sagt, det syns ju inte ett spår på filmen. Har den verkligen varit i kameran och varit utanför filmkasetten? Det borde ju vara någon variation där ljuset träffat filmen. Om du inte har film i kameran nu borde du kolla slutarfunktionen om den öppnar över huvud taget. Det är knappast troligt att kylan skulle få filmen att upphöra att vara ljuskänslig. Ett dåligt batteri kan få kameran att exponera fel (även oxid i batterifacket). Jag hade detta problem på en F3:a, men den gav i alla fall bilder, om än överexponerade. Är det fel på kamerahuset är det billigast att köpa ett annat. Runt 500 kr kan man nog få ett FA-hus för på tradera. Reparation lär kosta mer.

Batteriet var helt klart dåligt i slutet av rullen, men innan dess så fungerade allt som det skulle. Om filmen vore överexponerad, borde den inte bli väldigt mörk då? Vid ett tillfälle för varför jag startade tråden var att slutaren inte "släppte" eller slutade exponera då tog jag tillochmed bort objektivet och såg rätt in på filmen - då om något skulle den blivit gravt överexponerad - men inget syns alls nu efteråt.
Batteriet som tog slut var ett alkaline mer sannolikt, jag använder nu silveroxidbatteri och den är snäll igen :) Hursomhelst - Jag tror inte felet är med kameran utan om något påverkat filmen, men jag kan inte gissa mig till vad.

Det verkar väldigt konstigt. Det är ju synd att slösa film och framkallning, men om kameran är OK så återstår väl bara att testa med en annan (nyköpt) film. En förklaring från någon mer insatt vad som kan ha skett med filmen skulle vara intressant att höra. Testa att fråga tillverkaren.

Filmen var en Kodak Gold iso200, alltså ingen "bra" film på någotvis, men ändå en av de mäst sålda idag gissar jag.
Jag har plåtat lite mer än en halv rulle nu och skickar ävl in den i nästa vecka - men jag tror inte att jag kommer bli besviken då.

Som du säger - det vore intressant att höra någon mer kunnig om detta!

Saken är den att hela rullen var oexponerad - men det enda svaret jag kan komma på är att rullen monterades i kameran felaktigt, att filmen inte fick fäste och heller aldrig vreds fram. Detta borde jag förståss ha reagerat på vid återspolning av filmen, men det är inget jag kan komma ihåg nu.

Slutsats - Skit Bakom Kameran :)

Saken är den att åtminstonde inte jag vet något sätt att få reda på att filmen faktiskt är korekt framdragen, även utan film i kameran känns motståndet i framdragningsspaken i sin helhet precis som när det är film i kameran.

Aja, that's life.

Är du säker på att slutaren verkligen öppnar sig? Jag har haft en analog systemkamera (visserligen en Canon); det lät som att slutaren öppnade sig men i själv verket var den stendöd. Den framkallade rullen såg i princip likadan ut som din.

/Johan

Först - filmen. Att en exponerad film skulle kunna bli helt blank pga rejäla temperaturskillnader eller fukt är HELT UTESLUTET (när du tog bort objektivet och tittade in, så antar jag att du är helt säker på att det var filmemulsion du såg, och inte ridåslutaren).

När det gäller filmen kvarstår då endast att något skulle ha gått väldigt galet under framkallningen. Att något då skulle ha kunnat förvandla en exponerad film till en helt blank remsa torde vi också lugnt kunna utesluta.

Vad som har hänt i ditt fall förefaller mig vara detta:
Vid filmladdningen har du inte lyckats fästa fliken ordentligt i matningsspolen, så att filmen aldrig matades fram (som du själv varit inne på). Du såg i och för sig filmen när du tog bort objektivet och kikade, men vad du såg var bara den allra första början av filmen, som normalt klipps bort efter framkallningen eftersom den biten ju blir helt svart.

De flesta småbildsfotografer har antagligen någon gång gjort detta misstag. Metoden att undvika detta är att först fästa fliken säkert, förstås, och sedan mata fram ytterligare lite film innan man stänger bakluckan. Bättre att offra en (oexponerad) filmruta i början än att förlora samtliga exponerade rutor sedan. Dessutom kollar man för säkerhet också när man drar fram till den första rutan att återspolningsveven roterar med.

Så har jag alltid gjort, vilket har förhindrat mig från att råka ut för detta problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto