Annons

Problem med X-rite i1 Display Pro - programmet hittar inte hårdvaran...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Det förvånar mig att ni har/haft sådana problem med X-rite i1 Display pro. Jag har en likadan och för mig fungerade det problemfritt, både med X-rites egen programvara och den programvaran som följde med skärmen, (när jag köpte den för ett antal år sedan).

Tyvärr kan jag inte bidra med någon lösning på problemet, utan bara konstatera att jag inte haft de problem du beskriver.
 
Senast ändrad:

forstheim

Aktiv medlem
Efter lite googlande hittade jag ett inlägg där en person hade haft samma problem som jag med X-rite i1 Display Pro. Han hade dock en Mac och jag har en PC, men det kanske inte spelar någon roll. Han hade i alla fall varit i kontakt med supporten på x-rite och lösningen för honom var någonting med xrdd-filer. Enligt supporten skulle två sådana filer dyka upp vid start av datorn, men i hans fall var det bara en som visade sig. Hur exakt problemet löstes beskrevs aldrig i inlägget märkligt nog. Men någon här kanske har mer koll på xrdd.exe-filer än vad jag har och vad dessa i så fall kan ställa till med för vissa program (som t.ex. i1 Display Pro)?

EDIT: kanske är jag någonting på spåret nu... http://windowsbulletin.com/files/exe/x-rite/x-rite-device-services-manager/xrdd-exe
 

forstheim

Aktiv medlem
Nej, jag ger snart upp. Får jag inte rätsida på X-riten här under söndagen så får faktiskt återförsäljaren ta tillbaka skräpet...

Nyss fick jag i alla fall igång min gamla Datacolor Spyder 4 och kunde profilera min skärm med den. Vet inte hur mycket Spydern har åldrats och hur korrekt den därför profilerar skärmen. Förhoppningsvis är den väl inte helt ute och cyklar i alla fall. X-riten däremot kommer jag försöka få återförsäljaren att ta tillbaka för den har jag ingen som helst nytta av när den inte ens hittas av programvaran.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Vet inte vilket program du refererar till som inte hittar hårdvaran, men installera Displaycal (Open Source) och försök med det programmet och se om det hittar din X-rite. Jag använder det själv på min laptop, då det är ett bättre program än det som följer med kalibratorn.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, jag ger snart upp. Får jag inte rätsida på X-riten här under söndagen så får faktiskt återförsäljaren ta tillbaka skräpet...

Nyss fick jag i alla fall igång min gamla Datacolor Spyder 4 och kunde profilera min skärm med den. Vet inte hur mycket Spydern har åldrats och hur korrekt den därför profilerar skärmen. Förhoppningsvis är den väl inte helt ute och cyklar i alla fall. X-riten däremot kommer jag försöka få återförsäljaren att ta tillbaka för den har jag ingen som helst nytta av när den inte ens hittas av programvaran.
Alltid tråkigt med strul och problem.

Nää, det är fine med Spyder4. För min del blev det lite bättre synk än den jag hade mellan skärm och utskrift då SpyderX-programmet är mer sofistikerat för inställning av skärmens ljusstyrka än min 4:a har. Annars funkar det bra med 4:an också. När jag fick problem med SpyderX efter uppdateringen av Windows 10, så bytte jag tillbaka till min Spyder4-profil tills jag faktiskt fick stil på allt igen och kalibreringen kunde genomföras med SpyderX.
 
ANNONS