Annons

Problem med studioblixt...

Produkter
(logga in för att koppla)

Baldwin

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående slutartider och Canon 300d.

När jag har kopplat in mina studioblixtar och skall fota med slutartider över 1/250 sek så blir hela eller delar av bilden svart. (ser ut som om någon har hållt upp ett svart papper i nerkant av bilden).

Vad ligger felet? Är det kameran som inte hinner med eller är det blixtarna som är problemet?

Max blixtsynktid på 300D är 1/200sek. Om du vill ha mörkare bilder så får du sänka styrkan på blixtarna, ha mindre bländare eller ha gråfilter.

De flesta blixtar, dock inte alla, har en synktid på runt 1/250 - När jag använder mina blixtar är det samma begränsning.

Det brukar inte hänga på blixten, utan kameran. Det är den kortaste tiden hela slutaren är öppen. För kortare tider så sveper slutaren som en smal spalt över negativet/sensorn.

Digitala kameror med elektronisk slutare klarar oftast kortare blixtsynktider än dom med mekanisk.

Ok. Tack för svaren!

Det finns två lägen på mina blixtar. Starkt eller jättestarkt. ;-)

Med andra ord får jag blända ner och ta och damma av min gråfilter...

Kortare slutartid hade ändå inte hjälpt, då blixten endast brinner i såpass kort tid, vad det nu är, varierar nog. Kring 1/2000-4000 sek har jag sett nånstans.

Så innan du har en slutartid som är kortare än brinntiden på blixten så spelar det ingen roll vad du väljer på kameran. Det är därför blixtmätare ger dig ett bländarvärde och bryr sig inte om slutartiden.

/Henri

Studioblixtar kan ha en brinntid som är längre än 1/250. Man bör därför inte köra med kortar tid än 1/125 s.
Det är med blixten och bländaren du bestämmer exponeringen ej med slutartiden. I nödfall får du flytta blixten bakåt (som då ger ett hårdare ljus) eller reflektera ljuset mot en vägg eller liknande för att få mindre ljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto