Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem ni haft med Nikon D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Silvia_Man

Aktiv medlem
Snart gått ett år sedan inköpet av D200:an... Tänkte om det var något man kanske ska kolla upp med kameran innan garantin går ut. Har ni upptäckt några problem med era kameror?
 
-Bandning.
-Felfokus.
-Fula tonövergångar i himmelsbilder.

Bandningen finns fortfarande, men jag orkar inte bry mig. Alla D200-bilder jag fingranskat visar bandning vid höga ISO eller i extrema motljussituationer. Till och med i Dpreviews testbilder där de skriver att exemplaret INTE ger bandning. Folk ser väl dåligt kanske. Hur som helst är det så enormt lite att det är skitsamma.
Toningarna är väl inget "problem", utan helt enkelt en egenskap hos kameran som inte är så bra. Det går också att leva med.
Felfokus har jag fått justerad.
 
Stör mig enormt på de dära fula himmelsövergångarna... men inte så mycket att göra åt.

Men vad menar du med felfokus??
 
Silvia_Man skrev:
Stör mig enormt på de dära fula himmelsövergångarna... men inte så mycket att göra åt.
Nä, men det är ju märkligt att det aldrig tas upp i tester. Det ser för hemskt ut ibland. Man måste gå in och smeta ut himlen manuellt efteråt i värsta fall. Det verkar gälla både JPG och RAW dessutom.

Men vad menar du med felfokus??
Kamerahuset felfokuserade med samtliga objektiv. Så jag lämnade in det för justering. Nu funkar det fint.
 
Ett knasigt "fel" jag haft vid två tillfällen är att kameran börjar löpa amok. Båda gångerna har jag haft en gammal manuell 80-200/4 på. Slutaren har gått med full seriematning utan att registrera något på kortet. Skumt.
 
Min funkar klockrent...

Peppar peppar...........
Min D200:a har aldrig strulat, idag körde jag 9Gb raw-format på en rallycrosstävling.

Har skjutit ca. 8 500 exponeringar utan några som helst problem.

Sorry Silvia, men du kanske endast ville ha felloggar i den här tråden ;-)
 
Hmm... är spekulant på en d200... har någon ett exempel på hur de fula himmelsövergångarna ser ut?
 
Är det bara jag som haft problem?!

Detta skrev jag i en annan tråd som jag inte riktigt fått svar på:


Då och då, inte ofta (har hänt ett par gånger på ett år, samt med olika objektiv på huset) så kan jag inte fokusera eller trycka av avtryckaren. Där F-talet ska stå visar kameran FEE och blinkar. När jag halvtrycker för fokusering så börjar kameran ge ifrån sig brummande ljud. Stänger jag av kameran så funkar den igen ett litet tag, sen får jag samma fel igen. Så jag kan hålla på och stänga av den gång på gång med "mindre" användingstid mellan varje gång, tills det till slut inte går att fota överhuvudtaget. Byter jag till ett annat objektiv funkar allt igen (fast funkar fortfarande inte om jag sätter tillbaka det objektivet som gjorde att kameran strejkar). Sen nästa dag så brukar problemet vara borta. Så vad är detta???

Problem nr 2 med fokus har jag när mitt Nikon 18-200 zoomlins sitter på huset. Ibland uppstår brummljudet när jag försöker fokusera på högsta vidvinkeln (18mm), och jag får inte trycka av (inget FEE blinkning dock). Zoomar jag in lite så funkar autofokusen igen. Fel på kameran eller på linsen??

Tacksam för lite klarhet över det hela.

Silvia
 
Har ett mystiskt fel på min D200, med fokuspipet som inte fungerar även om det är på "on". Däremot hör jag ljudet när jag testar hög eller låg..

Tur att jag brukar och vill ha det av då, kan tyckas.
 
Senast ändrad:
elohim skrev:
Har ett mystiskt fel på min D200, med fokuspipet som inte fungerar även om det är på "on". Däremot hör jag ljudet när jag testar hög eller låg..

Tur att jag brukar och vill ha det av då, kan tyckas.
Det där känner jag igen. Det är någon inställning du missat tror jag. Det är ju lite menyer att gå igenom, hehe.
Själv har jag det påslaget i den menybank jag använder vid stativfoto, och avslaget för "normalfotografering".

Tillägg: Jag kom just på att det nog inte funkar om du har prio inställd på avtryck, inte fokus! Något åt det hållet i alla fall.
 
Jag har haft problem med att gummit kring greppet lossnat nedanför avtryckaren och legat an mot det främre inmatningshjulet.. det fixades dock snabbt av Nikon sverige på ett snabbt o föredömligt sätt, de rengjorde samtidigt kameran och uppgraderade firmware utan att jag bad om det.. Dessutom fick jag en lånekamera under tiden min egna var på lagning :)

mvh johan
 
Makten skrev:
Det där känner jag igen. Det är någon inställning du missat tror jag. Det är ju lite menyer att gå igenom, hehe.
Själv har jag det påslaget i den menybank jag använder vid stativfoto, och avslaget för "normalfotografering".

Tillägg: Jag kom just på att det nog inte funkar om du har prio inställd på avtryck, inte fokus! Något åt det hållet i alla fall.

Jodu.
Nikon goes flawless as usual.. =)
 
elohim skrev:
Har ett mystiskt fel på min D200, med fokuspipet som inte fungerar även om det är på "on". Däremot hör jag ljudet när jag testar hög eller låg..

Tur att jag brukar och vill ha det av då, kan tyckas.
Apropå - med min D70 fr april -05 hörde jag inte pipet, såvida jag inte lade örat tätt intill. Med min vördnadsvärda ålder har jag fått svårt att höra höga toner, så vid tillfälle rapporterade jag det till Nikon. Sedan i den nya firmwaren hade de sänkt tonen, så att jag, och förmodligen även många andra "seniorer", hörde den. Och med D200:an är det heller inga problem. Antar att Nikon tog mitt förslag ad notam...
F.ö. tycker jag att den är bra att ha. Vid dåligt ljus och motiv utan kontraster får man rapport, att kameran inte hittar fokus, vilket kan vara knepigt att se klart i sökaren,
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Bokeh skrev:
Nä nu får ni visa vad ni menar, jag har då aldrig märkt något sådant heller ?

/kent
Jag antar, att de menar att himlen ändrar färg från horisonten och uppåt - mera i bilden än vad man ser i verkligheten..? ISF - beror det väl på att kameran ser verkligheten som den är, men vår hjärna omvandlar och jämnar ut det som ögat ser..?
_/h.
 
Har lagt upp 2 exempel här:
http://expo.picturegarden.eu/exempel/

Måste ses i 100% förstås.

Bilden med turning torso har blivit trasig i himmlen för att jag fotade för mörkt och sedan försökt dra upp kurvorna för mycket i PS.

Bilden med sjön borde ha blivit bra. Kameran fick mycket ljus på en klarblåhimmelsdag. Så kameran klarar inte jobbet så bra...
 
ANNONS