Annons

Problem med Nikon F65

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Problemet är den att när jag ska fotografera med självutlösaren på Nikon F65, så stängs den av ibland. Den blir helt död. Fast att strömbrytaren står på. Rör men lite på den så vaknar den i liv igen, men då kanske bilden är borta.

Är det någon som har råkat ut för något liknande med en F65 eller annan Nikon?

Det har hänt fyra gånger på 2 dagar. Man blir lite arg.

Kan det bero på dålig kvalité? För den har inte utsatts för dåligt handhavande iaf.

Hej, jag vet inte om jag kan vara till så mycket hjälp, jag har ingen F65 men dock en F80 som tycks vara samma hus rent mekaniskt.

Har provat med nya batterier? Jag antar att det finns en batteriindikator på kameran men åtminstone den som finns på F80 har av en del fått kritik för att vara en antingen/eller typ av mätare. Det är aldrig fel att se vad som händer när man byter batterier.

Händer det bara när du använder självutlösaren, aldrig annars? Har du kameran i något särskilt läge då, upp och ner t.ex.? Om det är glapp någonstans så kanske det bara yttrar sig i vissa lägen.

Kameran kanske har fått ett slag eller blivit tappad, det finns små bleck som håller batterierna på plats som kan bli böjda av hårda stötar och då orsaka glappkontakt. Det har jag sett hända på andra apparater.

Hade en del skumma fel på min F65 och när den kom tillbaka från verkstaden så var i stort sett allt bytat.. bl a huvudkretskortet.. kan väl eventuellt vara läge att lämna in den om du har garanti kvar!?

Jag har en f65a och har aldrig varit med om något sådant vid användning av fjärrutlösaren. Inte annars heller för den delen.

Däremot kan den som mycket annat bete sig lite lustig precis innan batterierna tar slut.

/Jacob

Min gamla 601 gjorde så när batterierna nästan var slut.
Men om väl exponeringen hade startat så exponerade kameran klart.
Batterierna tog ngn gg helt slut mitt i exponeringen och sedan kunde man inte få igång den igen, var de slut så var de slut.

Moderna kameror (som förlitar sig på elektronik) kan bete sig riktigt mysko när batterierna blir dåliga. De batterier som följer med kameran brukar också ofta vara "B-batterier", som inte alls räcker lika länge som de man normalt köper. Kan också hända att de "tappar sugen" vid en högre spänning, så kamerans logik för att varna för låg batterinivå inte fungerar som den ska.

Jag har precis nya batterier. De kan inte vara gamla.

Garantin har gått ut ( har haft den i 1,5 år).
ingen försäkring.

Påminner mig om 1 historia under 1 fotoresa.
Bussen stannar för fika. Det är redigt blötväder.
Senare kommer 1 på att han glömt sin Nokkormat på en stubbe i skogen.

Ja ja 2 dagar senare hämtades kameran upp på hemvägen.

Funkade perfekt, trots 1 dag med ösregn.
Filmen var OK och huset lufttorkades.
Han använder den än idag.

Det är inte så simpelt att du väntar förlänge med att ta kortet? Ljusmätaren lägger ju av efter en liten stund och då funkar inte fjärrutlösaren.

/Jacob

Men, borde inte mätaren (re)aktiveras när man sätter igång självutlösaren (är det samma sak som fjärrutlösaren?)? Så dumt kan det väl ändå inte vara att om man drar igång självutlösaren "för sent" så hinner kameran lägga av ...

Oj, jag tror jag missförstod lite. Jag tänkte på fjärrutlösaren inte "self-timern"

Ja, ni kan ju bortse från mina inlägg, ok?

:)

Jacob

Torbjörn och Jacob, kan det vara så att Marcus menar självutlösare med trådlös fjärrkontroll? Jag har själv upplevt just detta men med en Canon EOS 33, där slår IR-sensorn av efter ett antal minuter. Marcus: Är det fjärrutlösare med fjärrkontroll eller är det självutlösare (du trycker ner avtryckaren och kameran tar "själv" en bild efter ett antal sekunder)?

Jag menar självutlösaren som är INBYGGD i kameran som tar ett kort efter tio sekunder efter det att man har tryckt ner avtryckaren.

Den har inte utsatts för fukt. Inte vad jag vet.

Jag menar alltså när man har tryckt ner avtryckaren och självutlösaren går igång, någonstans på mitten av tiden dör hela maskinen och man får ta om bilden.

Nä så skall det inte vara.
Har väl självutlösaren börjat räkna ner så ska den inte lägga av.

Det som drar mest ström i en modern kamera är att hålla slutaren öppen.
Kanske är det så att när väl slutaren skall öppnas så finns det inte tillräcklig strömkapacitet?
Skadade kablar/dåligt batteri/dåligt exemplar

Klaga där du har köpt kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto